Coca-Cola draait agressief diversiteitsbeleid deels terug: “Rassenquota zijn tegen de wet”

Iets minder dan twee maanden geleden bracht frisdrankgigant Coca-Cola zichzelf in verlegenheid toen hun diversiteitstraining naar de buitenwereld werd gelekt. Dat zorgde ook voor opschudding binnen het bedrijf zelf, zo blijkt, want één van de drijvende krachten achter dit beleid is nu de laan uitgestuurd.

Werknemers werd verteld dat ze zich “minder blank” moesten gedragen, zodat er een “diversere” cultuur op de werkvloer zou ontstaan. En na de ophef die door het uitlekken van die diversiteitstraining is ontstaan, heeft Coca-Cola het diversiteitsbeleid op andere terreinen ook grondig herzien. Dat meldt de New York Post.

Bradley Gayton, hoofdadvocaat bij het bedrijf, is ontslagen. Hij was namelijk degene die voorstelde om externe juridische bureaus te straffen als zij niet voldeden aan de door hem opgestelde diversiteitsquota. Hij eiste bijvoorbeeld dat externe advocatenbureaus die met de frisdrankgigant in zee wilden, 30 procent van de door Coca-Cola betaalde uren door werknemers uit ‘diversiteitsgroepen’ zou worden gewerkt: werknemers met een kleurtje dus. En 50 procent van die tijd zou specifiek door zwarte medewerkers moeten worden geklokt. Voldeed een bureau daar niet aan, dan wilde Gayton hun tarief reduceren of zelfs alle banden met het bureau verbreken.

Eigenlijk was er al kritiek op zijn beleid toen het nog slechts een beleidsvoorstel was, want het kwam gewoon neer op rassendiscriminatie, maar Coca-Cola zag toen geen reden om niet met hem in zee te blijven gaan. De advocaten van Project on Fair Representation zeiden in een open brief aan Coca-Cola: “Rassenquota zijn tegen de wet.”

Iets heeft ze inmiddels dus toch de ogen geopend, maar juich niet te vroeg, want: ‘bepaalde aspecten van Gaytons’ beleid kunnen wellicht worden gered,’ zegt een Coca-Cola-woordvoerder. Het lijkt dan in ieder geval weer te gaan over de ambitie om een divers personeelsbestand te hebben, in plaats van de agressieve rassendiscriminatie die Bradley Gayton nastreefde.

Gayton is overigens ook niet helemaal weg bij het bedrijf, maar eerder ‘weggepromoveerd’ en is nu consultant voor Coca-Cola CEO James Quincey. Het staat ook zo slecht om een zwarte advocaat die zichzelf een voorvechter van diversiteit noemt te ontslaan, hè?

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. rutte leugenaar

    woke mafkezen moet je negeren.

    coca cola in de ban werkt erg goed. Zonder consument immers geen merk !

    1. hans-e-pans

      Zonder werk geen werknemersdus dus geen probleem tussen zwart en wit en geen probleem van witte werknemers die zich minder wit moeten voordoen/voelen.

      Dus de oplossing zou zijn geen Coca-Colafabriek meer.

      Waren alle problemen maar zo gemakkelijk op te lossen, joepie.

    2. Monty

      Rutte leugenaar ziet bij ongewenste meningen graag een ‘cordon sanitaire’.

      1. Chee

        @monty net als Monty blij is dat rondom de mening van Geert Wilders en Thierry Baudet met beide een zeer grote achterban een cordon santinaire hangt.

        1. Monty

          ”een cordon santinaire”
          Is de oplossing volgens @rutte liegt.
          Of liegt hij?

  2. Spoetnick

    Nu nog alle voetbalelftallen en tv-reclames in evenwicht brengen met de werkelijkheid.
    Daarna alle subsidies relateren aan de diversiteitsformule, of beter nog, afschaffen.
    Blijft over de wekelijkse diversiteitsrapportage over de invulling van vrijwilligerswerk.

  3. alla-af sn-akbar

    Heb nog nooit van mijn leven cola gedronken en zal dat ook nooit doen.

    1. Borreby Duytsch

      Cola is niet stoer genoeg, Snekkie?

  4. Wally

    Kortom…. deze meneer is dus een pure racist. Bingbong…. wakker worden. Zwart racisme bestaat! Goh…. verrassend….

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.