Coronasystemen GGD zo lek als een mand, privégegevens miljoenen Nederlanders liggen op straat

ICT en overheid gaan in Nederland niet samen, zo blijkt maar weer uit  onderzoek van RTL Nieuws. Er is namelijk een complete illegale handel ontstaan in persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders die zich hebben laten testen bij de GGD.

Er is weer sprake van een onnoemelijke onkunde bij de overheid op het gebied van ICT. De GGD’s maken gebruik van twee registratiesystemen, CoronIT en HPzone Light, om de testuitslagen en het bron- en contactonderzoek mee te verwerken. Kennelijk heeft niemand er bij stilgestaan dat er voldoende waarborging van de privacy moest worden ingebouwd, want de systemen zijn zo lek als een mandje.

Ruim 26.000 GGD’ers en callcentermedewerkers hebben toegang tot CoronIT. En hoeveel mensen er toegang hebben tot HPzone Light weet de GGD niet eens, maar het gaat in ieder geval om medewerkers van het Rode Kruis, de ANWB en callcentermedewerkers van Teleperformance.

HPzone Light zegt mij niet zoveel, maar de naam ‘CoronIT’ impliceert dat het om een programma gaat dat specifiek voor de coronacrisis is gebouwd. Een nieuw systeem dus. Eentje waar je makkelijk een logboek voor had kunnen inbouwen waarin je registreert wie op welk moment bepaalde gegevens inziet. Waar je gegevens had kunnen afschermen door te werken met rechten voor accounts, zodat de GGD’er wél het BSN-nummer kan zien maar een callcentermedewerker niet.

Ook hadden ze er op deze manier voor kunnen zorgen dat niet iedereen bij de complete dataset kan maar alleen voorgeschoteld krijgt waar diegene op een bepaald moment wat mee moet. Dan hadden ze ook direct verdachten in beeld kunnen krijgen, want dan kun je de dataset direct herleiden naar de malafide medewerker. Daar hadden ze iedereen dan ook direct op kunnen attenderen en dan was dit probleem waarschijnlijk veel minder ernstig geweest dan het nu is.

En hoe reageert de GGD? Precies zoals je verwacht:

“De GGD was niet op de hoogte van de illegale datahandel uit hun systemen. “Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van onze systemen”, zegt André Rouvoet, voorzitter van de GGD GHOR Nederland. (…) De GGD laat weten dat medewerkers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) moeten aanleveren en een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Ook worden er steekproefgewijs controles uitgevoerd onder werknemers. De afgelopen tijd zijn er tientallen mensen gecontroleerd en ontslagen, stelt de GGD.”

Veel te weinig dus. Leuk dat ze een paar sukkels te grazen hebben weten te nemen. Maar voor de rest? Die VOG’s krijgen ze wel, die geheimhoudingsverklaring ondertekenen ze wel en die controles kunnen ze ook vast wel omzeilen. De oplossing is technisch van aard, maar dat kost natuurlijk weer vele miljoenen euro’s, want dat kosten ICT-projecten altijd bij de overheid.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

8 reacties

  1. usb3.0

    Nou die liggen daarvoor ook al op straat, en wat geeft het voor die mensen, die moeten ook hun gegevens afgeven, bsn-nummer, persoonlijke gegevens zoals woon en verblijf adres, sterker nog, het medisch geheim wordt ook met handen en voeten getreden, ik bedoel, als je naar een mc-donalds ging vroegen ze of ik geen klachten had waarop ik zei dat dit medisch geheim is en als ik al klachten zou hebben ik ze natuurlijk alleen met mijn huisarts deel en niet met een medewerker van de mc-donalds…

    1. Mireille

      Mooi verhaal met al die komma’s. Menigeen kan daar een puntje aan zuigen. 🐸

      1. EvertB

        😊

      2. usb3.0

        Jullie benne suks dom volk

  2. Spaanse_K0K

    Coronasystemen GGD zo lek als een mand, privégegevens miljoenen Nederlanders liggen op straat

    Wonderlijke Wout hoorde in de verte een klok luiden.
    De klepel is te hoog gegrepen deze simpele ziel.

    Niet het ICT systeem maar corrupte callcenter medewerkers is het probleem.

  3. Edjan

    CoronIT, ja dat heb ik al vaak gezien.
    Heb me laten testen omdat mijn vriendin tot de risico-groep behoort. Nu 6 dagen geleden en nog geen uitslag. Maar je kunt op de website een contactformulier invullen, dat is mooi geregeld. Je krijgt ook antwoord, een excuus nog wel en men probeert … maar helaas, en zo verder.
    Daarna hoor je niets meer, dus maar weer een contactformulier ingevuld. Precies dezelfde reactie van de robot. Na 7 exact dezelfde reacties stuurt de automaat een wat andere reactie. Ook dat is automatisch geprogrammeerd.

    Weet je wat, ik vraag maar een nieuwe test aan, nu maar hopen dat dat mag of dat ik tot sint Juttemis moet wachten. De Nederlandse overheid + IT = succesverhaal.

    1. Flach

      Triest is een understatement. Als je bedenkt hoe ongelooflijk veel geld er in de IT wordt gestoken is het simpelweg schandalig. We lijken steeds meer op een derde wereld land.
      Corruptie en fraude bij de (semi)overheid neemt toe, criminele onderlaag die zich vast wortelt in de bovenlaag, criminele vriendjespolitiek op elk niveau, een continu blunderende overheid, het liegen en bedriegen vd burgers, willekeur en treiterij van ambtenaren richting de burger, openbaarheid van bestuur wat ad laars wordt gelapt, negeren zelfs uitspraken vd rechter… enz.. Het is ‘bijna’ niet te geloven.

      En nog even en elk 3e wereldland heeft ons ingehaald bij het vaccineren vd bevolking. Zoals India die 300 miljoen mensen voor augustus ingeënt wil hebben en dat in de meest ontoegankelijke gebieden en over enorme afstanden.
      Hier vinden ze Groningen al ver. 🙁

  4. Vrijedenkert

    Nederland Coronabeleid Rutte/de Jonge:

    Beschermingsmiddelen in de zorg drama!
    IC-capaciteit drama!
    Testbeleid drama!
    Maatregelen overheid steeds te laat drama!
    Vaccinatiebeleid te traag en tekorten vaccins drama!
    Privacygegevens GGD liggen op straat drama!

    En om dit falend overheidsbeleid van het afgelopen jaar tot nu allemaal te verbloemen en te verhullen worden ondernemers gesloten en krijgen burgers beperkingen en huisarrest opgelegd…

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.