Bemoeizuchtig kabinet stelt helmplicht in voor de snorfiets: “De volgende groep zijn de e-bikes”

Het is en blijft bizar: een overheid die mensen niet tegen ánderen wil beschermen maar tegen zichzelf. Maar blijkbaar moeten we dat maar helemaal normaal vinden. Want het kabinet heeft besloten een helmplicht in te voeren voor de snorfiets. Dat is al erg genoeg, maar wacht, ze doen er nog een schepje bovenop: “De volgende groep zijn de e-bikes.” Wat?

Het kabinet heeft besloten dat snorfietsers een helm moeten gaan dragen. Dit volgt op een jarenlange campagne van medici die al even zo lang pleitten voor deze maatregel.

Zo stuurde een stel gezondheidsexperts de regering drie jaar geleden een zogenaamde “brandbrief” met daarin de oproep om dit te doen. Neuroloog van der Naalt van het UMCG schreef daarover. “De snorfiets is feitelijk een brommer. De voertuigen zijn in de loop der jaren een stuk zwaarder en breder geworden. Alleen de wet veranderde niet mee. In mijn praktijk zie ik veel mensen met hersenletsel na een scooterongeval. Als ze een helm op hadden gehad, zou dit een hoop schelen. De helft rijdt ook harder dan 25 kilometer per uur; dan is het effect nog dramatischer als je op de grond valt,” aldus deze expert.

Dat is allemaal leuk en aardig, natuurlijk. En ja, het is ook heel normaal dat een medicus hier voor dit soort maatregelen pleit. Dat kan. Maar dat het kabinet erin meegaat is natuurlijk iets heel anders. Want medici zijn er om mensen te beschermen, ook tegen zichzelf. Maar kabinetten niet. Een kabinet is er om mensen in staat te stellen in vrijheid te leven – en dus om die vrijheid te beschermen. Als politicus is het enige juiste antwoord dus op zo’n brandbrief: ‘Als jullie medici er iets aan willen doen, prima. Begin een campagne. Praat met mensen. Maar wij kunnen het niet verplichten omdat dit de verantwoordelijkheid is van mensen zelf.’

Maar nee. Dat wordt niet gezegd.

En kijk. Van der Naalt en haar mede-medici zijn nog niet klaar. “Nu alle e-bikes nog,” zegt Van der Naalt in het AD. “Dat wordt de volgende groep. Want ook deze tweewielers gaan hard, vaak harder dan 25 kilometer per uur. De gevolgen van valpartijen met deze e-bikes zien wij in het ziekenhuis. Vooral ouderen die minder balans hebben en kwetsbaarder zijn, lopen grote kans op langdurig hersenletsel.”

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Misschien dat medici eens op moeten houden met de sterke arm van de wet te gebruiken om mensen tegen zichzelf te beschermen. En dat het kabinet dit soort types per direct naar de deur kan wijzen. Want laten we wel wezen, als ze dit nu gaan doen met e-bikes, volgt er natuurlijk uiteindelijk ook gewoon een helmplicht voor op de normale fiets. En ook nog voetgangers? Wie weet!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

13 reacties

  1. september

    Dat is heel goed ,het voorkomt ernstige verwondingen.En bij gewone fietsen gaat dat nooit gebeuren.

    1. hans-e-pans

      Verdorie de regering kan dus wel degelijk vooruitkijken.

  2. roodkapjelusttaart

    En binnenkort airbags in het stuur van de fiets.

  3. gebande_4

    Wij van rechts weten zelf wel wat verstandig is dus:
    weg met de helmplicht voor de snorfiets
    weg met de autogordels voor de auto
    weg met de airbag in voor de auto
    weg met de helmplicht op voor de motor
    weg met de zebrapaden voor de voetganger
    weg met de verplichte rijrichting op een rotonde
    weg met dat woonerf voor spelende kinderen

    Wij van rechts weten alles beter

    1. CZ

      Is _5 al gesignaleerd?

  4. Adriaen van Bergen

    Ze zouden ook kunnen handhaven op opvoeren van die dingen, zodat degenen gestraft worden die moeten worden gestraft.
    En dan STRENG handhaven door in beslag name.

  5. staleo

    De E Bike was een fiets met ondersteuning, en zo had het ook moeten blijven.
    Wat er nu allemaal op het fietspad rijd vraagt gewoon om problemen.
    Snorfietsen maximaal 25 km wielrenners snelheid aanpassen op fietspaden en geen snelle E Bikes op fietspad.
    Men ziet elektrische steps die je gewoon voorbij flitsen terwijl nog niet eens bekend is of ze wel goedgekeurd zijn voor Nederland
    Veel fietspaden zijn gewoon niet geschikt voor al dit verkeer, en dit word alleen maar erger.
    Als er geen toezicht is, zal een helmplicht geen oplossing zijn voor het aantal ongelukken

  6. Smek

    Handhaven zou het beste zijn, maar dan moeten ze werken dus geen optie. Wel zou ik beginnen om alle wielrenners (de grootste asociale van de weg) een helm te verplichten. Deze rijden vele male harder dan mijn elektrische fiets en veroorzaken veel ongelukken bij normale fietsers. Ikzelf fiets elektrisch tot maximaal 21 km uur.

  7. Rieks

    Natuurlijk vergt die e-bike slachtoffers en dat gaan er snel meer worden want ik zie om heen dat vrijwel iedereen er een koopt, zelfs jongeren. Maar is dat een probleem? Een probleem voor degene die flink valt maar niet voor de overheid. Maar we hebben een overheid die ons wil vrijwaren van alle denkbare gevaren. Maar wel praten over de burger die zelf verantwoordelijkheid moet nemen. Weg met die helmplicht en verplichte riem. Dat mensen verdrinken na te water zijn geraakt met de auto omdat ze vast zitten in de veiligheidsriem, dat wordt verzwegen door de instanties.

  8. Vrijedenkert

    Als E-bikes harder kunnen dan 25 km per uur dus als trapondersteuning boven de 25 km per uur blijft werken zijn het opgevoerde exemplaren dus in feite snor of bromfietsen! Deze voldoen dus niet aan typegoedkeuring, een helmplicht invoeren omdat sommige mensen hun elektrische fiets laten aanpassen of opvoeren slaat als tang op varken!
    Ga dan het illegaal aanpassen of opvoeren van elektrische fietsen hard aanpakken.
    Op een normale fiets onder bepaalde omstandigheden of lig of racefiets is het ook heel goed mogelijk om harder te fietsen dan 25 km per uur, als je een helmplicht wilt invoeren voor vervoersmiddelen die harder kunnen dan 25 km per uur moet iedere fietser in principe een helm dragen.

    Waar begint het en waar stopt het? Een voetganger kan ook vallen op een harde stoep dus die straks ook allemaal verplicht een helm…

  9. usb3.0

    Een snorfiets/e-bike rijbewijs is ook handig natuurlijk met inbegrip een pas over het veilig gebruik van beschermingsmiddelen op diezelfde snorfiets/e-bikes

  10. Lucky Luke

    Je kunt ook zeggen Bemoeizuchtig kabinet is verantwoordelijk voor onze gezondheid en veiligheid. In de meeste landen in Europaen Amerika is dit allang verplicht, we lopen weer eens achter. Slaap lekker.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.