Steeds meer automobilisten rijden elektrisch

DAGELIJKSESTANDAARD.NL
Foto:

De afgelopen jaren is het aantal Nederlandse automobilisten dat elektrisch rijdt enorm toegenomen. Steeds meer autofabrikanten komen met betaalbare modellen op de markt, en de automobilist begint ook steeds meer de voordelen van het elektrisch rijden in te zien. Elektrisch rijden houdt in dat men niet meer (in zijn geheel) op benzine, lpg of diesel rijdt, maar dat er deels wordt gereden op elektriciteit. Een elektrische auto is niet alleen goed voor het milieu, het brengt ook andere voordelen met zich mee. Voordelen die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Deskundigen verwachten dat het aantal automobilisten dat elektrisch rijdt de komende jaren alleen maar zal toenemen. De grootste reden hiervoor is dat het elektrisch rijden veel voordelen met zich meebrengt, ten opzichte van het niet-elektrisch rijden.

Rijden op zelf opgewekte energie

Eén van die voordelen waarom steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden, is de mogelijkheid om te rijden op zelf opgewekte energie. In Nederland zie je op steeds meer daken van huizen zonnepanelen liggen. Deze energie wordt vaak gebruikt voor het opwarmen van het huis, maar kan dus ook prima gebruikt worden om een elektrische auto mee op te laden. Op die manier wordt autorijden erg goedkoop.

Voordeliger dan brandstof

Niet iedereen heeft zonnepanelen op het dakwaarmee zelf energie opgewekt kan worden. Ook voor die mensen kan het elektrisch rijden voordeliger zijn dan rijden op brandstof. Uit onderzoek blijkt namelijk dat elektrisch rijden ongeveer 50% goedkoper is dan rijden op brandstof. Dit is ook de reden waarom je op de parkeerplaatsen bij Nederlandse huizen steeds vaker een oplaadpaal ziet staan. Via deze oplaadpaal kan een elektrische auto worden opgeladen en betaal je het opladen gewoon via je energierekening.

Beter voor het milieu

Niet alleen de financiële voordelen spelen een rol bij het kiezen voor elektrisch rijden, ook in het kader van duurzaamheid is elektrisch rijden erg populair. Het is namelijk aangetoond dat elektrisch rijden beter is voor het milieu. Een elektrische auto stoot minder CO2 uit en produceert geen stikstofoxiden of. Opladen met zelf opgewekte energie is dan helemaal een schot in de roos, omdat hierbij geen uitputbare energiebronnen worden gebruikt. Dus zowel de financiële als ecologische voordelen zijn goede redenen om over te stappen op elektrisch rijden.

Autofabrikanten en verkopers spelen steeds beter in op de wens van automobilisten om elektrisch te rijden. In vrijwel iedere showroom staan tegenwoordig een aantal elektrische auto’s waar men uit kan kiezen. Een elektrische auto kan in verschillende varianten geleverd worden, zoals geheel elektrisch of hybride. Bij de dealer kan er gekeken worden naar je gewoonlijke verbruik en behoeften en kan je ongetwijfeld een elektrische auto vinden die bij jou past.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

49 reacties

  1.   

    Leuk bericht.
    Merendeel elektrisch is zakelijke rijder.
    Elektrische modellen zijn echter altijd VEEL duurder dan een vergelijkbaar brandstof model.
    Een fatsoenlijke elektrische auto begint vanaf Euro 58.000,-, voor een particulier onhaalbaar.
    Een elektrische auto heeft een beperkte actieradius en dat is voor velen een nadeel.
    Bij het lagere bijtellingstarief nam men dit nadeel op de koop toe.
    Vanaf 2020 gaan de bijtelling drastisch omhoog, waardoor velen af gaan zien van een elektrische bak van de zaak. Nu is er een run op elektrisch omdat men tot en met december nog een regeling pakt van 5 jaar fiscaal vriendelijk rijden.
    Geloof mij, dat is vanaf januari afgelopen.

    1.   

      Het zal niet lang meer duren voordat de elektrische auto ook in aanschafprijs goedkoper is dan de vervuilende brandstofauto. Ook het verbruik wordt goedkoper.

      Win-win.

      1.   

        Het verbruik (elektriciteit) komt uit zwaar vervuilende centrales, waarvan er -naarmate er meer elektrische auto’s bijkomen- een flink aantal extra bijgebouwd moeten worden.

        1.   

          Je praat tegen een muur, links denkt dat op mysterieuze wijze altijd maar stroom uit hun stopcontacten komen en beseffen niet dat er grote vervuilende industrieën op de achtergrond zijn.

