Automobilisten hebben pech! Maximumsnelheid snelwegen naar beneden door stikstof

Een snelweg. Bron: Flickr / jo.sau
Foto: Een snelweg. Bron: Flickr / jo.sau

De invoering van de maximumsnelheid naar 130 km/u overdag op de A2 tussen Maarssen en Holendrecht is de komende tijd van de baan. Op vier andere snelwegen gaat de maximumsnelheid ook naar beneden. Dit na aan leiding van de uitspraak van de Raad van State. Het stikstofbeleid van het kabinet is namelijk afgewezen door de Raad van State.

Naast de A2 betreft het ook vier punten rondom de Veluwe. De lang gekoesterde wens om op de megasnelweg van de A2 harder te mogen rijden lijkt voorlopig van de baan. Overdag mag men er 100 rijden maar in de avond 130, de overheid wil dit gelijk trekken maar de uitspraak van de Raad van State gooit roet in het eten zo lijkt het.

Sinds mei is er een uitspraak gedaan door de hoogste bestuursrechter dat de snelheid niet zomaar omhoog kan worden gegooid. Dit omdat de overheid niet zomaar iets kan beslissen wat tot een verhoging van de stikstofuitlaat leidt.

Wanneer de snelheidslimieten wel omhoog mogen is nog onduidelijk. Volgens minister Van Nieuwenhuizen is de overheid afhankelijk van de bevindingen van een adviescollege dat onder leiding staat van Johan Remkes – ook al bekend van het adviescollege van democratische vernieuwingen.

Dit betekent dat op korte termijn de ellende rondom de knelpunten blijft bestaan. Ook is het de vraag of nog meer snelheidsverhogingen ook op de lange worden geschoven totdat het adviescollege eindelijk met haar bevindingen aankomt.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

28 reacties

  1.   

    Als je de maximumsnelheid gaat verlagen blijven er meer (vervuilende) auto’s op de snelweg, dus ook meer stikstofuitstoot. Niet slim dus.

    1.   

      Meneer heeft een nieuwe theorie over verbrandingsmotoren.

      Kunt u dat even uitleggen?

  2.   

    Goedzo! Niets is leuker dan automobilistje pesten. Ik doe dit graag hoor :)

    1.   

      Weten we allemaal.. jij vindt het fantastisch om hele dagen maar beetje burgers te pesten..

      Maar als iemand mongooltje als nou beginnen te pesten is het verschrikkelijk.. Echt als ik jou ooit voor me auto heb stop ik niet.. Alleen misschien om hem nog keer in achteruit over je heen te gooien

    2.   

      uiteraard , omdat je te stom bent om de gevolgen van dat pesten te beoordelen

  3.   

    Het is überhaupt idioot dat er in Nederland harder mag worden gereden dan 100 km per uur.

    1.   

      Ga toch weg.. Dat is net de 3e versnelling.. Lekker met slakken gangetje over de weg tuffelen..

    2.   

      De brommobiel van Mezzadra gaat maar 45 km. Logisch dat hij jaloers is.

    3.   

      Ik was onlangs in de USA. Daar is de maximumsnelheid 70 miles, oftewel 113 km/h, maar dat voor alle toegestane voertuigen, dus ook voor vrachtauto’s. Ten opzichte van elkaar sta je stil. Wat een heerlijke rust. Je rijdt op je eigen lane, links, midden of rechts. Rechts inhalen is toegestaan. Ik heb, buiten de grote steden, geen files gezien.

      1.   

        Wat een logica van de koude grond hier.. Lagere snelheid is meer stikstof uitstoot….In Amerika zie je buiten de grote steden geen files. En rijdt iedereen eigen lane met eigen snelheid…
        Amerikanen zijn net als Duitsers veel gedisciplineerder met snelheden. Nederlanders hebben altijd een hekel aan regels, aan iemand die zegt dat ze iets niet mogen…

        1.   

          De wegen in Amerika zijn ook breder. Daarnaast beweren veel Amerikanen dat op highways snelheden van 10 mijl per uur boven de maximumsnelheid nog door de politie getolereerd wordt. Dat raad ik wel stellig af omdat diezelfde Amerikanen -die dat leuk beweren- wel continu over hun schouder zitten te kijken of er geen politiewagen in zicht is. De politie treed in de VS zeer hard op tegen snelheidsovertreders en je ziet ze ook meer op de weg rijden dan in ons land.

      2.   

        Juist, Shadow, daar moeten we in Nederland naar toe, één uniforme maximumsnelheid van 100 km met alleen maar voordelen: minder files, minder CO2, minder stikstof en minder verkeersslachtoffers.

