Nederlanders
hebben dit jaar een nieuw record gevestigd: maar liefst 118 miljoen euro werd
uitgegeven aan vuurwerk. Dat is 3 miljoen euro meer dan het vorige record uit
2022, zo blijkt uit cijfers van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland
(BPN). Hoe komt het dat we dit jaar nóg meer hebben gespendeerd aan ons
favoriete knalfeest? Volgens Leo
Groeneveld, voorzitter van de BPN, spelen strengere grenscontroles een grote
rol. “Doordat er scherper gecontroleerd wordt aan de grens met Duitsland,
hebben meer mensen hun vuurwerk in Nederland gekocht,” vertelde Groeneveld aan
persbureau
ANP. Ook de verkoopdagen vielen dit jaar gunstiger. Normaal
gesproken mogen winkels vuurwerk alleen verkopen op 29, 30 en 31 december. Maar
omdat 29 december dit keer op een zondag viel, mocht de verkoop al op zaterdag
28 december starten. "Op zondag konden mensen bovendien bestellingen
plaatsen en die later ophalen," voegde Groeneveld eraan toe.
Een andere
interessante ontwikkeling is de explosieve groei van online verkoop. Dit jaar
lag die maar liefst 16 procent hoger dan vorig jaar. Groeneveld zag de bui al
hangen – of beter gezegd, het vuurwerk de lucht in gaan: “We wisten daardoor
bijna zeker dat dit een fantastisch jaar zou worden.” Inmiddels is de
verhouding tussen online en fysieke aankopen ongeveer gelijk, een trend die
steeds meer voet aan de grond krijgt.
Ondanks de
recordverkoop stonden Nederlanders dit jaar wel meer beperkingen te wachten. In
negentien gemeenten gold een algeheel
vuurwerkverbod, en zo’n honderd andere
gemeenten stelden vuurwerkvrije zones in. In deze gebieden worden vaak
alternatieven geboden, zoals vuurwerkshows – al gingen die ook niet altijd
vlekkeloos.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun De Dagelijkse Standaard financieel via BackMe, want alleen met uw bijdrage kunnen wij ons belangrijke rechtse werk voortzetten en een krachtig alternatief blijven vormen voor de linkse mainstream media. Uw steun is cruciaal om onze onafhankelijke stem te behouden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen in een medialandschap dat vaak overheerst wordt door eenzijdige opvattingen. Samen kunnen we de balans bewaren en een pluriform medialandschap in stand houden. Toch blijft
vuurwerk onverminderd populair, zelfs terwijl de weerstand groeit. Uit een
onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat 60 procent van de Nederlanders
inmiddels voorstander is van een algeheel verbod op consumentenvuurwerk, een
lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Vooral vrouwen en ouderen voelen
zich onveilig tijdens oud en nieuw.
De
vuurwerkbranche kijkt tevreden terug op dit knaljaar. Groeneveld noemt 2024
zelfs “een fantastisch jaar voor de vuurwerkbranche.” Maar de discussie over
consumentenvuurwerk blijft onverminderd doorgaan. Met een groeiende groep
Nederlanders die strengere regels eist, lijkt het een kwestie van tijd voordat
de traditie verder onder druk komt te staan.
Toch heeft
Nederland met 118 miljoen euro laten zien dat de liefde voor vuurwerk
springlevend is.