Verrassing! Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

shutterstock_62555080
Foto: Een 'groene' elektrische auto wordt opgeladen. Bron: Shutterstock.

Het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa wordt beheerd door Ionity. CEO Michael Hajesch vertelt nu doodleuk dat “de welkomstfase is afgelopen” en gooit de tarieven een paar keer over de kop: van 8 euro per oplaadbeurt naar 47-60 euro per oplaadbeurt! Is dat even zuur.

Terwijl de politiek in Nederland en Europa zich helemaal kapot loopt te deugen met allerlei klimaatmaatregelen en gesubsidieerd wensdenken, worden ze aan alle kanten ingehaald door de meedogenloze kapitalist die keihard profiteert van al die plannetjes. Zo’n figuur als Hajesch met z’n bedrijf Ionity laat het gevaar zien van dat klimaatdeugen.

Elektrische auto’s moesten zo nodig worden gesubsidieerd, zodat ze aantrekkelijk werden gemaakt en benzine- en dieselauto’s konden worden uitgefaseerd. Daarmee was al direct een groot probleem duidelijk: brandstofauto’s leveren straks niets meer op en een elektrische auto is (zelfs met subsidie) veel te duur (en met een veel kleiner bereik). De onderklasse trekt daarmee dus keihard aan het kortste eind, want die subsidieert de auto van iemand die hem ook zonder subsidie wel had kunnen aanschaffen, terwijl z’n eigen auto straks niet meer de weg op mag.

Het idee was natuurlijk dat elektrisch rijden daarmee populair zou worden, waardoor bedrijven ook voor de onderklasse een degelijke auto zouden gaan ontwikkelen. Maar met de streek die Ionity nu uithaalt, wordt toch maar even pijnlijk duidelijk dat er straks geen weg terug is (als het allemaal zo doorgaat natuurlijk) en je als consument verplicht een markt op wordt gedrukt.

Waar de consument eerder nog een signaal af kon geven aan de producent/aanbieder door een bepaalde auto of brandstof wel/niet te kopen (het hele idee achter marktwerking en concurrentie), kan de consument dat straks niet of nauwelijks. De kans is namelijk groter dat concurrenten van Ionity een eigen gebied proberen te beheren, dan met Ionity de strijd aan te gaan en te concurreren op de prijs van elektriciteit. Dat zien we nu al met de abonnementen voor Mobility Service Providers (MSP’s). Maar zien we in andere sectoren ook terug (Ziggo, KPN, Nuon/Vattenfall/Essent zijn binnen hun sector in sommige gebieden de enige aanbieder of slechts één van twee of drie opties). Volgens mij worden we met z’n allen genaaid waar we bij staan.

 

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

66 reacties

  1.   

    Als dit waar is dan gun ik het die dwaallichten die zo nodig elektrisch wilden rijden van harte.

  2.   

    Quote:aan alle kanten ingehaald door de meedogenloze kapitalist die keihard profiteert van al die plannetjes.
    .
    DDS begint gelijk haar rechtse vingers af te likken.
    Wat kan rechts beleid toch heerlijk recht toe recht aan zijn.

    1.   

      EU cockje ?

    2.   

      Onze uitkeringtrekker is er ook weer.

      1.   

        Hahaha onze economische vluchteling uit Chili.
        Familie van Lugár en werkzaam op de boerderie van Jumping Lugár.
        Jumping is helaas heen gegaan…

        1.   

          Helaas ?
          Had al eens geopperd dat de pil van Drion hem uit zijn dagelijkse Rut up lijden kan verlossen
          Blijkbaar heeft ie geluisterd
          Hij ruste in vrede

    3.   

      Is gewoon duidelijk en niet al dat eromheen gedraai van al dat linkse meuk, vertel gewoon waar het op slaat en ga geen dingen verzinnen die mooi klinken maar geen inhoud hebben of bewezen kunnen worden zoals de EU dat doet

    4.   

      Kokje zijn hele leven overal buitengesloten.
      Zijn collega’s meden hem, zijn familie had spijt van hem, op school gepest, en nu is hij zo zuur dat hij zijn laatste dagen slijt met sarren.
      Maar 1 ding blijft constant in zijn leven, niemand moet hem.

      1.   

        Quote : op school gepest
        .
        Maar wel opgelet bij Nederlands.
        Kunt u helaas niet zeggen.
        Quote van Ronneponnetje:” Als je de helft verteld omdat”

        1.   

