Paul Cliteur | Nabot: ‘ik heb het gevoel dat dit verhaal weer opnieuw tot leven komt in de tijd waarin wij leven’

Ik ben op dit moment een boek aan het lezen van mijn favoriete kardinaal, Robert Sarah, een boek dat hij heeft geschreven samen met mijn favoriete ex-paus, Benedictus XVI. Het boek heet Des profondeurs de nos coeurs (2020). Ik stuit in dat boek weer op het bekende verhaal van Nabot. En op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dit verhaal weer opnieuw tot leven komt in de tijd waarin wij leven.

Hoe weet ik niet precies. Toch geef ik het graag door. Hieronder dus.

1 Koningen 21:1-16

“Nabot, een man uit Jizreël, bezat een wijngaard aan de buitenkant van de stad, vlakbij Achabs buitenpaleis. Op een dag vroeg de koning hem of hij de wijngaard niet wilde verkopen. ‘Ik zou er graag een moestuin van willen maken,’ legde de koning uit, ‘omdat hij zo dicht naast het paleis ligt.’ Hij bood aan met contant geld te betalen of, als Nabot dat liever had, hem een beter stuk grond in ruil te geven. Maar Nabot antwoordde: ‘De HERE verhoede dat ik dit stuk grond dat ik van mijn vader geërfd heb, verkoop. Het is al tijdenlang in het bezit van mijn familie.’ Achab ging kwaad en teleurgesteld terug naar zijn paleis. Hij weigerde iets te eten en ging op bed liggen met zijn gezicht naar de muur. ‘Wat is er toch aan de hand?’ vroeg zijn vrouw Izebel hem. ‘Waarom eet je niet? Hoe kom je zo nukkig en boos?’ ‘Ik heb Nabot gevraagd of hij mij zijn wijngaard wil verkopen of wil ruilen voor een ander stuk grond, maar hij weigert,’ vertelde Achab. ‘Ben jij nu de koning van Israël of hoe zit dat?’ wilde Izebel van hem weten. ‘Sta op, eet wat en maak je geen zorgen meer. Ik zal zorgen dat je Nabots wijngaard krijgt.’ Zij schreef enkele brieven namens Achab, sloot ze met zijn zegel en stuurde ze naar de stadsbestuurders van Jizreël, waar Nabot woonde. In de brief beval zij: ‘Roep de burgers bijeen om te vasten en te bidden. Haal Nabot naar voren en zorg dat twee nietsnutten tegen hem getuigen en hem beschuldigen van het vervloeken van God en de koning. Breng hem daarna buiten de stad en stenig hem, zodat hij sterft.’ De stadsbestuurders en de aanzienlijkste mannen in Nabots woonplaats deden wat Izebel in haar brieven van hen had gevraagd. Zij belegden een samenkomst en sleurden Nabot voor de rechtbank. Twee gewetenloze mannen beschuldigden hem ervan God en de koning te hebben vervloekt. Daarop werd hij buiten de stad gebracht en met stenen doodgegooid. De stadsbestuurders stuurden Izebel daarna de boodschap dat Nabot dood was. Toen Izebel het nieuws had vernomen, zei zij tegen Achab: ‘Herinner jij je die wijngaard nog die Nabot niet wilde verkopen? Wel, je kunt hem op dit moment krijgen. Nabot is dood.’ Achab ging naar de wijngaard om die in bezit te nemen.”

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

20 reacties

  1. Branzino

    Echt een verhaal, een professor waardig, toch of toch niet?

    Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat het uit de bijbel komt. Zou hij nu ook langs de deuren gaan om te evangeliseren? Het zou me niets verbazen. Cliteur veronderstelt, dat iedereen dit verhaal kent, maar dan ben ik kennelijk een uitzondering, tenminste in zijn ogen. In ieder geval neemt Cliteur niet de moeite om een beetje uitleg te geven. Iets wat de eerste de beste dominee of pastoor meestal wel doet. Anders is het immers niet te volgen, zoals nu voor mij.

