Foto: Lea Rae / Shutterstock.com

OV nóg duurder in 2026: prijzen bus, tram en metro stijgen bijna 4%

Binnenland24 jun , 12:00
Openbaar vervoer wordt volgend jaar opnieuw fors duurder. De prijzen van bus-, tram- en metrokaartjes stijgen met gemiddeld 3,86 procent, blijkt uit berekeningen van DOVA – de organisatie van ov-opdrachtgevers. Daarmee wordt een ritje dat nu €10 kost, volgend jaar zo’n €10,40.
En dat is niet het hele verhaal: in de afgelopen vier jaar zijn de ov-prijzen met meer dan 25 procent gestegen.

Van basisvoorziening naar luxeproduct?

Het begint een patroon te worden: elke Nederlander die afhankelijk is van het OV, betaalt steeds meer voor steeds minder. Want terwijl vertragingen, uitval en overvolle bussen toenemen, stijgen de prijzen gewoon door.
De reden? Hogere kosten voor de vervoerders – zoals loonstijgingen en energieprijzen. Maar moet de rekening dan automatisch bij de reiziger worden gelegd? Dat lijkt precies wat er gebeurt.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) 👉 Steun DDS in de strijd voor een écht rechts Nederland! Rekeningnummer: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media ✅ Doneer direct via BackMe en ontvang elke dag een gratis column in je inbox (die we niet op DDS konden publiceren omdat die te controversieel was) Link: https://dds.backme.org

En de NS? Die doet er nog een schepje bovenop

De Nederlandse Spoorwegen verhogen hun kaartprijzen volgend jaar met 12 procent – drie keer zo veel als in het regionale vervoer.
In 2024 wisten politieke partijen nog in te grijpen om de klap te verzachten, maar voor 2026 is dat tot nu toe niet het geval. Het lijkt er dus op dat de reiziger wederom het haasje is.

Politiek: laat het niet nóg duurder worden

De politiek kán ingrijpen, als ze dat wil. Maar dan moet de overheid wel bereid zijn om regionale vervoerders financieel te compenseren. En met de huidige begrotingsdrukte – waarin miljarden naar stikstof, klimaat, Defensie en Brussel vloeien – is de kans klein dat ov-gebruikers bovenaan de prioriteitenlijst staan.
Dat terwijl juist lagere en middeninkomens afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Studenten, ouderen, scholieren, forenzen zonder auto – zij voelen dit in hun portemonnee.

Van dienst naar obstakel

Wat ooit een publieke dienst was, wordt steeds meer een luxeproduct. Een enkeltje stad wordt al snel een tientje of meer, een retourtje werk kost je wekelijks tientallen euro’s extra.
Wie dit niet meer kan betalen, wordt afgesneden van werk, school, zorg en familie. En dat terwijl we overal horen dat mensen “de auto moeten laten staan”.

Eerst reizen, dan betalen – nu: eerst dokken, dan hopen op vervoer

De OV-gebruiker krijgt van alle kanten klappen. Steeds hogere kosten, minder betrouwbaarheid, weinig alternatief. En ondertussen blijft de overheid steken in ambities en klimaatretoriek.
Als het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt, dan gaan mensen afhaken. En als dat gebeurt, stort het systeem in.
Tijd om wakker te worden in Den Haag.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) 👉 Steun DDS in de strijd voor een écht rechts Nederland! Rekeningnummer: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media ✅ Doneer direct via BackMe en ontvang elke dag een gratis column in je inbox (die we niet op DDS konden publiceren omdat die te controversieel was) Link: https://dds.backme.org
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten