Experts: ‘Kans groot dat Europese Commissie snelheidsbegrenzer voor autorijden goedkeurt’

“Er sterven per dag twee mensen door auto-ongelukken”, legt UvA-hoogleraar Marco te Brömmelstoet uit, dus moet de Europese Commissie wat hem betreft het voorstel goedkeuren om een snelheidsbegrenzer in alle nieuwe auto’s te plaatsen. In 2024 zouden alle nieuw verkochte auto’s dan van zo’n systeem moeten zijn voorzien, volgens het voorstel. Dat meldt EenVandaag.

Te Brömmelstoet zet zijn argument extra kracht bij, door te stellen dat er “nog 30 tot 40 slachtoffers” bijkomen, “die er letsel aan overhouden, en de mensen die er psychische gevolgen van krijgen omdat ze wegens te snel rijden de veroorzaker zijn van dat geweld”.

Dit klinkt als een voorstel dat de vrijheid van iedereen in probeert te perken, omdat een kleine minderheid zich niet verantwoordelijk kan gedragen. In het huidige voorstel is wel opgenomen dat deze functie van het systeem (Intelligent Speed Adaptation genaamd) uitgezet kan worden, maar dat zegt natuurlijk niets. Een gordel kun je ook afdoen maar is ook gewoon verplicht. Je kunt wel nagaan dat als zo’n systeem er komt, het aan laten staan van die functie ook onderdeel van de wetgeving wordt.

En hoewel deze hoogleraar beweert dat het niet zozeer moet worden gezien als “vrijheidsberoving” maar als het ‘teruggeven van de vrijheid aan onze kinderen en kwetsbare mensen op straat’, blijkt uit de door hem genoemde pilot dat dit niet het hele verhaal is. Hij beschrijft namelijk een systeem dat het hele verkeer weet te begrenzen rond de openings- en sluitingstijden op scholen. Met andere woorden: een extern iemand draait jouw maximumsnelheid terug.

Dan hebben we het niet meer over een soort cruisecontrol, maar over absolute controle over andermans voertuig. Heel leuk dat je daarmee voorkomt dat je met 200 kilometer per uur langs een school scheurt, maar je kunt er donder op zeggen dat het daar niet bij blijft.

Stel dat het op de snelweg ook op die manier wordt toegepast en jij je zwangere vrouw met spoed naar het ziekenhuis moet brengen. Pech gehad want je kan maar 120 km/u. En met een beetje extra pech schroeven ze dat maximum in Nederland dan nog verder omlaag vanwege het milieu. ‘Ja maar op zo’n moment zet je het systeem toch gewoon uit?’ hoor ik u denken. Oké, maar als je dat systeem gewoon uit kunt zetten, wat is dan nog het nut? Iedere snelheidsduivel die wil scheuren gaat dat systeem dan alsnog gewoon uitzetten, dus wie wint hier nou wat mee? De bestuurder, die zich nu al netjes aan de regels houdt, en de kinderen die naar school gaan in ieder geval niet.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

23 reacties

  1. Jack Flash

    Lekker inhalen met 200.
    Forget it.
    Whoehaha!!

    1. hans-e-pans

      Volgens mij gaan ze deze snelheidsbegrenzerwet van de EU binnenkort invoeren in DDR 2.0 of te wel Duitsland.

      Aangezien veel van de resterende landen binnen de EU veelal Duitsland slaafs volgen zullen ze dat ook wel doen. Nederigland onder aanvoering van Mark R. natuurlijk voorop.

      In 2025 wil de DDR 2.0 of te wel Duitsland dit systeem ook in oudere auto’s geplaatst hebben, wederom een bevestiging dat de DDR 2.0 of te wel Duitsland het binnen de EU voor het zeggen heeft.

      1. Lucky Luke

        Een tiental jaren geleden wilde Duitsland ook max. 130 invoeren, echter werd dit na veel rechtszaken door het hooggerechtshof onwettig verklaard, deze uitspraak kun je maar niet zo veranderen. Na deze uitspraak is er een wet aangenomen die bepaalt dat iedereen die sneller rijdt dan 130 KM/H en betrokken raakt bij een ongeluk, automatisch vervolgd zal worden. In Duitsland zie je dus ook bijna geen snelheidsduivels (Autobahn rasers) meer.

  2. Max Aue

    Als je hier bezwaren tegen hebt heb je kennelijk het oogmerk strafbare feiten te plegen.

    1. leukeditter

      ben je ook voor zeker Maxi??? lomp varken dat je bent

    2. rutte leugenaar

      Vertel eens even de voordelen , hoe gaan we bijvoorbeeld invoegen zonder snelheidsverschillen ? je bent een onwetende mafklapper wím !

      De totalitaire staat krijgt met de dag meer gezicht. Erg eng !

  3. Vrijedenkert

    Landen bepalen zelf de maximum snelheid op hun eigen wegen en niet de EU dus snelheidsbegreners is een onzinnig idee!

    Onderlinge maximumsnelheid op snelwegen verschillen veel te veel per land om een snelheidsbegrenzer te rechtvaardigen, in Nederland mag ik overdag max 100 km per uur en in Duitsland op sommige wegen zo hard als de auto kan, een begrenzer die te langzaam is afgesteld in een bepaald land kan in een ander land gevaar opleveren als je daar veel harder mag rijden.
    Aan uit kunnen zetten en adaptief is natuurlijk kul, als de begrenzer eenmaal verplicht door de EU is ingebouwd gaat Brussel stapje voor stapje het beleid omtrend vervoer overnemen van de lidstaten want het apparaat is immers al aanwezig.

    Dit is gewoon weer een idioot EU plan om via een omweg de macht van lidstaten over te kunnen nemen op een bepaald onderwerp in dit geval vervoer.

    1. Max Aue

      “als de begrenzer eenmaal verplicht door de EU is ingebouwd gaat Brussel stapje voor stapje het beleid omtrend vervoer overnemen van de lidstaten”

      Dat lijkt me ook. Als we ons als lidstaten verbinden aan een EU-klimaatprogramma is dat onvermijdelijk.

      1. Jack Flash

        Omtrent

        Sukkel.

        1. Edjan

          Jack 👍

        2. Lucky Luke

          Nou Jumping, kan wel wat minder, niemand is fout vrij.!

      2. rutte leugenaar

        leg is uit strónt vlé®k , buitenom het onzalige idee dat klimaatwappies hier eisen gaan stellen wordt de totale contróle op waar men rijdt wel erg groot

        1. Max Aue

          Ik wijs er op dat het klimaatbeleid binnen de EU in steeds sterker mate door de EU wordt gecoördineerd. Dat kan ook niet anders, de klimaatcrises is op het niveau van de nationale staten niet op te lossen.
          De snelheidsbeperking is in sterke mate ingegeven door klimaatdoelstellingen.
          Mogelijk zie je de logica nu wel.

          1. Jack Flash

            Klimaatdoelstellingen? Laat het eens wat warmer worden linkse sukkels.
            Scheelt weer stoken, dus minder co2.
            2 vliegen in 1 klap.
            🙃

          2. rutte leugenaar

            ik vraag niet of je ergens op wil wijzen domme strónt vl®k ik vraag of je wil uitleggen wat nut en noodzaak is van het onzalige idee.

            Je bent werkelijk te dom om te begrijpen dat een snelheidsbegrenzer niets verandert aan de maximale toegestane snelheid en de eventueel bij behorende uitstoot.

            Je bent een domme decadente tról die ongehinderd door kennis weer wat loopt te wauwelen ! Dat kan ook niet anders want je bent een hufter die grossiert in oneigenlijke argumenten.

          3. Jack Flash

            Klopt. Sinds ik langzamer rijd zag ik de zeespiegel zakken.
            🤮

          4. usb3.0

            “Ik wijs er op dat het klimaatbeleid binnen de EU in steeds sterker mate door de EU wordt gecoördineerd.”

            Een ernstige inbreuk op de vrijheid van mensen bedoelt maxje hier

      3. usb3.0

        Het merendeel wil dit natuurlijk helemaal niet, het wordt iedereen door de strot gedrukt mafklapper net als de windmolens waar zogenaamd draagvlak voor zou zijn in de maatschappij en waarvan iedereen inmiddels weet dat dit een leugen is en door een regeltje wordt omzeilt.

        Het liefst zou ik dit soort figuren eens goed willen aanpakken, wie denken die gasten niet dat ze zijn om mensen van alles op te leggen…

  4. Xenon

    200 km per uur?…not good not terrible
    Raise the power
    i know what i am doing
    Raise the power!…Boem…whahahaa

  5. STOP FVD

    Snelheid begrensd op de autobahn, ja hoor, alsof dat gaat gebeuren. Begrenzen van de snelheid gaat volgens mij niet om het klimaat, maar om mensenlevens te redden. Ten slotte komen er steeds meer elektrische auto’s.

    1. usb3.0

      Onzin, het gaat om het uitoefenen van macht/cöntröle over de mensen, men doet net alsof mensen steeds achterlijker worden, nou ben jij de opper-wapp van dit forum dus op slaat dit zeker, mafklapwappie

  6. Rieks

    Maximumsnelheid naar 20 km per uur, overal, ook op snelweg, en het aantal ongelukken daalt drastisch. Belachelijk, ja, maar er zijn al zoveel belachelijke regels dus deze kan er nog wel bij, hoewel de bewering op zich wel juist is.
    Maar zonder dat iemand erom vroeg was er opeens wel de e-bike met natuurlijk vele slachtoffers, en dat gaan er nog veel meer worden de komende jaren. Want de verkoop stijgt nog steeds met sprongen. Terwijl we toch fiets, bus, brommer, auto, scooter, trein enz. al hadden. Waarom dan die e-bike er nog bij? En in Duitsland die belachelijke pedelec die ook voor veel ongevallen zorgt. Je zou zeggen iets voor kinderen maar vooral de jonge volwassenen in de grote steden zijn er gek op tot ergernis van de voetgangers, en terecht.

  7. Lucky Luke

    Het aantal verkeersdoden is meestal niet snelheid gerelateerd, de meeste doden vallen namelijk op de secondaire wegen, maar bestuurder gerelateerd. Veel mensen doen van alles achter het stuur, behalve autorijden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.