    1. Piet Paaltjens

      Klopt, het verhaal komt uit de Bijbel, 1 Kon 21.

      Wat Cliteur ermee wil betogen blijft duister. Mogelijk doelt hij op de onteigening van landbouwgronden door de Overheid voor woningbouw.

      Ik hoop van niet.

      1. Branzino

        @Piet Paaltjens

        Maar dit is toch geen benadering van een professor, in wat voor duister vak dan ook? Die man schaamt zich blijkbaar nergens voor. Bovendien profileert hij zich als atheïst, hoewel dat hem niet het recht ontzegt om dergelijke verhalen te gebruiken. Maar serieus nemen wordt dan wel moeilijk gemaakt.

        Onteigenen is gewoon een in Nederland wettelijk toegestane mogelijkheid, mits de daarvoor geldende regels worden gevolgd. Dat kun je toch niet gelijk stellen aan een moord, in dit geval op die boeren.

        Baudet krijgt een kort geding aan zijn broek wegens ongepaste metaforen. Zou nu de vakvereniging van dominees of pastoors ook zo’n kort geding aanspannen tegen Cliteur, wegens eenzelfde feit? Ik ken een dominee, PKN, heel goed en zal hem eens vragen of het al borrelt onder zijn collega’s, of wat hij hiervan vindt.

        1. dackus

          Lees en begrijp. Wat wordt hier gedaan?

          Onteigening? Not.

          Onteigen je iemand die niet meer bestaat? Hier wordt gemanipuleerd, verraad gepleegd, hier wordt het volk opgehitst en daarmee eigenlijk ook angst ingeboezemd. Hier wordt iemand buiten geworpen en vermoord. En daarmee verdwijnt een keurig leven ten koste van machtslust. Dit is een verhaal over moraliteit zoals ze vaker in de bijbel staan. Hierbij gaat het niet altijd om de regels van de wet maar om de regels van het hart en wat de impact van je gedrag is op jezelf, je omgeving en je/het nageslacht. Moraliteit is geen wapen om dingen voor elkaar te krijgen, het is niet meer dan een gesteldheid waarmee vrede gedijt en voorspoed zich verbreidt.

          In een gedemoraliseerde samenleving is het heel wenselijk dat er her en der nog kleine lichtjes brandend worden gehouden om de mensen te herinneren aan waar we vandaan komen. Dat is niet alleen zelfzucht en duister. Verre van.

        2. Piet Paaltjens

          Gideon van Meijeren, partijgenoot van Cliteur, raaskalde in de Kamer al eerder dat Carola Schouten, de minister van LNV, een sluipmoordenaar van boeren is. De Kamervoorzitter maakte bezwaar maar het demagogische ventje bralde gewoon door in die lijn.

          Dit is de nieuwe politieke demagogie van rechtspopulisten. Daarin worden graag metaforen gebruikt die verwijzen naar de Holocaust en ik vrees dat Cliteur hier een staaltje van deze ranzige retoriek gaf.
          Hij voelt kennelijk wel enige nattigheid want hij beperkt zich tot een verdachtmakende suggestie die hij listig in de lucht laat hangen. Hij gooit een drolletje over de schutting en rent vervolgens hard weg.

          1. Harry Haller2

            Paaltjens: Paul Cliteur wijst simpelweg op de mogelijkheid die de overheid heeft om boeren op grote schaal van hun land, hun bestaan en hun inkomsten te beroven door onrechtmatige landonteigening.

            Deze wetgeving is bedoeld om het dwarsbomen van individuen tegenover lokale overheden en hun prioriteiten (aanleg nieuwbouwwijk, snelwegtraject etc.) te voorkomen. Het is nimmer bedoeld om de totale boerenstand uit te dunnen en uit te roeien. De overheid maakt hier ernstig misbruik van bestaande wetgeving.

          2. EvertB

            @Piet, het was Baudet zelf die in 2020 Carola Schouten in de TK voor sluipmoordenaar uitmaakte.
            In 2018 gaf hij dezelfde betiteling aan Kajsa Ollongren.