          Hihi.
          Typisch.
          Maar jij mag op taal wat puntjes scoren, laat mij daar maar een 6 scoren.
          Met de rest haal ik het wel omhoog, jouw hele leven is een dikke onvoldoende.

          1.   

            Quote: jouw hele leven is een dikke onvoldoende.
            .
            Klopt.
            1 vrouw, 2 Kinderen, 3 kleinkinderen, 2 residenties, 2 aardige auto’s, bijzonder goed gepensioneerd leven onder de zon.
            Ach, kon ik maar met uw fortuinlijke leven ruilen.

          2.   

            en het cockje blijft maar zeiken tegen anderen die de problemen ervaren van zijn achtelijke ideeen terwijl ie zelf gevlucht is naar Spanje

            Grote smoel en anderen mogen zijn stront opruimen

            Stem social , stem PVV

  3.   

    Fake News!

    1.   

      Wesley Johnson?

    2.   

      W i m H u t t e n

      1.   

        Ben Geenlicht,
        Al meer duidelijkheid gekregen betreffende het stemgedrag van uwer PVV in het Europese Parlement?
        Partij-betrokkenheid is groot bij de hardcore PVV aanhangers.

  4.   

    De ware plaag van de wereld, liberalisme…dodelijker dan roken.

  5.   

    Dat was wel te verwachten eerst lekker maken in dan duur laten betalen voor stroom ja het moet toch ergens vandaan komen nou ik blijf lekker in mijn diesel rijden kan ik nog een aanhanger mee nemen ook wand daar hoor je ook niemand over .dus stel dat iedereen electrise gaat rijden wat gebeurt er met de vakantieganger die met de caravan weg wil .dike pech dus alle caravans naar de schroot in de caravan fabrieken failliet
    Maar Rutte wist natuurlijk dat dit er aan zat te komen daarom rijd die landverrader nog in zijn benzine sluperende saap
    Mensen trap er niet langer in stem ze weg
    STEM FVD OF PVV in uit de eu

  6.   

    Ecologisch genaaid heet dat . De enige overlever is gewoon crimineel wezen/zijn . Weet u nog de aanrecht belasting ging er bij u netto loon als een verdiener af, en u partner kreeg het er bij ? om het 15/17 jaar later af te schaffen , klein legaal diefstalletje onbetrouwbare regering die zelfs kunnen werken met zwart gelakte pagina.s dus wat ze beloven is niet meer terug te lezen naar een poos . Amazonewoud omkappen en gewoon kijken hoe het schip strand is de beste remedie

  7.   

    Is duidelijk het poesje vochtig en nat maken , en dan droog genaaaid ! worden ??

  8.   

    Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd, maar voor die prijs krijgt u wel nieuwe frisse groene stroom met extra lmsl voor een schonere motor.

    1.   

      Wij hebben in Nederland zo goed als geen frisse groene stroom, immers dan zouden we massaal kernergie uit Frankrijk moeten importeren, immers Zonnepanelen en Windenergie is extreem vervuilend en levert een veelvoud van chemisch afval op dan wat 1 kerncentrale per jaar produceert. 1 Kerncentrale produceert anderhalf kubieke meter afval per jaar, waarbij de nieuwe generatie afval produceert wat maar een fractie van de duur schadelijke radioactief blijft van de oude centrales. het ene na het andere rapport komt momenteel uit dat de levensduur van Windmolens maar 15 jaar is, waardoor je zelfs met de prijs die vijf keer hoger ligt dan fossiel niet rendabel wordt, en de verwerking van het afval nog niet is meeberekend, om nog maar te zwijgen over de groene zonnepanelen vol zware metalen en eeb leuk gas dat maar liefst 17.400 keer zo sterk is dan CO2.

      Frisse groene stroom mijn r@@t…..;

      1.   

        frisse groene stroom uit de Franse kerncentrales. Heerlijk afhankelijk van het buitenland

        htt*s://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/importexport/

      2.   

        Bronvermelding? Het is nogal moeilijk serieus te nemen anders. Ook al ben ik het met je eens.

  9.   

    De regering regeert niet, de regering manipuleert. En zolang er mensen zijn die braaf op kartelpartijen stemmen zal er niets veranderen. De Nederlander zal de geschiedenis ingaan als een sullige believer, een domme gutmensch, een linkse malloot.

  10.   

    Komen er op elektrische voertuigen ook van die shockerende plaatjes, net als op een pakje sigaretten?

  11.   

    Mag nog wel een x over de kop

  12.   

