Faalt ons onderwijs? Eén op de drie kinderen krijgt bijles!

snapshot
Foto: Arie Slob in de Tweede Kamer, aan het nadenken over praktische antwoorden op alledaagse ethische kwesties. Bron: Tweede Kamer.

Dat ons onderwijs niet meer is wat het ooit was dat is vrij duidelijk. Toch komen er ieder jaar weer ‘schokkende’ nieuwe cijfers die nogmaals bevestigen dat het onderwijs in Nederland niet voldoet aan de vraag. Of bedrijven klagen dat ze te slecht geschoolde studenten krijgen of nog erger: het gaat al mis bij vanaf het begin, het basisonderwijs. 

Eén op de drie middelbare school scholieren gaan naar bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Voor groep acht leerlingen is dit cijfer bijna 25%, zeer schokkende cijfers. Faalt het onderwijs, of gaat het mis bij de opvoeding? Ligt er te veel druk op de schoudertjes van onze kinderen?

De omzet die bedrijven maken in de bijles branche is gestegen met maar liefst 43%, een flinke stijging dus. Toch is Slob blij dat het cijfer van kinderen dat bijles nodig heeft niet echt is gestegen de afgelopen twee jaar. Toch een beetje mank om dat te zeggen, want het cijfer in zijn geheel is absurd hoog. Een daling is waar Slob naar had moeten streven. Toch erkent Slob wel de psychologische problemen die erbij komen kijken, namelijk de groeiende psychologische druk; oftewel de ‘prestatiedruk’.

Als je kinderen echt zo onder druk zet, omdat ze meer en meer en hoger en hoger moeten, kan dat voor kinderen heel belastend zijn”, aldus Slob. “Sommige kinderen kunnen deze druk niet aan en raken psychisch in de problemen.”

Vooral kinderen uit de randstad hebben veel te maken met prestatiedruk aldus het onderzoek. Binnen de randstad – en met name de grote vier steden – liggen de cijfers vele malen hoger dan de rest van Nederland. Een tragische ontwikkeling.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

50 reacties

  1.   

    “Dat ons onderwijs niet meer is wat het ooit was dat is vrij duidelijk.”

    Als ik kijk naar het gebrekkige Nederlands van veel, overwegend oudere, reaguurders hier, dan concludeer ik dat dit een probleem is van langere tijd.

    Mijn persoonlijke waarneming is dat het niveau van het basisschoolonderwijs, en zeker het middelbare schoolonderwijs, op dit moment hoger ligt dan, laat ik zeggen, 30 jaar geleden.

    1.   

      De aandoenlijke, hij koestert warme gevoelens voor kleine kinderen, heeft zijn digitale scheetje weer gelaten.

    2.   

      Het onderwijs heeft jou kapot gemaakt.

      Of was het je moeder?

      1.   

        Tegen wie is deze vraag gericht, Kim?

        1.   

          Willempie H.

          1.   

            Toen ik voor het eerst reageerde was ik Guus, en nu ben ik ineens Mezzadra? Typisch populisme. Één iemand zegt iets ongeloofwaardigs en de rest neemt het maar over omdat ze het willen geloven.

          2.   

            Wiwemmpie zit in zijn ontkenningsfase

          3.   

            Willemm:

            “…Toen ik voor het eerst reageerde was ik Guus, en nu ben ik ineens Mezzadra? Typisch populisme. Één iemand zegt iets ongeloofwaardigs en de rest neemt het maar over omdat ze het willen geloven…”

            Typisch populisme? Welnee, Willem.
            Dit hysterische gedrag vind je ook in bijvoorbeeld de linkse krakerswereldje. Één iemand roept wat, en de rest neemt het aan als waarheid.

            Maar laat je vooral niet van de wijs brengen door Lugar en z’n andere dubbel-accounts. Die zijn compleet doorgeslagen. De paranoia viert hoogtij bij hun.

        2.   

          De aandoenlijke heeft zijn digitale scheetje weer gelaten.

          1.   

            En Lugar hangt er met zijn grote neus vlakbij.
            Vindt hij lekker.

    3.   

      Uiteraard vind mezzadra dit, mezzadra is bij uitstek onze taalnazi en van taalnazi’s weten we dit,

      Wetenschap bewijst: taalnazi’s zijn irritante moralistische idioten met onaangename persoonlijkheid.

      En iedereen is het absoluut met mij eens dat dit waar is als we kijken naar mezzadra’s persoonlijkheid…

      1.   

        vindT

        1.   

          “vindT”

          mezzadra denkt dat ik hem aanspreek met u pfffrrrrrtttt

          1.   

