NS begint met testen zelfrijdende trein, banen op de tocht!

Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens
Foto: Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens

NS gaat beginnen met het testen van de zelfrijdende trein. Die innovatie zat er natuurlijk een keer aan te komen en lijkt nu ontzettend dichtbij. Voor de NS is dit natuurlijk een flinke kans op kostenbesparing.

Tussen Lelystad en Zwolle worden de eerste testrits met de Robo-trein gehouden. De machinist is nog wel aanwezig, maar hoort in principe alleen in te grijpen als het echt nodig is. Feitelijk zit hij daar dus te kijken hoe z’n eigen baan verdwijnt en moet hij er nog aan meehelpen ook.

Vanuit de NS is het volstrekt logisch om over te gaan op automatische treinen. Ieder kind van mijn generatie die in aanraking is gekomen met zo’n Lego-trein, vraagt zich al jaren af wat zo’n machinist daar eigenlijk nog doet. Ook is het voor de NS nogal een logistieke nachtmerrie om continu machinisten te wisselen. Op een dag rijdt een machinist misschien wel in vijf verschillende treinen en moet soms binnen 3-10 minuten van trein wisselen op de aan hem doorgegeven stations. Wanneer er vertraging ontstaat bij één trein, komt het dus nog wel eens voor dat een andere trein óók vertraging heeft omdat de machinist niet aan boord kan komen. Duur geintje.

En wat te denken van getraumatiseerde machinisten? Ontzettend sneu natuurlijk wanneer zij een aanrijding meemaken, maar de hulp die zij nodig hebben kost behoorlijk wat geld. Dat gaat met een geautomatiseerde trein natuurlijk niet gebeuren. Next stop: auto’s.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

19 reacties

  1.   

    We zijn volledig krankzinnig om auto, spoor , schip en vliegtuig zonder mensen te willen besturen.

  2.   

    Quote: En wat te denken van getraumatiseerde machinisten? Ontzettend sneu natuurlijk wanneer zij een aanrijding meemaken, maar de hulp die zij nodig hebben kost behoorlijk wat geld. Dat gaat met een geautomatiseerde trein natuurlijk niet gebeuren.
    .
    De HRM student Wout verstaat de kunst van negatief afschilderen met zelf verzonnen argumenten.

    1.   

      Ja, dit gebabbel is wel geestig.

      1.   

        De aandoenlijke heeft zijn inhoudsloze digitale scheetje weer gelaten.

    2.   

      Ja, 27 jaar (!) en nog steeds student
      Nog even en hij kan na zijn studie meteen met pensioen

  3.   

    “Dat gaat met een geautomatiseerde trein natuurlijk niet gebeuren.”

    Het lijkt mij sterk tenzij deze met radar uitgerust worden.

  4.   

    De wereldelite is bezig om mensen armer te maken, erger nog, de wereldburger laat het ook gebeuren, lekker makkelijk al dat geautomatiseerde, alles via een appje en klaar is kees, weg privacy weg onafhankelijkheid…

    1.   

      doen de mensen geheel zelfstandig Siemen, lekker makkelijk met je telefoon betalen , parkeergeld via het appje , reserveren , reisje boeken enz enz

      Ik heb niets te verbergen schreeuwen de naiefelingen dan .

    2.   

      Het is toch gemakkelijk als men u van de weg opraapt weet met wie ze van doen hebben? Gewoon even de geimplanteerde chip lezen, net als bij een hond. Privacy gegarandeerd.

  5.   

    Als dat net zo’n ‘succes’ wordt als zelfrijdende auto’s kun je beter helemaal uit de treinen weg blijven. Zie maar eens op JijBuis hoeveel Tesla crashes er al zijn.

  6.   