    Hoe zo? Gewoon een stekker in je auto en opladen.
    Zoon oplaad beurt kost 6 tot 8 KWH x 30 cent

    Ja als je op gaat laden met een oplaadpaal. Je dit hadden we kunnen verwachten hé.

    Je auto opladen vanaf je eigen stroomnet dat is nog niet verboden. maar met dit kabinet dat geld nodig heeft om naar Brussel te gireren weet je het maar nooit.

  13.   

    Hahahahahaha, de welwillende burger is weer eens verneukt. Dat zat er aan te komen. Hoe stupide kun je zijn een onbetrouwbare overheid te volgen.

    Iedereen zou toch moeten weten dat politici gajes is. Er rennen er weer een paar weg met subsidiegeld van de belastingbetaler. Nog een Timmerfransje iemand?

  14.   

    Daar verdwijnt weer een smerig links sprookje in het niets, die hele krankzinnige transitie zou de burger praktisch niets kosten toch?
    en dit is nog maar het begin.

    Laat u niet misleiden,
    Stem FvD/PVV.

  15.   

    quote “elektrisch opladen van 8 naar 47 euro”
    WHOEHAHAHAHA!

    1.   

      Lachwekkend inderdaad, individueel rijden is over 10 jaar uitsluitend voor de rijken.

      Dan staat er een nul achter, en gaan fiscale liberale pakhuizen dit weer terug berekenen naar de rest. Net zo schofterig dat je voorheen met een Tesla S gewoon 70 – 75 eurocent per kilometer vergoed kreeg.

      Een rit van 300 km. in 3 uur is een leuke bijverdienste van 75 euro per uur.

      Gefaciliteerd door de sloebers..

  16.   

    Als elektrische rijders op dezelfde manier behandeld worden als rijders met een brandstof motor is elektrisch rijden 2 x zo duur. Elektriciteit heeft nu eenmaal minder energie inhoud !

    Slechts door de ongelijke behandeling rijden mensen elektrisch met hybride voertuigen op fossiele brandstoffen met giga kortingen.

  17.   

    Net een dikke Dodge ram van aangeschaft, 5.7 liter 400 pk, met een 200 liter lpg tank. Even de grens over en tanken voor 0.53 de liter. En je voelt je de koning te rijk.

  18.   

    Ik tank al 18 jaar voor 25€ en ik rij 40000 km per jaar

    1.   

      @Cootje
      Ik tank altijd bij Tango. Het prijsverschil Shell van plm. € 12,= voor een volle tank doe ik in een potje. Als ik tienmaal heb getankt betaal ik uit mijn potje de elfde tankbeurt. Die is dus gratis. Dat bespaarde geld doe ik dan weer in het potje. En zo ook alle volgende tankbeurten. Zo tank ik altijd gratis. Ik rij 60.000 km. per jaar.
      Ik heb het ook geprobeerd met steeds alleen maar voor € 10 tanken. Dat was wel erg goedkoop, maar ik verloor toch ergens geld en kwam steeds tekort om goedkoop te kunnen rijden. Dat doe ik dus nooit weer.

      1.   

        malle pietje speelt weer jokkebrokkie

        Als ik de tijd in mindering breng dat malle pietje hier zit te trollen kan ie hoogstens 12.000 km rijden per jaar. Dan heeft ie nauwelijks tijd over om te slapen :) :)

        hoeveel liter gaat er in je tank malle pietje ?

        1.   

          @nu ik
          Ik moet je wat bekennen met het schaamrood op de kaken: ik rijdt brommer, Solex om precies te zijn.

          Vandaag was ik in Utrecht, ben net terug, en eerder op de dag in Amersfoort, plm. 230 km. Ik hou de vrijdag altijd zoveel mogelijk vrij om fileleed te voorkomen, maar ik heb toch wel weer veel auto’s gezien.

          Met een Solex verstook je op dergelijke afstanden wel veel benzine, die nog duur is ook.

          1.   

            ach , malle pietje , je bent een fantast , een leugenaar en een demagoog.

            Ben inmiddels gewend aan je aantoonbare onzin. Ga lekker preken tegen je legioen hoog opgeleide gelukszoekers in de bijstand.

          2.   

            Knappe Solexbenzinetank met 12 euro besparing Tango t.o.v Shell, 12 cent besparing per liter = 100 liter in je tank ?

            Heb nu al medelijden met je snormotor..

          3.   