          Zij leven in een sprookje waar 1 zonnepaneel het hele land van stroom kan voorzien

        2.   

          Groeneveld maakt een goed punt: als elektrische auto’s gaan rijden op energie die is gewonnen in vervuilende centrales winnen we er alleen maar vermindering van de uitstoot van fijnstof en verkeerslawaai mee.
          We moeten ons dus gaan richten op het winnen van elektriciteit uit duurzame bronnen.

          We zijn het warempel eens.

          1.   

            Kernenergie dus.

          2.   

            Zie je wel dat je uit een ei komt ?

            h**p://www.prinsautogas.com/articles/nl/electrische%20auto%20fijnstof.html

          3.   

            merlot : Hernieuwbare bronnen – met hun eigen vervuiling – zorgen er niet voor dat we minder centrales nodig hebben, slechts dat deze vaker inefficient in “standby” staan. Een centrale verbruikt, sowieso 8 to 10% van de benodigde energie. Een overschot aan energie wordt dus gewoon weggegooid. Sluiten van onze kolencentrales – die overigens tot de schoonste van de wereld horen – is op z’n zachts gezegd waanzinnig te noemen. Door het sluiten van onze centrales komen er weer rechten vrij op de markt, die gretig door landen als Polen worden opgekocht. We verplaatsen dus niet alleen het probleem maar faciliteren het, de centrales in Polen zijn namelijk zeer vervuilend en kunnen niet in de (slag) schaduw staan van de onze. Dan is er uiteraard nog het probleem van biomassa, deze moet worden meeverstookt in deze centrales. Het sluiten van deze centrales is dus nog helemaal niet zo gemakkelijk, omdat we op deze manier onze “duurzaamheidsdoelen” niet meer kunnen behalen. De kolencentrales kunnen – alleen voor deze reden al – dus helemaal niet zomaar dicht.

      2.   

        Voorlopig daalt de prijs voor een elektrische auto nog steeds niet en gaat de fiscale bijtelling sterk omhoog. Met de nieuwe regels die gelden voor 2020 koopt geen hond nog elektrisch. Het zal net zo gaan als met de hybride auto’s, ook daarvan wordt nauwelijks nog een nieuw exemplaar verkocht

      3.   

        Nee leeghoofd, want jij weet niet hoe accijns werken Dr. Roep maar wat.

  2.   

    De grijpgrage regering kennende zal binnen afzienbare tijd het elektrisch rijden net zo duur worden gemaakt door middel van accijnzen, derhalve blijf ik zo lang mogelijk rijden met een verbrandingsmotor, nooit van zijn leven zal ik toegeven aan die klimaat neuroten en hun absurde eisen, schijt aan het milieu en klimaat gezwets.

    1.   

      Tuurlijk Just…het geld moet toch ergens vandaan komen..dus goedkoper echt niet..en milieu vriendelijk slaat ook al helemaal nergens op.
      En wat dacht je dat het vervangen van zo’n accupakketje kost na een jaar of 6 à 7??
      Er is nu bij woningen al geen ruimte om je auto te parkeren ( links zij dank)..moet je dan een verlengsnoer van een kilometer aanschaffen??

  3.   

    Imo: Riekt naar pure reclame dit bericht.

    1.   

      Die gedachte schoot bij mij ook naar binnen.

    2.   

      Idd…DDS Postbus 51 groet u!

  4.   

    CO2 is niet slecht voor het milieu, dus waarom dit vernoemd staat onder het kopje beter voor het milieu is een beetje onduidelijk.

    Of doet dds ook al mee aan het demoniseren van CO2, zo een beetje het belangrijkste gas voor al het leven op aarde?

  5.   

    Als er geen opbrengsten meer zijn, via de benzine/diesel accijnzen, is er gewoon een andere bron van inkomsten nodig, om die Miljoenen Gelukszoekers te vertroetelen.

    En de burger is altijd, de doelgroep van de belastingheffing.

    Rutte is het slechtste, wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

    Stop met de EU in deze vorm.

    NEXIT.

    1.   

      Rutte heeft de samenleving weinig goeds gebracht. Desondanks blijven hele volksstammen op deze struikrover stemmen. Helaas maar waar, Nederland bestaat voor een groot deel uit onbenullen

  6.   

    Ja, de ontwikkeling naar een duurzame energievoorziening gaat snel. Zonnepanelen en warmtepompen zijn ook niet aan te slepen.

    Yes, we can!

    1.   