        1.   

          Sowieso een kutartikel.
          Het woord ‘oxide’ komt niet één keer voor.
          Lucht is voor ~80% stikstof verdomme.
          Is dit dramatisch slecht journalisme, klakkeloos overtypen van andere bronnen/propaganda, moedwillig je publiek dom houden, of all of the above?

    4.   

      Blablabla. Blaaskaak! #viezerik.

    5.   

      Daar zijn onze wegen op berekend. In Roemenie krijg je de kans niet met al die kuilen op de weg.

  4.   

    Dit is maar een van de vele klimaat problemen.

    1500 bouwprojecten op losse schroeven door stikstofuitspraak
    h**ps://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/artikel/4771131/1500-bouwprojecten-op-losse-schroeven-door-stikstofuitspraak

    We gaan er nog veel van horen!

    1.   

      In mijn reactie bedoelde ik dat het lastig is ons wegennet uit te breiden en niet de maximale snelheid zoals in dit artikel beschreven staat. Het verlagen van de snelheid is dus geen gevolg van klimaatbeleid maar van milieubeleid.

      1.   

        “Deathspank” jij snapt het 100+ geen gevolg van klimaatbeleid maar van milieubeleid.

  5.   

    Ik rijd al 40 jaar door Nederland maar moet toegeven dat het wel erg is toegenomen de laatste paar jaar.Vooral het vrachtverkeer.Dan denk ik toch wel eens;De grens is reeds overschreden.Het kan zo niet langer.

  6.   

    Als of er een luchthek om dat stuk A2 staat.

    idioterie ten top

  7.   

    Lol, 78 % van de lucht die we ademenen is stikstof, Nederland gaat lekker los want de atmosfeer is prima uit te baten. CO2, stikstof, nu nog ballen hebben roverheid en zuurstof ook gaan belasten. Dan blijft als laatste waterdamp over, daar kan ook een prachtige belasting omheen.

    1.   

      Er zitten veel fouten in die metingen om er voor te zorgen dat de doelgroep (automobilist of boer) nog steeds als DE veroorzaker aangewezen kunnen blijven gaan worden. Net als het geval over ammoniak in de lucht dat vervolgens aan de hand van een rekenmodel bepaalt hoeveel van die ammoniak dan in de natuur komt. En daar zouden dus de fouten in zitten. Er wordt bijvoorbeeld niet exact gemeten hoeveel ammoniak daadwerkelijk in de natuur terechtkomt. Het is gewoon oppervlakkig gaan graven. Want, hoe kan het dat boeren wel van alles hebben gedaan om minder ammoniak uit te stoten, maar dat er niet minder ammoniak in de lucht wordt gemeten? Onze lucht is in de afgelopen dertig jaar alleen maar schoner geworden. Zo maten de meetstations van het RIVM in 1990 nog gemiddeld 30 microgram stikstofdioxide per kubieke meter lucht, maar in 2015 was dat al meer dan gehalveerd. Deeltjes kleiner dan 2,5 micrometer worden pas sinds 2009 gemeten, maar zijn sinds dat jaar ook flink afgenomen. Ter vergelijking: In China vindt je elk jaar gemiddeld al snel meer dan 60 microgram van deze 2,5 microdeeltjes per kubieke meter lucht.

      1.   

        “van Urk” jij snapt het 100+.

  8.   

    Smerig en verachtelijk links tuig is het.

  9.   

    Als het hartstikke druk is, blijf ik lekker achter een vrachtwagen hangen. Kost maar een paar minuten, maar bespaart brandstof.
    Is het rustig gaat hij letterlijk op de automatische piloot. Immers dan is het verschil tussen 90 en 130 aanzienlijk.

  10.   

    Lang leve het milieu.

    Bouw of uitbreiding Infrastructuur ligt stil.
    Huizenbouw ligt stil.
    Boeren gaan failliet of stoppen er mee.
    Auto’s moeten minder snel gaan rijden

    Steeds meer en meer ellende door dit belachelijke klimaatakkoord.

    Yuppie ojee

  11.   

    Mooi dat die stikstofbel die door de overheid is verzonnen om boeren te pesten nu in hun eigen gezicht ontploft. Jammer dat daardoor alleen de CJIB profiteert.

    1.   

      straks kunnen we melk en vlees gaan importeren omdat hier te weinig word geproduceerd.

      Die belachelijke klimaatplan gaat ons nog zuur opbreken in kosten en beperkingen.

      Maaar

      Lang leven het milieu.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!