Bizar!! Universiteit van Utrecht onderzoekt Jehova’s: ‘Honderden meldingen van seksueel misbruik’

1024px-Koninkrijkszaal_van_Jehova's_Getuigen,_Hoorn
Foto: Jehova's Bron: Wikimedia

De Universiteit van Utrecht deed een groot onderzoek naar seksueel misbruik onder Jehova’s – de relatie tussen seksueel misbruik en godsdiensten blijft opmerkelijk. Jehova’s waren hier niet blij mee en hebben een kort geding gestart bij de rechter. De dagvaarding en onderzoek tonen bizarre dingen aan, de UU lijkt goud in handen te hebben. 

Maar liefst 751 respondenten ontving de UU, waarvan driekwart aangaf niet voldoende te zijn geholpen door de Jehova’s na seksueel misbruik. De UU constateert dat het hartstikke gevaarlijk is bij Jehova’s en vindt het daarom verstandig als de Staat wat meer gaat controleren. De Jehova’s spreken schande en eisen vergelding bij de rechter!

,In het rapport van de UU wordt ten onrechte getracht de bewering te rechtvaardigen dat Jehovah’s Getuigen een gesloten gemeenschap zijn en een speciale interventie van de regering vereisen, inclusief toezicht op hun kinderen”

Jehova’s zijn vooral woedend dat het seksueel misbruik direct wordt gekoppeld aan hun religie en instituut, dit is volgens hun niet terecht.

,,Geen enkele eerdere studie in Nederland, zeker niet een studie in opdracht van de regering, is gebaseerd op zo’n discriminerende definitie van ‘seksueel misbruik’, waarbij de enige eis was dat het vermeende slachtoffer of de vermeende dader aanhanger is van een bepaald geloof.’’

De UU heeft weer een beerput opengetrokken. Bij de UU gaan ze nu rustig verder met het onderzoek, en alleen maar goed. Zulke misstanden dienen te worden aangekaart. Jehova’s kunnen mekkeren wat ze willen of ze kunnen meer transparant zijn en meewerken om het tegendeel te bewijzen. In dit soort kwesties hebben religieuze instanties geen positief verleden, hoe zou dit nu toch komen (sarcasme)?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

40 reacties

  1.   

    Het is de Jehova’s te prijzen dat zij het dragen van wapens afwijzen en politiek geen standpunt in te nemen. Laten zij de discussie binnen hun eigen kring maar voeren en oplossen.

    1.   

      Op Koers?

      1.   

        Hard?

    2.   

      Ff denken. Het gaat over kindermisbruik, en het wordt gedownplayed. Wie zou er achter de nick Op Koers kunnen zitten?
      a): Wesley Bembow
      b): Rien Noppen
      c): Lao Tse
      d): Alle antwoorden zijn goed.

      1.   

        d): Alle antwoorden zijn goed.

        1.   

          Helemaal goed! U heeft een abonnement op ‘de Wachttoren’ gewonnen. Deze wordt volgende week bij u aan de deur bezorgd door 2 medewerkers van de Jehova’s.

  2.   

    Quote:Maar liefst 751 respondenten ontving de UU, waarvan driekwart aangaf niet voldoende te zijn geholpen door de Jehova’s na seksueel misbruik.
    .
    Gaat het nu over de veroorzakers of over de hulp achteraf?

    1.   

      De jehova’s hebben een eigen rechtbank, vergelijkbaar met een sharia rechtbank. Deze staat buiten de Nederlandse wet. Na klachten over seksueel misbruik binnen hun gemeenschap zijn de slachtoffers niet goed geholpen door hun eigen Jehova rechtbank. Dat is het idee wat ik er over heb. Aanpakken dus wat mij betreft. Dit soort praktijken past niet in een beschaafd land als Nederland. Sektarisme moet bestreden worden om de vrijheid en rechten van mensen te beschermen.

  3.   

    Quote: De UU heeft weer een beerput opengetrokken.
    Baudet: “We worden ondermijnd door onze universiteiten”

    1.   

      EU kok?

      1.   

        Hard?

        1.   

          Lugor?

        2.   

          Lugor?

  4.   

    Wanneer komt er een groot onderzoek naar de ontelbare gewelddadige misstanden binnen de Islam vraag ik mij af…….mar dat durven ze natuurlijk niet , de schijthuizen !

    1.   

      Daar beginnen ze mee zodra ze klaar zijn met de s*xuele misbruik zaken binnen de katholieke kerk.
      Even geduld hebben .

      1.   