            Mezzadrama aanspreken met u is heel normaal….
            Tenminste wanneer je moeite hebt om de L uit te spreken.

      2.   

        Opnieuw weer in de “we” vorm. Als we kijken… weten we…wanneer spreekt u eens voor uzelf? Angst?

        1.   

          paulientje heeft een angstfobie, hij ziet echt overal angst opduiken…

          1.   

            In tegendeel, ik durf voor mijzelf te spreken. Spreken in de “we” vorm is het niet durven “ik” te gebruiken iat voor reden dan ook. Bovendien neem je de lezer mee in iets die dat weer niet vindt. “Ik” is krachtiger!

          2.   

            Iat = om. Om wat voor reden dan ook.

    4.   

      @mezzadra:
      Je stelling klopt niet!
      Een TH electro-ingenieur schrijft en is meestal minder bedreven in goed Nederlands dan een docent Nederlands groep 5 BO!
      En zo zijn er nog ontzettend veel voorbeelden van te geven!

    5.   

      Tja taalnazi..misschien kun je je zelf nuttig maken en taalles gaan geven…..lekker tussen de kids…moet jou toch aanspreken.

  2.   

    “… Als je kinderen echt zo onder druk zet, omdat ze meer en meer en hoger en hoger moeten, kan dat voor kinderen heel belastend zijn”, aldus Slob. “Sommige kinderen kunnen deze druk niet aan en raken psychisch in de problemen.”
    Ja, dat zal best. Ooit op school gezeten zonder pretpaketten. Huiswerk maken tot 23.30 uur. Geen afleiding van wat dan ook. Gemotiveerd door ouders die we nu arm zouden noemen. Daardoor gemotiveerd je uiterste best te doen. Geslaagd voor school en in het leven zonder stress. Slob ziet dat het niet goed gaat, maar zoekt niet waar het echte probleem ligt. Dat ligt in de zestiger jaren. Mammoetwet van Cals en autoritairvrije opvoeding. Arme kinderen. How dare they! Links heeft het verziekt. Totaal.

  3.   

    Het niveau is idd een stuk lager dan deccenia geleden, rekenen hoef je niet te kunnen, projecten worden in een groep gedaan, en als afsluitertje van de week, klimaatstaken met je leraar.

  4.   

    Tsja dat krijg je met al dat spijbelen, voor die linkse milieu gekkies.

  5.   

    Natuurlijk mezzadra Ja hoor je hebt gelijk.

    Zo en nu even serieus. Het niveau is schrikbarend gedaald op het basisonderwijs . Dat is de laatste 20 jaar wel duidelijk geworden. Er moet teveel aandacht naar nieuwkomers
    die de Nederlandse taal amper beheersen. Kinderen die thuis niet goed begeleid worden omdat pa en ma het te druk hebben. Maar de verwachtingen zijn hoog van hun kinderen op school. Tja het gaat op deze manier niet de goede kant op met Nederland. Dat is voor veel mensen ook wel duidelijk. Nu het Ministerie van onderwijs nog.

  6.   

    Er zijn voor mij 4 duidelijke problemen.
    1) Ze leren niet hoe men moet stampen/leren.
    2) Ze lezen te weinig boeken.
    3) Ze schrijven te weinig brieven.
    4) Omdat de leraren de kinderen niet leren te leren. Moeten de ouders inspringen, maar dat kunnen ze niet of hebben de tijd er niet voor of…..etc.

    Het is te gek voor woorden, dat kinderen die van de MAVO/HAVO/HEAO/HTS…..etc niet staat zijn een fatsoenlijke brief te schrijven.

    1.   

      Precies, dit is de instafacetwitterapp patat generatie…

  7.   

    Als Slob het over psychische druk heeft, heeft hij daar een foute voorstelling van. Hij doorgrondt namelijk niet, dat er al heel lang van een bijna-oorlogsvoering sprake is vanuit de vakbond, die dat in elke omstandigheid zou doen. Daarom is hij ongeschikt als minister. Hij belast op zijn eigen wijze het onderwijs zo dat het over jaren nog last zal hebben van maatregelen, die hij neemt en van omstandigheden, die hij moet maar niet wil bestrijden. Nu is sprake van verloren jaren maar dat moet voor de toekomst worden voorkomen en daarvoor is deze minister een te beperkt persoon. Hij is zelf namelijk een lijdend voorwerp en daar zou hij flink wat aan moeten doen.

  8.   

    Ja, de neergang begon met maatschappijleer, van kweekschool naar PABO was ook brilliant , nieuwe rekenmethodes geweldig, de oude begrepen zelfs de leraren, geschiedenis weg en groene boekjes omdat zelfs de laagopgeleide ouderen de taal beter beheersten dan de onderwijzers.
    Onderwijzer heet Jan en gaat gezellig op de hoek van de tafel zitten om over het klimaat en zijn andere hobby´s te babbelen.

