Tweede Kamer verbaasd: NPO zeurt om geldgebrek maar schrapt wel vrijwillig reclameblok

baudet jinek koch
Foto: Herman Koch bij Jinek in een item over Thierry Baudet. Bron: Screenshot RTL.

De Tweede Kamer reageert verbaasd op de beslissing van de NPO om een heel reclameblok te schrappen, vanwege de ‘heersende talkshowoorlog’, maar wel durft te zeuren om meer geld! Vanuit zo’n beetje iedere partij is er, en soms met wat begrip, kritiek op de beslissing.

De NPO, die eerder nog de kabinetsplannen om reclames van publieke zenders te schrappen, fel bekritiseerde en er zelfs over in protest ging, schrapt nu zélf een héél reclameblok. Diverse Kamerleden kunnen nog begrip opbrengen voor het feit dat er een zogenaamde ‘talkshowoorlog’ heerst en dat hierdoor allerlei (soms pijnlijke) beslissingen moeten worden genomen. Maar dat de NPO nou uitgerekend dít inzet, levert de publieke omroep niets dan felle kritiek.

De enige wezenlijke uitzondering qua standpunt is GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld. Die gaat nog van het goede van de mens uit en denkt dat de reclames uit dat geschrapte blok ergens anders bij aan zijn geplakt. Op zich is het dat waard om te onderzoeken, al is het maar om uitsluitsel te kunnen geven. De NPO beweert dit zelf namelijk ook zo te hebben gedaan.

Als dat inderdaad zo is, dan valt de NPO niet veel te verwijten en lijkt het ophef creëren om niets. Maar volgens mij is het wel zo dat niet alle tijden voor reclameblokken even duur zijn, om de simpele reden dat er op bepaalde tijdstippen meer kijkers (kunnen) zijn. Als de NPO dan een reclame op primetime verplaatst naar een haast onbekeken tijdstip, dan lijkt het mij wel dat de NPO daar geld door heeft moeten inleveren. Dit lijkt mij vrij logisch, maar ik hoop dat het onderzocht wordt!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

8 reacties

  1.   

    De NPO en de STER hervatten vanaf maandag de reclames voorafgaande aan de nieuwe talkshow Op1. Na twee weken is het niet langer nodig om het reclameblok weg te laten om kijkers te laten wennen aan de nieuwe talkshow, redeneert de STER.

  2.   

    Draai de geld kraan helemaal dicht. Weg met NPO het zijn toch allemaal leugenaars in linkse ratten die een ándere geluid niet wil laten zien
    Stem fvd of PVV in uit de eu

  3.   

    Ik kan het mis hebben :-) maar volgens mij wilde Jinek dat de reclame uit haar praatshowtje gehaald werd.

    1.   

      Gaat het over de reclame bij de publieke omroep of over de commerciële waar Jinek tegenwoordig optreedt?

  4.   

    Hap.

  5.   

    salarissen aanpassen aan geleverde kwaliteit , houden ze geld over

  6.   

    Hopelijk dat door al die 1001 reclames ieder avond te schrappen, zal het hoge niveau van jaren geleden terug keren op de NPO zenders. Wie heeft nou zin in al die saaie politieke
    talk shows. Inderdaad lijkt het dat politiek-gericht programma’s zouden TV moeten gaan heersen…om met het doel: nog meer zieltjes te winnen. Als de nieuwe “omroep” Ongehoord Nederland zendtijd krijgt, zal de Talk-show oorlog helemaal losbarsten.
    Deze politieke shows zullen de zendtijd van vele interessant programma’s opslokken:
    geen Nederlands of Engelse hoog-kwaliteit drama series meer, geen consumenten programma’s meer, geen informatieve programma’s over problemen in onze samenleving, of gezondheid’s problemen, geen bijzonder concerten, etc.

  7.   

    Reclame zoude consument moeten helpen bij beslissingen over aanschaffingen: dan kan hij concurrerende producenten vergelijken.

    Dus is het opvallend dat werkelijk NIEMAND klaagt dat hij informatie mist als reclameblokken vervallen.