        EU kok?

      2.   

        EU kok : Je verkr*cht ons mooie Nederlands!
        .
        Suggestie :
        Daar beginnen ze pas mee zodra ze klaar zijn met de zaken rondom s*xueel misbruik van de katholieke kerk.
        Even geduld hebben.

  5.   

    Alle geloven staan bekend om hun misbruiken en alle geloven staan bekend om het onder het tapijt te schuiven , heel wat medestanders zitten vooraan in de kerken , en die staan niet-voor niets leeg , elke vereniging die met een geloof heeft te maken is dubieus . Maar heel wat elite zijn direct of indirect er bij betrokken dus oogjes dicht en snaveltje toe

    1.   

      Waarmee je dus wil suggereren dat mensen die geen geloof aanhangen geen kinderen seksueel misbruiken? Ik denk dat het over het algemeen net zo vaak voorkomt hoor Alleen dat wordt nooit onderzocht. Ze onderzoeken alleen seksueel misbruik van kinderen in bv de katholieke kerk of in dit geval de jehova’s. Maar ik denk dat als ze zo’n richten op mensen die geen geloof aanhangen dat je ook schrikbarende cijfers krijgt.

      1.   

        Interessante gedachte. Het lijkt mij interessant als hier een onderzoek naar gedaan zou worden. Maar ik ben bang dat dat zwaar tegengewerkt zal worden.

  6.   

    Ze dragen geen bomgordel,of steken geen onschuldige mensen overhoop ,en parasiteren niet op anderen. Gaan netjes gekleed langs de deur. Maar het is en blijft een sekte

    1.   

      LS…

      Alleen als de zon schijnt op zondagmorgen !

  7.   

    je verwacht het niet binnen zo een geloofsgemeenschap ! Gebeurd nooit :)

    Die geloofsgemeenschappen zijn eerder ideologieën met hun verre gaande inmenging op de levenswijze van de leden.

  8.   

    Er zijn ongeveer 30.000 Jehova getuigen in ons land. Als de UU een onderzoek zou starten naar 30.000 ongelovigen dan zouden zij ook honderden bizarre gevallen ontdekken.

    1.   

      denk je dat echt urk of loop je te trollen ? Uiteraard zullen ze best een icidenteel gevalletje vinden maar het misbruik bij geloven komt meestal voor uit de indoctrinatie tussen de “leerling , assistent of jongeling ” door de voorganger of andere invloedrijke lui binnen zo een ideologie.

    2.   

      Van Urk, misbruik komt overal voor. Maar het probleem, nu bij de jehova’s, is dat het in vereniging plaats vind, afgezonderd van de buitenwereld dus, en een doofpotaffaire wordt door hun eigen rechtssysteem omdat ze niet jehova’s afwijzen als rechterlijke macht en ook de politiek niet erkennen. Een beetje zoals salafisten en andere islamitische stromingen die de democratie en het Nederlands recht niet erkennen.

  9.   

    Gaat niet gebeuren, die controle door de staat. Als de regering dat bij Jehova’s getuigen gaan doen, is het hek van de dam. Misbruik komt op vele plekken voor, niet alleen binnen religies (islam!) maar ook binnen jeugdzorg en cultuur (me-too). Ja, eigenlijk binnen alle geledingen van de samenleving.

    Hoe treurig ook, je kunt er niet 1 specifieke groep uitpikken en die hard aanpakken. Dan moet je dat overal doen en daar is geen beginnen aan, alleen al vanwege gebrek aan mensen om te controleren.

    1.   

      LS…

      Jij blij !

  10.   

    De kwaliteit van universitair onderzoek kennende is er alle reden de resultaten te wantrouwen. Hoe heeft men onderzocht, telefonische enquête? Populatie? Hebben de verdachten een weerwoord gehad? We moeten niet alles direct geloven wat onderzoekers beweren.

    1.   

      Klopt. Het ‘onderzoek’ van de Universiteit Groningen dat gebruik vitamine B12pillen zou leiden tot voortijdige sterfte, is inmiddels ook alweer ontmaskerd als broodje-aap verhaal.

  11.   

