Koshiro K / Shutterstock.com

BOOKING.COM-MAFFIA ONTMASKERD: Zo worden Nederlandse hoteliers uitgeperst door Amerikaanse miljarden-gieren!

Binnenland14 dec , 8:00
Het is het zoveelste voorbeeld van hoe geglobaliseerde tech-reuzen de lokale middenstand kapotmaken, en wij staan erbij en kijken ernaar. Booking.com, het bedrijf dat zich zo graag presenteert als uw beste vriend voor een goedkope vakantie, blijkt in werkelijkheid een meedogenloze melkkoe die onze hardwerkende hoteliers tot op het bot uitkleedt. Uit een vernietigend onderzoek van het AD blijkt hoe dit miljardenbedrijf te werk gaat: ze dwingen ondernemers in wurgcontracten, eisen bizarre commissies tot wel 30 procent en spelen de gulle gever met kortingen die de ondernemer zelf uit eigen zak moet betalen. Het is pure roofbouw op de Nederlandse horeca.
We kennen het allemaal: even lekker makkelijk een hotelletje boeken. Je pakt je telefoon, opent de app en voila: je ziet direct waar je terecht kunt. "Genius-korting!", schreeuwt het scherm je toe. "Gratis upgrade!". U voelt zich koning te rijk. Maar heeft u zich ooit afgevraagd wie die korting eigenlijk betaalt? Denkt u nu echt dat die Amerikaanse tech-miljardairs, die in 2024 een winst van 5,7 miljard euro bijschreven op een omzet van 23 miljard, ook maar één cent van hun eigen rijkdom inleveren om u een pleziertje te doen?
Natuurlijk niet. De realiteit is bitter. De rekening wordt een-op-een doorgeschoven naar de kleine ondernemer in Oisterwijk, Emmen of aan de Moezel. De hoteleigenaar, die al kreunt onder de stijgende energiekosten, torenhoge huren en personeelstekorten, wordt door Booking.com gebruikt als pinautomaat.
Teken de petitie: Stop Paarse Vrijdag! Terwijl onze ondernemers worden uitgeknepen door buitenlandse grootmachten, worden onze kinderen op school uitgeleverd aan radicale woke-ideologen. Vandaag is het Paarse Vrijdag: de dag van gender-gekte, occultisme en dwang op onze scholen. Dit moet onmiddellijk stoppen! Bescherm de kinderlijke onschuld en eis dat minister Moes ingrijpt. Teken hier direct de petitie van Gezin in Gevaar! Laat uw stem horen!

De Wurgcommissie: Tot wel 50 procent van de kamerprijs!

Laten we eens naar de feiten kijken die AD-verslaggever Sander van Mersbergen boven tafel heeft gekregen. Het begint allemaal met de zogenaamde 'basiscommissie'. Die bedraagt standaard al 15 procent. Stel u voor: u verhuurt een kamer, u maakt de bedden op, u poetst de wc's, u verzorgt het ontbijt, u betaalt de verwarming. En dan komt er een algoritme langs dat zegt: "Dankjewel, geef mij maar 15 procent van je omzet."
En niet alleen over de kamerprijs, nee, vaak ook over het ontbijt! Niels ten Cate, een hoteleigenaar uit Emmen, bevestigt dit schandaal:
"Dat geldt niet alleen voor de kamerprijs, maar ook voor het ontbijt. Over elke euro die via Booking gaat, betalen we dat percentage." 
Voor zijn hotel met zestig kamers betekent dit een jaarlijkse afdracht van 70.000 tot 90.000 euro aan het tech-platform. Geld dat hij niet kan investeren in zijn zaak of zijn personeel.
Maar 15 procent is slechts het begin. Booking.com heeft een pervers systeem opgezet waarbij hotels tegen elkaar moeten opbieden om zichtbaar te zijn. Wilt u als hotelier niet op pagina 80 eindigen? Dan moet u 'Preferred Partner' worden. Kassa: 3 procent extra commissie. Nog niet genoeg? Dan is er de 'Visibility Booster'. Hiermee kunnen wanhopige ondernemers de commissie ophogen tot wel 30 procent in ruil voor een beetje zichtbaarheid. In extreme gevallen, zo blijkt uit het onderzoek, dragen hotels zelfs de helft van hun kamerprijs af. Het is moderne slavernij, verpakt in een gelikte app.