            @Cycle25
            Echt hoor! Je moet heel creatief zijn om met een Solex zoveel kilometers te rijden. Maar met zo’n tank achterop is er niet veel plaats om meer zaken mee te nemen. Een paar fietstassen ernaast helpt een beetje, maar het blijft krap. Daarom stap ik soms met de Solex op de trein: sneller en comfortabeler.

      2.   

        pietje is heel erg dom, pietje kijkt niet naar de kwaliteit van de brandstof, brandstof van de tango is van substantieel mindere kwaliteit dan die van de shell, minder krachtig dus je rijd minder kmtertjes, dus meer tanken per jaar, de winst verdampt waar pietje bijstaat…

  19.   

    Stem PVV of FvD daarna uit de EU en EURO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1.   

      Ja dat ben ik met je eens , maar tegen die tijd gebruiken wij een toiletpapiertje aan twee kanten

  20.   

    Hoe ouder de batterij, hoe korter de actieradius en op het laatst, je voelt hem al, is je auto niets meer waard.

  21.   

    Benzineprijs Amerika 0.64. EURO CENT. En de economie loopt als een tierelier. De regering in Nederland zijn ordinaire dieven.

  22.   

    Ik denk dat dit nog ernstig aan de lage kant is hoor, dit land zuigt haar burgers uit dus een elektrische tankbeurt gaat rustig 100+ € kosten hoor, echt wel…

  23.   

    Een beetje paniek om nix.
    Ik weet overigens niet hoeveel dat kost, maar je kunt je e-auto toch ook s’nachts thuis opladen en vaak overdag op je werk?
    Veel mensen doen dat ook met hun e-fiets.
    Dan laat je Ionity gewoon in haar sop gaar koken.
    Ik snap best wel dat dit niet bij vele honderden km per dag lukt maar veruit de meeste mensen rijden niet zoveel.

    1.   

      quote Veel mensen doen dat ook met hun e-fiets. end

      Tja , batterijtje eruit en even bijladen op het bureau, geen enkel probleem.

      Nu de auto op het bureau zien te krijgen :) :) :)

    2.   

      Electrisch thuis opladen van auto alleen interessant voor mensen met eigen oprit/garage, wie op openbare weg moet parkeren is voor kleding afhankelijk van aanbieders met netwerk!

  24.   

    Een verwijderingsbijdrage zoals op elk elektrisch apparaat zou ook op zen plaats zijn
    EN laat het een hoge zijn waalt het kost nogal wat om die accu’s verantwoord te recyclen

  25.   

    Dit “trucje” is van alle tijden. 1 KM/3 aardgas kostte in het begin 2 cent. Toen eind jaren 6-tig iedereen cv kreeg wegens gas uit Groningen vloog de prijs omhoog. Ik blijf zolang mogelijk benzine rijden.

  26.   

    Wat dacht je van de wegenbelasting van die elektrische auto’s electris word duur .wegenbelasting nu nog gratis maar daar mag je straks ook het dubbele voor betalen wand die auto’s zijn veel zwaarder mensen trap er niet in .koop geen miljo onvriendelijk auto trouwens die accu’s worden ook nog een keer door kinderarbeid gemaakt voor die gêne die het nog niet wist
    Stem fvd of PVV in uit de eu

    1.   

      @Bullshit “Stem fvd of PVV in uit de eu”

      Nee. Baudet en Wilders hebben hun peperdure elektrische stille auto ook allang op hun verlanglijstje staan. Politiek Den Haag , van rechts tot links zijn allemaal dezelfde zakkenvullers. Het stemvee is er slechts voor de bühne.

      1.   

        Nee hoor dat zijn mensen met gezond verstand die werken aan deze onzin niet mee in trouwens stroom word toch duurder wand ze hebben die centrales ook al verkocht aan Zweden dus die bepalen de prijs dan betaal je straks nog de hoofdprijs om je auto op te laden dus laat je niks wijs maken in geloof niet wat die landverraders, zeggen ze willen alleen je geld
        STEM FVD OF PVV in uit de eu

  27.   

    Het (gesubsidieerd) elektrisch rijden is binnenkort alleen nog interessant voor meneer met volle beurs!
    Iemand met eigen woning met eigen opritof garage kan zijn auto opladen met eigen aansluiting dus eigen voordelig tarief…
    Eenvoudige burger in 10 hoog flat of sociale woningbouw zonder eigen oprit of garage die auto moet parkeren op straat is voor opladen volledig afhankelijk van openbare netwerken en kaadpalem en betaald binnenkort dus het zoveel voor opladen als iemand voor benzine, diesel en LPG!
    Iemand met volle beurs en dus eigen woning met oprit of garage kan gewoon zeer goedkoop blijven opladen aan eigen stopcontact dus het elitaire addergebroed naait voor de zoveelste keer het gewone volk

    1.   