    Dit is inderdaad een otnwikkeling die niet meer te stoppen is. Op meerdere plekken in de wereld waar ik in trein of metro ben gestapt, was geen bestuurder meer aanwezig. Nog nooit heb ik een ongeluk daarbij meegemaakt of me niet veilig gevoeld. Door de verregaande automatisering zullen steeds meer banen verdwijnen. Zo kan de kassamijnheer- of mevrouw binnenkort ander werk zoeken en na verloop van tijd ook de vrachtwagenchauffeur en de piloot. Wordt het er gezelliger op? Nee, natuurlijk niet, maar daar vraagt de ‘vooruitgang’ ook niet om. We moeten hierbij een ding goed bedenken: zolang er mensen zijn, proberen ze het werken steeds gemakkelijker te maken, tot het moment dat robots en andere techniekvormen het werk hebben overgenomen. We zijn er zelf bij geweest…

    1.   

      Vooruitgang of ontwikkeling is niet zo heel erg vreemd, hoor! Wie gaat er alleen maar in een lift als die wordt bediend door een liftboy? Wie haalt alleen geld aan het loket met een degelijke bankmedewerker erachter en niet bij een pinautomaat? Wie wil alleen voedsel kopen als dat door de winkelmedewerker persoonlijk wordt afgewogen en ingepakt? Wie durft er in een metro te stappen als het sluiten van de deuren niet wordt bewaakt door een metromedewerker? Wie durft een kruispunt alleen over te steken onder begeleiding van een verkeersagent die zelf het verkeer regelt en vermijdt liever stoplichten? Dit zijn zo maar wat voorbeelden uit honderden, die allemaal geaccepteerde technologische vooruitgang illustreren.

  7.   

    20 jar geleden reeds treinen stadsvervoer, zonder conducteur, in London.

  8.   

    Automatisch inchecken gaat ook verder dan een chipkaart. Een geimplanteerde chip in de hand, of neus. Vooral bij draagsters van een Boerka van belang. Bij een controle stelt de controleur de identiteit vast door even door de gezichtsopening de chip in te lezen. Daarmee is een onhandig obstakel weggenomen als de hoofdbedekking te liften. Andere passagiers steken even de hand op als bij een begroeting.

  9.   

    Vertrouw niet teveel op de techniek,die faalt óók weleens!

    Kijk maar: https://www.treinreiziger.nl/automatische-trein-rijdt-in-japan-verkeerde-kant-op-14-tot-20-gewonden/

  10.   

    O Ja…de VOLLEDIG zelfrijdende auto gaat er ook nooit komen en dat zeggen de bazen van Mercedes-Benz en BMW.
    Lees het artikel maar goed: https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-en-mercedes-werken-samen-aan-zelfrijdende-auto-voor-2024

  11.   

    Lees even dit interessante artikel van iemand die verstand van zake heeft over de overschatting van diverse technologieën: https://www.robertwent.nl/humans-are-underrated-en-technologie-wordt-overschat/

  12.   

    De NS kan op het ogenblik niet aan genoeg personeel komen om de treinen te laten rijden.
    Dit is dus een logische stap.
    Het is ook veel veiliger.
    Natuurlijk gebeuren er ongelukken maar wel veel minder.
    Alleen wordt elk wissewasje breed uitgemeten in de pers.
    Dit geldt vooral voor zelfrijdende auto’s.
    Als ze dit bij auto-ongelukken zouden doen, veroorzaakt door mensen, dan zou het nieuws 3x zolang duren en de kranten 3x zo dik zijn.
    Met zelfrijdende auto’s zouden de ziekenhuizen kleiner kunnen zijn, door het significant kleiner aantal gewonden.
    Blijft er veel meer heel, dus beter voor het milieu, helaas wel minder voor de toeleveranciers en garages.
    De verzekeringen worden dus veel goedkoper.
    Er zijn dus nogal wat bedrijven/lobbys, die het helemaal niet goed uitkomt dat de zelfrijdende auto’s er komen. Vergeet dat niet.

    1.   

      deze kan ik niet delen jantje. Ook in de proces industrie automatiseert men erop los. Operators zijn over het algemeen slimmer en sneller dan voor geprogrammeerde software en hardware.

      Mensen kunnen zaken ondersscheiden en sneller beoordelen dan automatisering dat ooit zal kunnen. Automatisering kan standaard geprogrammeerde dingen razend snel verwerken maar bij de kleinste afwijking staat de software schaakmat

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!