      Ah u is weer terug van de hond uitlaten, dat was me wel een ommetje zeg.

      1.   

        Vit : Zeker zo’n hond van het formaat cavia?

      2.   

        Maar zijn brain is nog steeds niet opgefrist…vit!
        Negeren deze l*lhannes!

        1.   

          En Vit als je het toch niet laten kan alleen òver hem lullen niet en beslist niet tegen hem.
          Dan raakt zijn stofzak snel vol!!

          1.   

            Ach ach 1 “niet” te veel..sorry.

    2.   

      Gekkie.

    3.   

      Mezzadra : Helaas, de vreugde sprongetjes zijn helemaal voor niks.
      Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch
      h**ps://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch

  7.   

    Voor kleine afstanden is het prima te doen, maar zo gauw je een paar honderd kilometer moet rijden valt het tegen.. Je rijd dan letterlijk van oplaadpunt naar oplaadpunt.. Daarnaast zijn de accu’s extreem vervuilend.. Sorry maar vindt dit allemaal zo extreem kortzichtig..

    Want zelfs elektriciteit in Nederland komt nog steeds heel veel uit de fosiele industrie dus je verplaatst de vervuilen alleen.. En daarnaast de enige reden waarom het nu rendabel is om dezelfde reden als zonnepaneel en dat is door de subsidies er om heen..

    Haal die weg en dan schieten de prijzen rap omhoog.. Daarnaast is een snellader voor zo’n ding gewoon noodzaak.. En die zijn ook zeker niet goedkoop, geloof rond de 5000 tot 10.000 euro afhankelijk van het merk..

    Tik dat maar eens neer als de “gemiddelde Nederlander”. En zelfs dan duurt het opladen vaak nog een paar uur, en zonder wel een halve dag.
    Dus je ziet ook dat je met zo’n ding nieteens realistisch gezien meer op vakantie zonder de vliegtuig of boot te pakken of minimaal een week reistijd uit te trekken.

    Want de gemiddelde kilometerbereik van betaalbare particuliere elektrische auto’s ligt rond de 200/300 kilometer en het ergste is dat je altijd maar hopen dat er in het buitenland oplaadpunten beschikbaar zijn..

    En ook daar kan je zeker niet vanuit gaan als je richting het zuiden of oosten gaat..

    Sorry maar dit artikel is echt lachwekkend.. Hybride is nog wel redelijk te doen, maar volledig elektrisch gaat hem waarschijnlijk nooit worden tot de dag dat wij die accu’s zowel kleiner, efficiënter, schoner en lichter kunnen krijgen..

    Want trek eens zo’n motorkap open van een elektrische auto en je het is net een hefttruck een en al accu en loodzwaar.. En op dat gewicht moet je de wegen weer aanpassen wat ook weer ongelofelijk veel kost..

    Enige reden dat ik het zal doen is als me baas het me aanbied, maar zelf zal ik nooit elektrisch halen tot ze een beetje fatsoenlijk zijn.

  8.   

    Okay… eens ontleden…

    “Elektrisch rijden houdt in dat men niet meer (in zijn geheel) op benzine, lpg of diesel rijdt, maar dat er deels wordt gereden op elektriciteit.”
    Als ik de accu uit mijn auto haal, stopt mijn benzine auto ook met waar hij mee bezig is. Dus rij ik dan ook electrisch? :P Geintje natuurlijk, ik snap best wat ze hier bedoelen :)

    “Een elektrische auto is niet alleen goed voor het milieu”
    Daar zijn andere meningen over. https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/elektrische-auto-diesel/

    “Deskundigen verwachten dat het aantal automobilisten dat elektrisch rijdt de komende jaren alleen maar zal toenemen.”
    Ik zit te wachten op de eerste blackouts… Het stroomnetwerk kan de vraag om energie (en in sommige gevallen de levering ervan!) niet aan. https://www.ad.nl/economie/elektriciteitsnet-in-delen-flevoland-en-friesland-al-niet-meer-beschikbaar-voor-zonneparken~ac3547ab/ en https://www.parool.nl/amsterdam/stroomnet-amsterdam-loopt-al-in-2020-tegen-zijn-grenzen-op~b3580161/

    “Dit is ook de reden waarom je op de parkeerplaatsen bij Nederlandse huizen steeds vaker een oplaadpaal ziet staan.”
    Waarmee de parkeerdruk in de straat alleen maar toeneemt. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/08/parkeren-onder-hoogspanning-a1612506

