Het is inmiddels een vakantieritueel geworden: navigatiesysteem instellen op Luxemburg, BelgiĆ« of Oostenrijk ā en dan vooral nĆet tanken in Nederland. Waarom? Omdat onze eigen pompstations de duurste van heel Europa zijn. En dat is gƩƩn toeval, maar een direct gevolg van jarenlang accijns- en belastingbeleid dat de automobilist tot melkkoe heeft gemaakt. Wie dit jaar slim tankt in het buitenland,
kan tientallen euroās besparen per rit. En dat wordt elk jaar erger. Want de overheid verhoogt de accijnzen gewoon door, zelfs als de olieprijs wereldwijd al stijgt. Zo is de
benzineprijs in Nederland inmiddels opgelopen tot ā¬2,11 per liter ā een krankzinnig bedrag, zeker als je weet dat exact diezelfde brandstof in Luxemburg slechts ā¬1,47 kost.
Belastingen op belastingen: zo werkt de Nederlandse pompprijs
De benzineprijs in Nederland is niet hoog door de olieprijs. Nee, hij is hoog door belasting op belasting. Eerst rekent de overheid een torenhoge accijns op elke liter brandstof. Daarbovenop komt vervolgens ook nog eens 21 procent btw ā ook over die accijns.
Het resultaat: de automobilist wordt dubbel genaaid. En in plaats van een eerlijk en transparant systeem krijgen we een prijsopdrijvend verdienmodel van de staat, waarbij de belasting op
benzine inmiddels meer oplevert dan het hele ministerie van Infrastructuur aan wegen uitgeeft.
(Artikel gaat verder onder deze oproep)
š Teken vandaag nog de petitie tegen erfbelasting! Ons spaargeld, onze huizen en onze pensioenen worden bedreigd door klimaatsocialisten en EU-technocraten. Stop deze linkse onteigening, verdedig ons privĆ©bezit!
ā”ļø Teken vandaag nog de petitie Een volle tank in BelgiĆ« of Luxemburg? Tot 20 euro goedkoper
Uit de berekeningen van UnitedConsumers blijkt dat het verschil fors oploopt. Een volle tank van 45 liter kost in Nederland gemiddeld ā¬85,50, terwijl je in BelgiĆ« uitkomt op ā¬72 en in Luxemburg op slechts ā¬66,15.
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 kun je dus gerust een flink stuk omrijden en alsnog goedkoper uit zijn. Dat wƩten mensen inmiddels, en dus ontstaat er deze weken bij tankstations over de grens een heuse wachtrij van twintig minuten.
Wat zegt dat over ons land, als burgers liever omrijden, wachten en plannen dan simpelweg bij hun eigen pomp af te rekenen?
En volgend jaar? Nog meer belasting erbovenop
Alsof het nog niet genoeg is, heeft de overheid aangekondigd dat de accijnzen volgend jaar weer omhooggaan. Alsof de koopkrachtproblemen, de inflatie en de energiekosten nog niet diep genoeg inhakken op het huishoudboekje.
Het kabinet doet ondertussen alsof dit āklimaatbeleidā is. Maar dat is een leugen. Want hoe wordt die extra opbrengst besteed? Niet aan extra wegen. Niet aan betere infrastructuur. En zeker niet aan lastenverlichting. Nee, het verdwijnt in de bodemloze subsidiestructuren van Brussel, klimaattafels en stikstoffictie.
(Artikel gaat verder onder deze oproep)
š Teken vandaag nog de petitie tegen erfbelasting! Ons spaargeld, onze huizen en onze pensioenen worden bedreigd door klimaatsocialisten en EU-technocraten. Stop deze linkse onteigening, verdedig ons privĆ©bezit!
ā”ļø Teken vandaag nog de petitie Tanken is nationale sport geworden ā dankzij wanbeleid
UnitedConsumers zegt het treffend: āZo goedkoop mogelijk tanken op vakantie is inmiddels een nationale sport geworden.ā Maar dat is geen compliment. Dat is een symptoom van diepgeworteld belastingfalen.
Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, maar de burger moet tanken in het buitenland om rond te komen. Wie hier het lef heeft om met een caravan, dieselbusje of gezinsauto op pad te gaan, wordt meteen afgestraft met woekerprijzen aan de pomp.
We noemen dit āduurzaam beleidā, maar het is in feite financiĆ«le onderdrukking in groene verpakking.