  9.   

    Wat een vraagt, of er iets faalt in dit keiverotte Nederland.

    Niets in dit land, loopt zoals het moet lopen.

    Zit net te kijken 06.39 uur, de boeren zijn al weer op weg om hun gal spuien.

    Links Demoniserend Wegkijkend Nederland, stort Nederland in een poel van ellende.

    Rutte is het slechtste, wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

    Stop met de EU in deze vorm.

    NEXIT.

    1.   

      Toe maar! Het zou juist van “links wegkijken” als ze niets zouden doen aan de giftige stikstofverbindingen die ons aller gezondheid bedreigen.

  10.   

    Er zijn 38.000 ongevallen op de snelwegen geweest in 2018.

    Een van de oorzaken, er zijn bijna geen controlles meer, door het politie apparaat.
    De politie is ZWAAR onderbezet.

    Een van de redenen is ook, de politie is aan het vechten met rellende jeugd.

    Rutte is het slechtste, wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

    1.   

      Gelukkig luisteren ze niet naar u want dan zouden we allemaal twee keer zo veel belasting moeten betalen.

      Om dat populisten roepen dat Nederland verschrikkelijk onveilig is hebben we inmiddels “meer blauw op straat”. Maar in werkelijkheid valt het met die onveiligheid reuze mee – waardoor verveelde agenten spijkers op laag water gaan zoeken, en bijv. voetgangers op de bon slingeren die niet goed oversteken.

      1.   

        @didtrol verdraait de realiteit zoals hij hier de hele dag doet.
        Er zijn op dit moment 10.000 agenten tekort op de straten.
        Elke krant meld dit na googelen zelfs de linkse tarr_el krantjes zoals nrc Volkskrant en ad.
        Al jaren word er niet of nauwelijks gehandhaafd. In de straten.
        Jonge mensen willen niet graag meer de zware diensten uitvoeren is de verklaring.
        Het is ook niet zo gek als je voor ongeveer 1900 netto salaris jezelf mag laten bespugen in mekaar gemept word door straatschorem en vervolgens ook nog nachtdiensten moet draaien.
        Een agent word niet meer gerespecteerd als vroeger.
        Dit komt vooral omdat de jeugd uit een kompleet andere etnische samenstelling bestaat dan pakweg 30 tot jaar terug.
        Deze jongeren worden geleerd om geen respect te hebben voor de Joods christelijke Maatschappij als geheel.
        Hetzelfde probleem ook bij lelaren, de pabos lopen om diezelfde maatschappelijke problemen leeg.

  11.   

    De vraag naar hooggeschoold, gespecialiseerd personeel neemt in onze economie steeds verder toe.

    De onderlinge verschillen tussen kinderen nemen toe terwijl het gemiddelde intelligentie niveau door diverse factoren iets afneemt.
    Op scholen eist een klein aantal leerlingen een relatief groot deel van de aandacht.

    Onderwijs is meer toegespitst op meisjes dan op jongens die tussen de 10 en 14 jaar achterliggen op neuropsychologisch gebied. Omdat in die leeftijdscategorie belangrijke knopen worden doorgehakt wat betreft vervolgstudie (niveau) heeft dat grote gevolgen.

    In onze zeer vrije maatschappij worden de verschillen tussen jongens en meisjes juist benadrukt. Vergelijk een studie medicijnen met een Technische universiteit.

    Ouders willen dat hun kinderen later goed terecht komen; dat betekent dat de lat vaker te hoog wordt gelegd. Met bijles, huiswerkbegeleiding en examentraining wordt een kind klaargestoomd voor opleidingen die in veel gevallente hoog gegrepen zijn.

    Teveel “pretstudies” die die mensen afleveren die eigenlijk weinig kunnen met als gevolg een overschot aan managers en beleidsmakers die veel verdienen maar in veel gevallen weinig bijdragen aan de productiviteit.

    1.   

      @Joost mag het weten: “Vergelijk een studie medicijnen met een Technische universiteit”: wat bedoelt u? Op de TUs lopen tegenwoordig een hoop meisjes rond.
      Ik hoorde dat veel meisjes beginnen aan een “zachte” technische studie als industriële vormgeving, en dan afknappen op het zweverige karakter van die studie en alsnog aan een klassieke technische studie beginnen zoals weg- en waterbouw.