          3. Piet Paaltjens

            Haller veronderstelt wat ik vreesde en doelt Cliteur met de verwijzing naar het Bijbelverhaal naar de grondonteigening van boeren door de Overheid.

            Ik blijf hopen dat hij zich vergist. De vergelijking slaat namelijk nergens op.

  2. ikweetwatikwil

    Daar kon Cliteur weleens gelijk in hebben. Het gaat niet goed zo.

  3. Heinzs

    Dus de bijbel is een bijzonder boek. De moraal van het verhaal: zorg dat je te allen tijde voldoende stenen hebt.

    1. september

      Ik heb zelf helemaal niets met de Bijbel maar hij mag dat wel schrijven.

  4. Paul Cliteur

    @Branzino: de bron staat erbij. Links van de cover van het boek van de paus en de kardinaal

    1. Branzino

      @Paul Cliteur
      Sorry, niet gezien, maar dergelijke verwijzingen zeggen mij niet zoveel en zeker niet snel. De boodschap die je ongetwijfeld wilt geven, ontgaat me nog. Want ik kan me niet voorstellen, dat je de moord om een stuk grond te krijgen vergelijkt met de acties die Piet Paaltjens suggereert, grondonteigening voor woningen. Wat het dan wel zou kunnen zijn is mij een raadsel.
      Maar wel zeer bedankt voor je reactie. Ik heb nog nooit een reactie op een bijdrage van mij gekregen van een artikelschrijver hier op DDS.

      1. por favor no borres

        Zowel Paul Cliteur als in het verleden Teunis Dokter zijn de enige die inhoudelijk reageren.

  5. por favor no borres

    En op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dit verhaal weer opnieuw tot leven komt in de tijd waarin wij leven.
    Hoe weet ik niet precies. Toch geef ik het graag door. Hieronder dus

    In de tijd van Achab en Izebel heette dat onrust stoken en chaos creëren, waarop de doodstraf door steniging stond.

    Voor wie zonder stenen is: oudeklinkerdepot.nl/

  6. sonny

    Cliteur wil duidelijk maken dat, macht, hebzucht en willekeur onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden!

    1. right

      A: De EU gebruikt zijn macht om het wisselvallige klimaat, inherent aan onze planeet, te wijten aan de mens!
      B: Een ongebreidelde omvolking en islamisering, overigens succesvol, af te dwingen!
      C: De souvereiniteit van alle lidstaten te elimineren!

      Ja, Cliteur heeft er kijk op!

  7. Meriadoc Brandebok

    De kern van dit verhaal is dat de echtgenote van een absoluut vorst de dood van een grondbeziter bewerkstelligd zodat de vost de grond af kan nemen, ongeveer net als koning David ervoor zorgde dat Uria werd gedood om zo diens vrouw te kunnen afpakken.

    Het punt dat Cliteur wil maken blijft onduidelijk. Hopelijk vergelijkt hij de wrede moord op Naboth niet met landonteigening van de Nederlandse overheid.

    1. Branzino

      @Meriadok Brandebok
      “Hopelijk vergelijkt hij de wrede moord op Naboth niet met landonteigening van de Nederlandse overheid.”

      Het is tot nu wel de enige begrijpelijke verklaring door Paaltjens van de wat cryptische tekst van Cliteur. Ik ga ervan uit, dat hij nog wat toelichting geeft, zeker na zijn korte reactie op mijn bijdrage. Anders is het zonde van de tijd geweest, zowel van de schrijver als van de lezers en zij die reageerden.

  8. Bes Tolen

    Naar mijn idee zit de westerse wereld onder leiding van Amerika tegenwoordig zo in elkaar. Het gaat sinds de Joego Slavische oorlogen steeds slechter. Amerika kon haar geboefte aanvankelijk nog wel de baas maar sinds de partij Democraten in 1913 aan de macht kwam, ging dat de verkeerde kant op. De invloed op Europa is
    vanaf toen vaak desastreus geweest. De geschiedenis dient wat dat onderwerp betreft herschreven te worden. De Europeanen zijn nooit wakker geweest.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.