    “Een elektrische auto stoot minder CO2 uit en produceert geen stikstofoxiden of.”
    Nog even daargelaten dat de stroom waarmee de accu word opgeladen meestal niet ‘groen’ is, en dat dus eigenlijk de uitlaat van de electrische auto ergens anders staat… Ofwel de schoorsteen van de lokale energiecentrale op gas of steenkool. Met uiteraard ook weer CO2 uitstoot, om de stikstof nog maar even niet te benoemen. https://longreads.cbs.nl/trends19/economie/cijfers/energie/ – 18 miljard kWh is groen, maar 121 miljard kWh werd er gebruikt. Mogelijk is dat in 2019 iets meer groen geworden. Laten we zeggen 30 miljard kWh (dat halen we niet, maar nemen we even aan). Dan nog is 90 miljard kWh niet groen. Dus het overgrote deel is gewoon ‘grijze’ stroom.

    “Dus zowel de financiële als ecologische voordelen zijn goede redenen om over te stappen op elektrisch rijden.”
    Dat is afhankelijk van de situatie, maar het kan absoluut waar zijn. Op dit moment denk ik echter dat de financiele investering om de auto aan te schaffen voor veel mensen niet opweegt tegen de financiele winst die ze halen uit het rijden ermee. Die investering moet immers nu gebeuren, en het terugverdienen gebeurd over meerdere jaren. Zakelijke rijders schijnen ook nu nog de meest fervente electro-rijders te zijn.

    Los daarvan zal de regering een terugval aan inkomsten gaan zien (accijns aan de pomp droogt op), dus zal electriciteit waarschijnlijk zwaarder belast gaan worden. Dus ook als je thuis TV aan het kijken bent betaal je dan voor de auto. Je energierekening gaat gewoon omhoog…

  9.   

    Voorzetje DDS ? Iedere elektrische autobezitter naar de nachtdiensten ?

    Of kennen jullie een nieuwe variant zonnepanelen die in de nacht stroom opwekken ?

  10.   

    Vrijheid blijheid, maar als je elektrisch gaat rijden, draag je helemaal niets bij aan het milieu.

  11.   

    Een electrisch stadsautootje is nog wat voor te zeggen maar die Tesla’s met €70.000 subsidie voor mensen die geen subsidie nodig hebben, waanzin. En goed voor het milieu, dacht het niet. Al die smerige batterijen waar je geen kant mee op kunt. Ik ben geen liefhebber van belastingen maar van mij mag er een forse batterijtaks komen.

    1.   

      “Tesla’s met €70.000 subsidie voor mensen die geen subsidie nodig hebben”

      Waar baseer je dat bedrag van 70.000 euro op, goedisfout?

      1.   

        h**ps://www.volkskrant.nl/wetenschap/70-000-euro-subsidie-voor-een-dure-tesla-helemaal-terecht~b4221307/

        Aldus de Volkskrant, met een 75 a 80 cent per km. dus een ritje van 100 km en 75 a 80 euro subsidie binnen 1 uur. Leuke bijvangst..

        1.   

          Oké.

  12.   

    Uit welke propagandamachine is dit verhaal gerold? Het is niets anders dan een litanie op een ontwikkeling die ramp zalig zal blijken.

    1.   

      Agios : Niks meer aan toe te vogen, helemaal eens.

    2.   

      vogen = voegen

  13.   

    Als de subsidies verdwijnen houd de elektrische auto ook op, net zolang tot er betere accu’s gemaakt kunnen worden in de zin van minder belastend voor het milieu enz.
    Deze accu’s zijn nu al niet aan te slepen en het gevecht om de grondstoffen ervoor is al lang bezig dus einde verhaal.
    Verder is de uitstoot van de elektrische auto fors en is het dus allemaal onzin.
    Qua fijnstof meer dan een gewone auto door het gewicht [remmen en banden] en meer reparatie van wegdek hierdoor dus reken maar uit.
    Leuk idee voor over een jaar of 20/30 als de techniek ook verder is.
    Nu alleen maar voor rijke mensen en Links laat het vallen als de subsidie weg is.

  14.   

    Als je regelmatig (zei het 1x per jaar of meer) met je sleurhut of fietsendrager op vakantie gaat in Europa heb je toch wel een paar problemen met een elektrische auto.
    1. vaak geen trekhaak mogelijk
    2. rijden van stekkerpunt naar stekkerpunt
    Komt nog bij dat elektrische auto’s enorm zwaar zijn, dus veel slijtage (fijnstof) produceren aan banden en wegdek. Veel teerdeeltjes in de lucht zijn niet goed voor je gezondheid, dat weten rokers maar al te goed.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!