Toezichthouder tikt energiebedrijven op de vingers wegens tariefsverhogingen, consument alsnog de dupe

Toezichthouder tikt energiebedrijven op de vingers wegens tariefsverhogingen, consument alsnog de dupe

Klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent worden keihard beduveld. Deze bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, maar als klant moet je zélf aan de bak om dat misschien recht te kunnen zetten.

Deze drie energiebedrijven proberen nog snel even de tarieven flink op te schroeven, zodat meer subsidie kunnen binnenharken. En de kosten voor dat dure gas moeten natuurlijk zo snel mogelijk worden terugverdiend, omdat de prijs van gas inmiddels aan het dalen is. Maar deze bedrijven mogen helemaal niet tien dagen van te voren aankondigen dat ze de tarieven omhoog gooien, stelt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Maar worden die energiebedrijven aangepakt? Krijgen ze een flinke boete of kan de klant worden gecompenseerd? Natuurlijk niet. De ACM komt niet verder dan een advies voor de klant om bezwaar te maken. Reageert zo'n energiemaatschappij niet (dikke kans, want die hebben lak aan dit soort gedram), dan kunt u naar de onafhankelijke Geschillencommissie, meldt RTL Nieuws. Doet u helemaal niets, dan gaat de tariefsverhoging gewoon in!

Niet zo gek dus dat die energiebedrijven hun klanten gewoon keihard proberen te naaien. Als de klanten niet op tijd iets zeggen dan gaan ze gewoon akkoord. Ze rekenen er gewoon op dat de meerderheid er niets van zegt. En dat weegt toch ruim op tegen het pietluttige aantal klanten dat wél de moeite neemt (moet nemen) om bezwaar te maken.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Nu wordt wel direct duidelijk dat de kabinetsmaatregel voor het 'prijsplafond' misschien toch iets beter uitgedacht had moeten worden. Klanten zitten bij 'normaal verbruik' nog veilig, maar daar boven wordt het een regelrechte hel. Maar ook de compensatie die de overheid deze energiemaatschappijen gaat geven lijkt op deze manier een regelrechte melkkoe te zullen worden. Indirect betaalt de belastingbetaler dan dus alsnog klauwen met geld aan deze energiebedrijven. Maar ach, die rekening komt later wel dus daar hoeven we ons nu natuurlijk geen zorgen over te maken...

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties