Column Ozair Hamid: Rutte en Hoeksta falen in aanpak KLM

KLM moet bezuinigen – en flink ook. Na lange onderhandelingen met de vakbonden is een akkoord bereikt. Toch wil Hoekstra dat de onderneming nog meer bezuinigt, en zo niet, dan kan het bedrijf afscheid nemen van de miljardensteun van de staat.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) gaat er met gestrekt been in. Werknemers van KLM moeten meer inleveren, zodat de luchtvaartmaatschappij in de toekomst winstgevend wordt. Ook gaat het om belastinggeld, en zeker in het geval van KLM – het enige bedrijf dat specifiek wordt gered door de overheid – moet daar dan ook zorgvuldig mee worden omgegaan. 

De vraag is echter hoe de minister het begrip ‘zorgvuldig’ interpreteert. Wil de minister de garanties en leningen zoveel mogelijk beperken, waardoor het begrotingstekort niet nog verder toeneemt, of wil de minister dat het geld zo spoedig mogelijk weer terugvloeit naar de schatkist? Deze vraag is van elementair belang gezien beide doelen om verschillende oplossingen vragen. Als de minister zou kiezen voor het beperken van leningen – wat overigens onlogisch zou zijn gezien het marginale effect op de begroting – is een steviger loonoffer een vereiste. Wil de minister echter dat het geld terugvloeit naar de staat, dan is een loonoffer van het personeel van KLM niet de juiste aanpak. Een verlaagd loon voor zo’n 30.000 voltijds medewerkers van de luchtvaartmaatschappij vertaalt zich immers naar minder bestedingen, terwijl het consumentenvertrouwen zich op een historisch laag niveau bevindt en de beperkte consumentenuitgaven leiden tot stagnatie van de economie. Het contrasteert ook met de anticyclische, Keynesiaanse steunpakketten van de overheid, die gepaard gaat met de uitspraak dat ‘we ons uit de crisis zullen investeren’. De staat lijkt bereid te zijn om miljarden te spenderen door NOW-regelingen op te zetten, maar KLM moet en zal bezuinigen.

Hoekstra hoopt met deze bezuinigen ook de concurrentiepositie van KLM te kunnen verbeteren. Maar KLM moet andere luchtvaartmaatschappijen niet proberen kapot te concurreren; dat is een verloren zaak. De marges van de meest concurrerende luchtvaartmaatschappijen zijn zo klein dat een crisis ze gemakkelijk de das omdoen. KLM moet zich daarom profileren als een premium airline. Anders concurreert het niet alleen met easyJet en Ryanair – wat KLM zou verliezen door verschillen in regelgeving voor de maatschappijen – maar ook met het eigen Transavia, de budgetairline van KLM. Additionele winst behaald door KLM zou dan grotendeels ten koste gaan van de winst van Transavia. Onderaan de streep is er geen sprake van winst.

Pas als de minister dit inziet, is er hoop voor de onderneming en de 30.000 werkennemers die er werken. KLM redden doe je niet met stoere taal, maar met rationele afwegingen, waar de staat, het bedrijf en de werknemers op de lang termijn van profiteren. Dat zijn keuzes die misschien moeilijk zijn uit te leggen aan het electoraat gezien het om belastinggeld gaat, maar dat zijn wel de noodzakelijke keuzes die het land erbovenop helpen tijdens deze uitzonderlijke crisis.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

8 reacties

  1. Blondie

    Kijk Ozair, deze Mark Rutte is de speelpop van de echte machthebbers.
    Niets wat deze Rutte doet, ontstaat in zijn eigen brein.
    Het is net een uitvoerder in de bouw, maar dan zonder vakkennis.
    Noem mij één punt, waarop hij voor de Nederlandse bevolking, positief heeft ingegrepen.
    Hij is de man van de vele leugens en het cordon sanitair.

  2. vandaag

    KLM bestaat niet meer. We kennen wel AIR-FRANCE/KLM. Elke geïnvesteerde Nederlandse cent gaat direct door naar de Franse aandeelhouder.

    KNETTERGEK

  3. Forlan

    Beste Ozair,
    Elke keer na een stukje van jou kan ik er echt niet bij dat jij nog op de middelbare school zit. Ik dacht toen alleen nog maar aan bier&tiet’n en niks anders. Chapeau!

  4. Duckday

    Wat heeft het kabinet onder de VVD niet kapot gemaakt.Top bedrijven moesten zo nodig verkocht worden. Men geeft miljarden uit naar het buitenland maar eigen bedrijven en mensen te onder steunen ho maar. Ook de zorg gaat straks op de fles dank zei de markt werking banken zijn ook bijna weg Breek het kartel en geef die andere een kans

  5. HD

    Opheffen die geldverslindende ellende, laat de Fransen de rekening maar betalen.

  6. maraton

    Grof schandaal dat die veredelde buschaufeurs (piloten) verekken om een cent van hun al jarenlang riant ,veel te hoge, salaris in te leveren.

    1. RPML

      20% hebben ze ingeleverd. KLM en piloten (via de 2 vakbonden) hadden een akkoord en ook Wobke was daarmee akkoord. Alleen 24 uur van te voren gooit Wobke er een nieuwe eis in met het verzoek om binnen 24 uur bij het kruisje te tekenen terwijl dat nooit overeengekomen was. Wobke wil graag een mooie functie, en profileert zich nu over de ruggen van de piloten.

  7. andergeluid

    Dit is het

    Aartsbisschop waarschuwt Trump voor Grote Reset, bedoeld om ‘mensheid te vernietigen’

    Nine For News

    NFN Nieuws
    Categorieën
    ►NINEFORNEWS WEBSHOP◄
    Push Meldingen

    Homepagina » Buitenland » Aartsbisschop waarschuwt Trump voor Grote Reset, bedoeld om ‘mensheid te vernietigen’
    grote reset
    Foto: Prodocens Media CC BY 3.0
    Aartsbisschop waarschuwt Trump voor Grote Reset, bedoeld om ‘mensheid te vernietigen’

    in Buitenland 31 oktober 2020 06:00 59 Reacties

    Aartsbisschop Carlo Maria Vigano heeft een open brief geschreven aan Donald Trump waarin hij de Amerikaanse president waarschuwt voor een ‘Grote Reset’ die bedoeld is om de mensheid te vernietigen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.