Samenklontering van mediabedrijven is hartstikke eng! DPG Media: ‘Techgiganten maken het ons heel, heel moeilijk’

Mark Zuckerberg is de grote baas van Facebook. Bron: Anthony Quintano / Flickr.
Foto: Mark Zuckerberg is de grote baas van Facebook. Bron: Anthony Quintano / Flickr.

Het Belgische DPG Media, voorheen de Persgroep, blijft maar mediabedrijven opkopen. Zo is er nu 460 miljoen euro uitgetrokken voor Sanoma Nederland, waar onder andere bladen als Libelle, Donald Duck, Margriet en vtwonen onder vallen maar ook nieuwssite NU.nl. Noodzakelijk voor DPG Media, héél eng voor ons!

Vanuit DPG Media valt de samenklontering prima te verklaren. Google en Facebook krijgen de schuld want zij zuigen alle digitale advertentie-inkomsten op en de onlinewereld is toch wel echt waar het grove geld zit. Dus om als mediabedrijf maar niet een langzame dood te sterven, is het opslokken van de kleintjes de enige manier om te overleven (Of je moet super innovatief zijn, nieuwe ideeën ontwikkelen en daar geld tegenaan durven gooien).

Maar hier ligt natuurlijk wel het risico van een monopoliepositie op de loer, of op z’n minst een belachelijke vernauwing in het aanbod. Want DPG Media is al in het bezit van het AD, de Volkskrant, Trouw en diverse regionale dagbladen. Mediahuis heeft NRC en de Telegraaf in handen. Je kunt je voorstellen (sterker nog, dat merken we nu al) dat het nieuws, opiniecolumns en het publieke debat daardoor een redelijk vast omlijnd kader krijgen. En dan kunnen ze bij Mediahuis en DPG Media wel zeggen ‘ja maar dat proberen we te voorkomen’, ik heb liever niet dat er iemand in een positie zit waardoor hij moet beloven die niet te misbruiken. En al helemaal niet als het niet eens echt te controleren valt.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

10 reacties

  1.   

    “Je kunt je voorstellen ………….dat het nieuws, opiniecolumns en het publieke debat daardoor een redelijk vast omlijnd kader krijgen.”

    Gelukkig kunnen dagelijks reken op het echte eerlijke nieuws van Jensen.

  2.   

    Wesley Benbow

  3.   

    Jensen zegt vrijwel precies wat ik al héél lang denk en ik besta al veel langer dan Jensen.
    Wat een toeval.

  4.   

    ik vraag mij af of DPG nu ook de waakhond van FB is geworden. Nu.nl kon namelijk een reactie op FB, die haar niet beviel, rapporteren aan FB opdat die reactie verwijderd werd. overigens vraag ik mij af, waar DPG zoveel geld vandaan haalt, om deze overname te bekostigen. het zou mij niet verbazen als de EU op de achtergond als financier optreedt. EU/Brussel heeft een stevige vinger in de pap bij DPG en kan op deze manier het nieuws sterk beïnvloeden.

    1.   

      Volgens mij worden al die oude media verlieslatend. Meer en meer geld moet er naar toe. De optredende concentratie en samenklontering is daar juist een teken van, alleen kunnen ze niet overleven.

      Op den duur blijven slechts 2 of 3 nationale bladen over, allen inderdaad met een vrij gelijkluidende opiniërende redactie. Regionale bladen mogen ook niet echt een naam meer hebben, dit zijn voor 90% kopieën van het AD met af en toe nog een artikel met het niveau van het lokale suffertje gelardeerd met advertenties van de plaatselijke bakkerij.

      Dus laat de oude media maar doodbloeden, mensen met gezond verstand vinden hun informatie wel elders. Gezond is de situatie echter niet te noemen. Typerend voor de stand van zaken in dit land.

    2.   

      Soros? Seneca

  5.   

    Zo’n machtsblok heeft maar één mening, hun mening en daarna volgt het demoniseren.

    Rutte plakte er na zijn grof vuil actie, een Cordonsanitair aan vast.

  6.   

    Opbreken die handel, net als ze in Amerika onder de antitrust wetgeving deden vroeger

  7.   

    Gelukkig heb ik internet en hoef ik die meninkjes van ze niet te lezen.

  8.   

    Wesley Benbow