      Voor een medicijnenstudie moet je ook goed zijn in de exacte vakken. Tenzij je je wilt specialiseren als kwakzalver;)

      Iets anders is dat sommige beroepen feminiseren, bijv. omdat je die makkelijk part-time kunt doen. Een commercieel manager moet soms 7 dagen in de week klaarstaan voor zijn klanten, maar je kunt gerust drie dagen in de week huisarts zijn. Of rechter. Een vorm van emancipatie die zo goed werkt dat men zich zorgen maakt of de rechterlijke macht nog serieus wordr genomen, met al die vrouwen.

  12.   

    Kinderen passen zich niet aan aan het onderwijs nee het onderwijs past zich aan aan de kinderen…
    Een gemiddeld kind zit meer achter z’n smart-phone dan in de studieboeken.
    Het is een zesjes uh wat zeg ik, 5,6jes cultuur in Nederland geworden, daarnaast is de instroom van migranten kinderen ernstig toegenomen.
    Islamitische scholen helpen ook niet en door de vele toetsen en vakkenpakketten die er in omloop zijn zullen kinderen opgejaagd zijn.

    1.   

      Er zijn ook apps die je wat leren.
      Zo kan een smartphone-app de functie van een bijlesleraar overnemen.
      Ik ben al lang van school af maar leer Duitse grammatica van een app. Ook een soort bijles.

  13.   

    Het onderwijs faalt niet. Het probleem is de spanningsboog, of liever gezegd het ontbreken daarvan bij kinderen en tieners. Ze zijn niet meer in staat om zich langer dan 1 kwartier te concentreren op de leer- en leesstof. De bijlessen zijn dan ook niet altijd bedoeld om de kinderen bij te spijkeren. Ze dienen ook om de kinderen te weerhouden steeds weer naar de smartphone te grijpen.

  14.   

    Als het openbaar onderwijs goed genoeg is voor twee van de drie kinderen wil ik niet als belastingbetaler opdraaien voor de domoren die bijles nodig hebben.

  15.   

    Welke ‘prestatiedruk’? Wat we vroeger in de eerste 2 klassen van de lagere school leerde doen ze nu pas in de laatste jaren.
    Wat wij vroeger op de VWO leerde is nu meer en hoger dan wat ze nu universitair durven te noemen.
    Het onderwijs is steeds verder aan zwakbegaafde allochtonen en socialisten aangepast, waardoor het niveau nu onderhand zo laag is dat niemand daar meer iets aan heeft.

  16.   

    Vooral kinderen uit de randstad hebben veel te maken met prestatiedruk aldus het onderzoek. Binnen de randstad – en met name de grote vier steden – liggen de cijfers vele malen hoger dan de rest van Nederland. Een tragische ontwikkeling.

    Dat verbaast me niets. Dat krijg je met geïmporteerde verdomming.

  17.   

    Het is van de gekke, dat zoveel vreemdelingen, die de taal nauwelijks spreken maar hun kinderen naar school kunnen sturen waar ze dan individueel of in kleine groepjes moeten worden bijgewerkt. De verplichting voor allochtonen ontbreekt en daar zit hem de kneep. Straf moet altijd van toepassing zijn in foute gevallen. Fout is dat een leerling naar school komt, die niet fatsoenlijk Nederlands spreekt. Fout is een leerling, die al durft te eisen op basis van belangenbehartigers, wat niet de norm is te achten voor autochtone leerlingen. Maatregelen van de minister moeten een zware verplichting inhouden voor ouders en dat is dat ze zelf er voor gezorgd hebben dat hun kinderen goed Nederlands spreken. Als die taak hen te zwaar wordt dan moeten ze geen of minde kinderen nemen. Eenvoudig zat. Als ouders niet willen moeten ze worden aangepakt op het punt dat ze de leerplicht niet volgen of ondermijnen. Allochtone ouders, die zwaar overtreden moeten dan maar terug naar eigen land van herkomst. En niet met de eeuwige leugen van de belangenbehartigers dat dit niet kan. Allochtonen moet tijdig worden gezegd wat hun verplichtingen zijn. Autochtonen natuurlijk ook. Maar we weten waar hem de kneep zit.

  18.   

    Ja zeker faalt ons onderwijs en wel aan alle kanten!
    Alles waar links met hun smerige klauwen aanzitten is gedoemd te mislukken.
    Dus ons onderwijs gaat ten onder aan de linkse ziekte.
    Als hier niet heel snel verandering in komt dan bestaat ons volk over vijftig jaar alleen nog maar uit volkomen analfabeten, maaaaar, ze vinden rechts wel heel erg fout, dat is wat zij tegenwoordig op school leren, daar kom je verder mee in de toekomst, toch?
    Met dank aan smerig en vervloekt links.

    Stem FvD/PVV.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!