Zodra het overstapseizoen weer aanbreekt, trekken energieleveranciers en internetaanbieders massaal de groene kaarten. Windmolens sieren de advertenties, zonnepanelen staan prominent in tv-spotjes en overal klinkt het geluid van een schonere, betere toekomst. Maar laten we eerlijk zijn: als puntje bij paaltje komt, is de Nederlander niet bezig met het klimaat, maar gewoon met de portemonnee.
Uit een recent consumentenonderzoek van
WelkomstcadeauXL.nl, gebaseerd op de ervaringen van meer dan 1.100 ondervraagde Nederlanders, blijkt dat duurzaamheid nauwelijks een rol speelt als het gaat om overstappen naar een nieuwe energie- of internetaanbieder. Slechts 7,5% van de respondenten noemt groene stroom of CO₂-compensatie als aanleiding om daadwerkelijk te switchen. Wat blijkt onze ware motivatie om over te stappen? Keiharde cash, welkomstgeschenken en directe korting.
Cadeaus trekken de aandacht, niet zonnepanelen
Zeker jongeren weten het wel: cashbackacties, cadeaubonnen of een nieuwe iPhone bij een nieuw contract, dát is waar de aandacht naartoe gaat. Driekwart van de consumenten onder de 30 klikt eerder op een aanbieding als er een zichtbaar cadeau wordt gepresenteerd. Een gratis PlayStation, een huishoudelijk apparaat of geld dat direct wordt teruggestort op de rekening, het voelt allemaal als directe winst. Iets waarvoor we niet hoeven te sparen. De grootste trekpleisters? Gameconsoles, smartphones en shoptegoed, het liefst met zo min mogelijk gedoe.
Ouderen betalen voor zekerheid, niet voor idealen
Het tegenovergestelde zien we bij de oudere doelgroep. De 50-plussers laten zich nauwelijks beïnvloeden door een gadget of cadeauvoucher. Daarentegen stapt deze groep ook niet over vanwege groen gelabelde stroom. Ze kiezen echter wel voor zekerheid en een lager maandbedrag. Opvallend genoeg zegt maar liefst 58% van deze groep wél open te staan voor overstappen, mits het flink in de kosten scheelt. En toch zit het merendeel vast aan oude contracten, puur uit angst voor gedoe en wantrouwen richting nieuwe aanbieders.
Overheid en marketeers missen de aansluiting
De werkelijkheid? Campagnes gericht op duurzaamheid, vergroening of CO₂-neutraliteit leveren amper resultaat op bij de doorsnee consument. De overheid pompt miljoenen in bewustwordingscampagnes en het bedrijfsleven volgt gedwee met steeds groenere reclame-uitingen. Het onderzoek laat echter zien dat consumenten pas bewegen als ze er zelf op vooruitgaan. De prijs, of aantrekkelijk cadeau, blijft leidend. En waar marketeers investeren in ‘groene’ imago’s, zijn ze intussen maar wat blij als ze overstappers kunnen lokken met een Xbox of een cashback-actie.
Hypocrisie
Terwijl leveranciers zich op hun websites en in reclames als de groenste en meest duurzame aanbieders presenteren, bestrijden ze elkaar stiekem met de meest luxe en energie-intensieve cadeaus. Ze weten dondersgoed dat consumenten niet alleen met klimaatpraatjes te vangen zijn. Zo blijven groene claims vooral mooi voor de bühne, terwijl het echte gevecht om klanten draait om welkomstcadeaus en direct financieel voordeel.
Het perfecte plaatje van de bewuste consument blijkt vooral te bestaan op marketingafdelingen, niet in het koopgedrag van de Nederlander. Ja, mensen vinden natuur en de toekomst belangrijk, zolang ze er niets van hoeven te merken en er geen cent extra voor betalen. Zodra de kans op een cadeau lonkt, verdwijnen de idealen vliegensvlug naar de achtergrond.