Luchtvaartsector in zwaar weer door coronavirus: ‘zeker 8000 banen staan op het spel’

De economische gevolgen van de corona uitbraak in Europa zijn hartstikke negatief voor de luchtvaartsector in Nederland. Zeker 8000 Nederlandse banen staan op het spel. Doordat het toerisme in één klap is weggevallen als inkomstenbron en landen hun grenzen sluiten dreigen er negatieve economische gevolgen te ontstaan door deze dompers. 

FNV is bij tal van bedrijven op gesprek gegaan en concludeert het volgende: veel mensen worden nu al gekort op uren in de luchtvaartsector, maar er dreigt nu zelfs massa ontslagen te vallen.

Sommige bedrijven op Schiphol hebben zelfs zoveel problemen dat ze nu al niet meer mensen kunnen betalen.

Vooral mensen met tijdelijke contracten of nul-urencontracten worden het slachtoffer van deze coronacrisis”

KLM besloot gisteren al zo’n 1500 tot 2000 banen te schrappen. Dit gaat mogelijk nog meer worden als de overheid niet inspringt om te helpen.

Bedrijven hebben nu al werktijdverkorting aangevraagd voor veel werknemers. Maar als de crisis langer aanhoudt, dan gaan mensen er nog meer op achteruit.

“We hebben begrip dat KLM werktijdverkorting heeft aangevraagd, maar we zijn het er niet mee eens dat werknemers er ongeveer 10 procent in salaris op achteruit gaan. Dat moet worden aangevuld door KLM”

De vraag is welke sectoren in Nederland de volgende zijn die zware klappen zullen gaan incasseren, als Nederland net zoals Italië eindigt zal het een moeilijke tijd gaan worden voor veel bedrijven.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

17 reacties

  1. Kretoloog

    Zelfbenoemde motor van de economie. Met een eigen vermogen van ruim 4 miljard. En een winst van ruim 500 miljoen over het afgelopen jaar.

    Dit ‘topbedrijf’ komt als eerste zijn handje ophouden bij de overheid. Schaam u diep, Schiphol-directie!

    1. Lambieck

      Schiphol/KLM niet door elkaar halen.
      Zijn 2 verschillende bedrijven.

      1. Kretoloog

        Doe niet zo lullig, Lamme. KLM en Schiphol liggen bij elkaar in bed.

  2. Bullshit16

    Ach ja volgens de linkse landverraders kabinet gaat het toch goed met Nederland
    Ik heb het eerder gezegt.het gaat zo goed met Nederlandse bedrijven dat ze nog geen buffer hebben voor een week
    We moeten nog veel meer belasting gaan betalen is alleen maar goed voor de eu in kabouter timermans
    Stem fvd of PVV uit de eu

  3. Lambieck

    Doordat het toerisme in één klap is weggevallen als inkomstenbron en landen hun grenzen zakken dreigen er economische gevolgen te ontstaan van deze economische dompers
    .
    Bart, lees aub uw schrijfsel voordat u op verzenden/plaatsen drukr

  4. Lambieck

    Doordat het toerisme in één klap is weggevallen als inkomstenbron en landen hun grenzen zakken dreigen er economische gevolgen te ontstaan van deze economische dompers
    .
    Bart, lees aub uw schrijfsel voordat u op verzenden/plaatsen drukt.

    1. Blitzkrieg

      Jij ramt zeker als een mesjokke op die knop, er staan twee dezelfde berichten van je onder elkaar. Bang dat je niet genoeg aandacht krijgt.

      1. Lambieck

        A ik ben geen journalist
        B niet dezelfde berichten
        C 2e is verbeterde versie

    2. Lambieck

      Dank u, dit is beter.

    3. Ego-non-solus

      @Lambieck
      Hij schreef overigens DOOR deze economische dompers. Uw tip om iets door te lezen alvorens te verzenden geldt mogelijk ook voor u?

      1. Lambieck

        Bart schreef : van deze economische dompers
        Bart schrijft : door deze dompers.
        .
        Als u tracht te scoren, verwacht ik een hoger niveau van u.

        1. 777

          Zuigende kok?

  5. Hendrie1963

    Hoe moet jankende homo jetten en arrogante Marokkaan klaver zich nu verplaatsen.

  6. Brenda Welsh

    Student geschiedenis of economie dat scheelt wel een jas. Dat merk je direct aan de vergelijking met Italië. Ik heb het idee dat Bart nog geen keuze heeft gemaakt.

    1. 777

      Eeuwige gebande!

  7. Bes Tolen

    Het luchtvaartcentrum Schiphol is naar ik denk wat het particulier personenvervoer enorm gegroeid door de massa immigratie, die tot veel heen en weer reizen leidt, en toerisme, en dat de laatste jaren juist veel naar verre landen. Dat is niet de motor van de economie maar het uitzuigen van de Nederlandse economie. Zo zijn de belastingen laag, die met de luchtvaart te maken hebben. Niet alleen die op verbruik van energie. Zo zijn er in Nederland veel meer dubieuze posten bijvoorbeeld op onderwijsgebied. Investeringen, ja, die komen ten laste van ’s lands gemeenschappelijke geldpot. Maar ook wat buitenlandse ondernemers betreft. Want de grote meerderheid, die heeft geen toegevoegde waarde. Hier speelt het subsidiewezen de hoofdrol. Horeca, kappers, winkeliers tot en met bazaars toe, en in het klein soms miljoenen kostende kleine hoeveelheden dansers en andere soorten kunstenaars. Wie betaalt de rekening steeds? Niet de binnenkomers. Zelfs nooit. Zo heeft het geen zin met Nederland door te gaan. Tenminste niet voor mensen, die met het land vooruit willen. Waarom accepteren we nog? Omdat het overal de trend is steden met super grote gebouwen te bouwen? Om alles wat niet aan het enige criterium van steeds meer massa voldoet, zogenaamd de economische grond, uit te sluiten. Om een zogenaamde democratie te krijgen, elders zal het anders heten, waarin dat enige criterium wordt hoog gehouden en niemand meer buiten een internationale beperkte kaste van trendvolgende toppolitici enige werkelijke invloed heeft op de ontwikkelingen. Alles uitsluitend massaal vanuit één punt. De bepalende ideologie is er al. De werkelijkheid, die gestopt moet worden.

  8. ts_tle

    Prachtig toch dit. De koerst stond begin van het jaar op 10+ en nu onder de 4 euro 🙂

    Lekker op belastingvrije brandstof een zeer hedonistische levensstijl promoten ‘2 weken naar NY’ en ‘jezelf ontdekken in Thailand’ etc etc.

    Dit terwijl zoveel mensen in ons land nieteens een eigen huisje hebben of nieuwe kleren kunnen kopen.

    Van mij mag de boel dus flink in elkaar storten. Laat ze maar even letterlijk en figuurlijk terug op aarde komen.

    Maar het is niet deze crisis die een probleem is. Deze crisis gaan ze nogmaals bezweren met de geldpers. Het is een paar crisissen verder dat we misschien echt een probleem hebben. We gaan het zien.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.