Sinterklaas spelen met andermans portemonnee

Het meest stuitende is nog wel het 'Genius'-programma. Als vaste klant van Booking krijgt u korting. U denkt: "Wat aardig van Booking!" Fout. Booking geeft helemaal niets. Niels ten Cate legt de vinger op de zere plek:
"Booking speelt voor Sinterklaas, wij betalen de cadeautjes. Jij krijgt tien euro korting, ik krijg tien euro minder voor de kamer. Voor Booking maakt het geen verschil."
Het platform dwingt ondernemers feitelijk om hun prijzen te verlagen, terwijl Booking zelf de volle mep aan commissie blijft vangen over het restbedrag. Het is een geniale marketingtruc voor Booking, en een financiële strop voor de hotelier. En als u als hotelier weigert mee te doen aan deze poppenkast? Dan zorgt het algoritme er wel voor dat u onvindbaar wordt. Het is chantage, puur en simpel.

De arrogantie van de macht

En wat krijgen de ondernemers terug voor al die tienduizenden euro's? Een kerstkaartje? Een fles wijn? Nee, helemaal niets. Zelfs Fletcher Hotels, de grootste keten van Nederland die jaarlijks ruim 5 miljoen euro overmaakt naar Booking, krijgt nul op het rekest als ze iemand willen spreken. CEO Rob Hermans van Fletcher zegt het treffend: "Uiteindelijk is het een algoritme waar je mee communiceert."
Kleine ondernemers zoals Luc van Breugel worden helemaal aan hun lot overgelaten. Als gasten zijn chalet vernielen en vervolgens uit wraak een slechte review achterlaten, weigert Booking die te verwijderen. De ondernemer is vogelvrij. Het tech-bedrijf gedraagt zich als een ongrijpbare dictator die vanuit een ivoren toren regeert over het lot van duizenden hardwerkende Nederlanders.
Teken de petitie: Stop Paarse Vrijdag! De arrogantie van de macht zien we niet alleen bij Big Tech, maar ook in Den Haag. Ze dringen hun wil op aan burgers en aan onze kinderen. Vandaag worden kinderen blootgesteld aan Paarse Vrijdag-gekte. Genoeg is genoeg! Teken hier de petitie en stop deze waanzin! Bescherm uw (klein)kinderen!

De hypocrisie van de consument (en de journalist)

Het AD-artikel bevat ook een stukje eerlijke zelfreflectie. De journalist berekende dat hij in een jaar tijd voor 2750 euro boekte. Daarvan ging ongeveer 512 euro rechtstreeks naar Booking.com, terwijl de hotels door commissies en 'gratis' kortingen bijna 650 euro misliepen. Dat is geld dat niet naar de lokale economie gaat, niet naar de schoonmaker, niet naar de bakker op de hoek, maar naar de aandeelhouders in Amerika.
Het excuus van de hotels? "We kunnen niet anders." Ze zitten gevangen in een houdgreep. "Zonder Booking had je mijn chalet nooit gevonden," zegt Van Breugel eerlijk. "Dan had ik helemaal niets verdiend." Booking heeft een monopoliepositie verworven waarmee ze de markt dicteren. Ze gedragen zich als "boefjes", aldus Fletcher-topman Hermans, maar in werkelijkheid zijn het roofridders.

Wat kunnen wij doen?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel, en het is de enige manier om deze tech-tirannen een halt toe te roepen. Stop met die luie klik op de app. Zoek uw hotel uit op Booking als u dat makkelijk vindt, maar pak daarna de telefoon. Bel het hotel rechtstreeks. Bijna elke hotelier zal u met open armen ontvangen en u waarschijnlijk dezelfde korting (of een betere!) geven als u rechtstreeks boekt. Zoals Niels ten Cate zegt:
"Dan krijg je altijd een betere deal, of een gratis upgrade. Zo hebben we er allemaal iets aan, en gunnen we Booking de commissie niet."
Laten we stoppen met het spekken van de kas van de globalisten. Steun de Nederlandse ondernemer. Bel de boer, bel de bakker, en bel uw hotel. Snijd de parasiet ertussenuit. Dat is pas echt 'Genius'.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading