Heeft corona effect op de verkoop van olie?

De economie is wereldwijd behoorlijk ontwricht geraakt door de coronapandemie. Tegelijk zien we ook een enorme veerkracht, want hier en daar bleken klappen sneller verwerkt te kunnen worden dan aanvankelijk was gedacht. In de coronadiscussie is de oliehandel een interessante outsider. Dit heeft te maken met de situatie die vlak voor het uitbreken van de pandemie op de oliehandel was ontstaan. Velen zullen zich ongetwijfeld herinneren dat de prijs van een vat ruwe olie was gedaald naar een historisch laag niveau. In de Verenigde Staten was een zodanig overschot ontstaan dat producenten geldt toe moesten leggen op elk vat dat ze toen produceerden. Dergelijke ontwikkelingen zijn natuurlijk ook van invloed op de prijs voor een flacon motorolie die je zelf koopt voor je eigen voertuig.

Negatieve olieprijs

Toen de wereld in het vroege voorjaar van 2020 grotendeels stil kwam te staan, had dat grote gevolgen. Auto’s reden nog maar nauwelijks, fabrieken draaiden op halve kracht, er werd dus veel minder olie gebruik dan er beschikbaar was. Als de vraag uitvalt en de voorraad groot is, daalt de prijs. Die daalde zelfs zo spectaculair dat er sprake was van een negatieve verkoopprijs. Een bizarre situatie, maar door de omstandigheden wel heel verklaarbaar. Ook in 2021 is de dalende vraag naar olie nog altijd goed merkbaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in Nederland de afzet van motorbrandstoffen als benzine, diesel en stookolie in februari 2021 ongeveer twee procent lager dan in april 2020, terwijl toen al een absoluut dieptepunt leek te zijn bereikt. Vergelijken we de cijfers van februari 2021 met die van februari 2020, dan zien we een afname van veertien procent.

Stijging van de prijzen

In maart en april 2021 zagen we een forse stijging van de olieprijzen. De vraag naar olie nam weer toe, doordat in veel landen het dagelijkse leven weer enigszins op gang kwam. Daar kwam bij dat in Saoedi-Arabië sprake was van ongeregeldheden, die druk op de prijzen zette. Dat land is namelijk de grootste olieproducent ter wereld en als daar serieuze problemen ontstaan, heeft dat ook consequenties voor de prijzen van een flacon Castrol Edge 5w30 die je zelf koopt voor je eigen voertuig. Alles hangt immers met elkaar samen en ook de waardestijging van de dollar doet er geen goed aan, want olie wordt vrijwel overal in dollars afgerekend.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

6 reacties

  1. rutte leugenaar

    uiteraard bepaald corona de vraag naar olie.
    buitenom brandstoffen en smeerolie is olie een brood nodige grondstof voor alle kunststof industrie , plastic, polyesters, enz

    Dus meer beweging meer olie , meer productie meer plastic verbruik

    De vraag werkt dus kwadratisch

    1. STOP FVD

      Corona bestaat toch niet wappie, dus hoe kan dat nou?

      1. rutte leugenaar

        de maatregelen tegen de hoax corona bestaan toch wel stopidioot !

        dat jij het weer niet begrijpt bevestigd wederom je lege pindabrein !

      2. Jack Flash

        De hoofdprijs wat betreft afdeling stomme opmerkingen stoppie.
        Blijf doorgaan.
        Ik lach me rot hier.

        1. rutte leugenaar

          Ik ook , in Carre moet je betalen , stoppie is gratis. Geweldig, heb af en toe zuurstof gebrek en niet door corona!

  2. M. Brandenburg

    De prijzen van Olie daalden omdat de Arbasische olieproducenten de shale oil productie in de VS wilden bestrijden, in de VS deed men al meer dan 65 aan shale oil uit de gromnd halen zonder dat iemand het wist of dat er problemen onstonden, maar sinds men dat op grote shcaal is gaan toepassen omdat de hoge olieprijs het interesant maakten, begonnen de Arabieren hun monopoliepositie kwijt te raken, in antwoord op de enorme shale oil productie die van de VS in een klap een Olie exporteur maakte in plaats vban importeur (wat weer een klap was voor Canada omdat 80% van de geimporteerde olie uit Canada kwam en niet uit Irak en meer van dat soort onzin berichten), ging dus de prijs omlaa g om die producenten weer uit de markt te concurreren. Vervolgens koos men in de VS voor de aan alzheimer leeidende Biden, omdat de media alle feiten uit het nieuws hield en kwam er van binnenuit zoals onder Obama tegenwerking tegen de productie van eigen olie hiermee de ruimte gevend aan de Arabieren om de prijs weer op te drijven. Dit zal echter enkel van tijdelijke vorm zijn, omdat een stijgende olieprijs niet enkel Shale weer veel interesanter zal maken, de extreem lage prijs dwingt shale-producenten tot meer en meer innovatie, waardoor in de toekomst die prijs nog verder moet dalen om de concurrentie de kop te kunnen bieden.

    UIteraard voelen wij in landen al Nederland waar de socialisten elke vorm van energie kapot belasten veel meer van rpiojsstijgingen, immers die 60 tot 70 procent belastingen hakken er flink in. De energie en brandstof is in basis dan ook nog steeds niet duur, helemaal niet al we inflatie gaan berekeneen sinds de jaren 90, het probleem zijn de belastingen, trek 30 tot 40 procent van de belastingen af en je zit ineens op een prjs die we begin 2000 hadden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.