    De Jehovah’s zijn een groep van afgevallen joden, protestanten en katholieken, en mensen die ze aan de deur lokken. Je wordt beloofd dat er een beter wereld gaat komen. En dan wordt je gelokt om naar hun wekelijkse bijeenkomsten te komen, die georganiseerd worden door alleen oude en jonge mannen. Terwijl al de vrouwen zitten te luisteren naar de zovele mannen preek. Vanuit de leer van deze oude Amerikaanse sekte.
    De Jehova vrouwen hebben geen enkele samenwerking in het mannenkliek, behalve op stap te gaan om nog meer eenzame mensen te lokken bij hun aan te sluiten, Vooral getrouwde vrouwen zijn belangrijk…Omdat een vrouw kan altijd haar man voor de Jehovah’s overtuigen bij te komen, en dan in hun mannenraad te komen, en ook geld te geven, ook zonder enige overleg van zijn vrouw. En dan om te doorgaan met de hoop onzin van deze Amerikaanse sekte, moet je je de officiele bewijs hebben dat je een echte Jehova sekte lid ben,
    (volgens hun fanatieke Amerikaanse beleid)…je moet in een waterbad springen om je
    Christelijke bekering volgens het beleid van de Jehovah’s te bewijzen. En daarna moet een codicil tekenen, dat als je vreselijk verwond ben dat je geen bloed van iemand anders mag krijgen, ook als je vrouw ben na een vreselijke bevalling, om je leven te misschien te redden. Bloed van iemand anders is vuil, volgens de Jehovah’s. Maar het feit dat een kleine zak bloed iemand’s leven kan redden interesseert hen niet.
    Ik heb hun aan de deur verteld over de helden taken van mijn Rode Kruis zuster moeder die vele levens van de gewonde soldaten had gered. Mijn allerergste klacht tegen de Jehovah’s is tegen Vrouwen discriminatie. Terwijl vrouwen geen zitten mogen hebben in het raad van de Jehovah’s! MOETEN ze wel aan twee taken voldoen: dagelijks aan de deuren van ieder buurt hangen om nieuwe leden (vooral mannen) te lokken. En vroeg gaan trouwen om voor nog meer Jehovah nakomelingen te zorgen.
    Moge God behoede deze jonge uitgehuwelijkte Jehovah vrouwen dat zij een tijdens hun bevalling geen ernstige bloeding krijgen!

    1.   

      @Rosasolis
      Het accepteren van een bloedtransfusie, is al tientallen jaren iets dat valt onder de eigen beslissing.
      En neen, ik ben geen getuige van Jehovah.

      1.   

        @toetssteen. Ja inderdaad, normaal is een bloedtransfusie voor iedereen een eigen besluit. Maar niet bij de Jehova’s. Als Jehovah zijnde, moet je altijd een codicil bij je dragen in je tas of in je zak, waarbij staat dat je geen bloedtransfusie wenst.
        Als je toch een transfusie neemt dan wordt je uit de Jehova gemeenschap gezet.
        Ik had enkele jaren geleden een Jehova buurvrouw gehad wiens man een ongeluk in het bouwvak kreeg. Hij had veel bloed verloren, en lag bewusteloos in de spoed afdeling van het ziekenhuis, toen de doctor vroeg haar voor toestemming voor een bloed transfusie. Dat had zij zonder twijfel gegeven. Toen hij later bijkwam wilde haar niet meer als zijn vrouw erkennen!… Einde van deze verhaal: zij werd uit de Jehova gemeenschap verbannen, en een spoedig echtscheiding volgde. Zij verhuisde naar een andere stad.

    2.   

      Je zal als Jehova bij Rosa aan de deur komen om je geloof te verkondigen, en dan Rosa verhalen aan moeten horen.

      1.   

        Gelukkig hebben de jehova,s tegenwoordig een busje bij zich als ze op bekeringstocht gaan, ze nemen trouwens vaak wel wat verwarde deugkneusjes op uit verweggistangebieden….

  12.   

    Het begon met de Bijbel / Oude Testament /Thora. Daarna over genomen door de Islam !

    1.   

      Wordt tijd dat iemand het een ‘afmaakt’.

      1.   

        Wollah.

  13.   

    ”Bijbel/ Oude Testament/ Thora. Daarna overgenomen door de islam”. M.i. eerst de Baâl(Bel)godsdienst. De islam lijkt voor een groot deel een vervolg. De joodse godsdienst heeft blijkbaar verwantschap. Met heel eigen verschillen. Het christendom met haar Oude Testament is aan het jodendom ontleend da wel verwant. Jodendom en christendom komen op in de Romeinse tijd.

  14.   

    LS…

    De Room Katholieke Kerk, Islam, Jehova Getuigen, Padvinderij ! Allemaal verzamelingen van zwakke schapen geleid door een predator / roofdier die zijn kans krijgt om te heersen, verkrachten, terroriseren, moorden etc…

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!