      K*tcorrectie op smartphone wordt ik stapelgek van.

    2.   

      quote en betaald binnenkort dus het zoveel voor opladen als iemand voor benzine, diesel en LPG! end

      nee betaalt een veelvoud straks omdat de energiewaarde van elektra domweg lager ligt.

    3.   

      Als je 10 hoog woont kun je altijd nog een verlengsnoer overwegen. Dat wordt lachen.

  28.   

    Dit ligt wel wat genuanceerder. Het is enkel Ionity die zijn prijzen zo extreem heeft verhoogd. Ionity heeft maar 7 stations in heel Nederland. Aanbieders als Fastned en Allego zijn veel groter en nu dus goedkoper.

    Prijzen van laadpalen verschillen per aanbieder en dan ook nog per pas. Met de juiste pas kan ik aan de openbare laadpaal hier voor €0,26 per kWh laden. Met de juiste pas bij Fastnet voor €0,35.

    Bij Ionity was er een vaste prijs voor €7,60, dus kon je daar het beste laden als je accu zo goed als leeg is. Nu is het echt €0,76 per kWh geworden, dus gaat niemand daar meer staan, maar naar de Fastned charger een paar meter verderop. Dan moeten die prijzen weer naar beneden, dat is marktwerking.

    Daarnaast kan je hem altijd thuis nog aan je stopcontact hangen voor €0,22 per kWh.

    1.   

      Met een (gratis) abonnement bij de aangesloten merken (VW Audi BMW Mercedes etc) laadt je gewoon met €0,33/kWh.
      Zie ook mijn reactie elders met meer uitleg over het hoe/waarom.

  29.   

    Het wordt weer eens pijnlijk duidelijk dat De Dagelijkse Standaard een tenenkrommend slecht medium is.
    Ionity is een Duits samenwerkingsverband met VW, Audi, Porsche, BMW en Mercedes.
    Wanneer je hier een EV van hebt krijg je daar een (vaak gratis) abonnement bij en kost het ineens nog maar €0,33/kWh…
    Inderdaad, hetzelfde wat je bij alle andere snelladers betaalt zoals Fastned, Allego etc.

    Deze constructie is bedacht om Tesla, Nissan, Kia, Jaguar en andere merken die niet bij het samenwerkingsverband aangesloten zijn niet te laten profiteren van de 350kW-laders.

    Kortom, een artikel zonder journalistieke diepgang.
    Dit artikel was dermate slecht en populistisch dat ik besloten heb om me in te schrijven en een reactie te plaatsen want zulke stemmingmakerij is echt beneden elk peil.

    1.   

      Ik had mijzelf de moeite kunnen besparen van het (ook nieuw) registeren op het DDS platform, door eerst jouw reactie te lezen. Net als jij, was dit artikel voor mij een reden (de spreekwoordelijke druppel) om toch een keer een reactie te schrijven ;)

  30.   

    Dat wordt dus snel binnen lopen met deze laadpalen.

  31.   

    Dit is volgens mij een beetje selectief mening geven op een artikel.

    Een actie zoals deze is een resultaat van marktwerking. Iets waar de politieke partijen, die veel mensen op dit platform steunen, groot voorstander van zijn.

    Dit heeft ook niets met het milieu te maken. Volgens mij is er nooit gezegd dat elektrisch rijden per definitie goedkoper zou moeten zijn. Het idee achter elektrisch rijden is dat er minder fossiele brandstoffen zouden worden verbruikt, want dat houdt een keer op.

    Dat IONITY zich hiermee de markt uit prijst gezien alle alternatieven die er zijn, eens.

    1.   

      En Femke….20% is op dit moment groen.
      Welke brandstof wordt er volgens jou gebruikt wanner je snachts je elektrische vehikel aan de paal zet.
      Juist fossiel dus.

      Elektrisch rijden is gewoon de uitlaat bij een auto niet willen …maar die uitlaat is er wel degelijk….die staat alleen wat verderop en is wat groter dn je gewend bent.

      Electrisch rijden is pas schoon als de herkomst schoon is en kernenergie is de enige wijze stap naar voren zonder NL helemaal vol te bouwen met die walgelijke windmolens

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!