Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft zichzelf in het centrum van een internationale rel gemanoeuvreerd door een 19e-eeuws condoom tentoon te stellen waarop een halfnaakte non wordt afgebeeld in een seksuele karikatuur met drie geestelijken. Een walgelijk object dat door de museumleiding wordt gepresenteerd als "historisch interessant" – maar dat in werkelijkheid niets anders is dan een grove belediging van het katholieke geloof. En wat blijkt? Onze kritiek op DDS wordt
nu opgepikt door de internationale pers. In The Art Newspaper, een gerenommeerde Engelstalige kunstpublicatie, wordt
onze stelling aangehaald dat:
“Een karikatuur van Mohammed—zelfs uit de 18e of 19e eeuw—ondenkbaar zou zijn in het Rijksmuseum, niet omdat ze niet bestaan, maar omdat men bang is.”
En dat is exact het punt. Dit is hypocrisie in haar meest rauwe vorm.
📢 Teken de petitie: Geen linkse intimidatie aan Nederlandse universiteiten. Stop de Hamasprotesten!
Universiteiten worden overspoeld door geweld, antisemitisme en intimidatie door Hamasverheerlijkers.
👉 Teken vandaag nog! Het Rijksmuseum kiest partij – tegen katholieken
Het ‘object’ in kwestie – een condoom van schapenmembraan met een schunnige gravure – wordt tentoongesteld als onderdeel van een expositie over prostitutie. Volgens de curator is het "grappig bedoeld" en "een blik op de geschiedenis."
Maar wie bepaalt dat? En waarom is het altijd weer het
christendom dat als mikpunt mag dienen?
Zou het Rijksmuseum ooit een vergelijkbaar object durven tentoonstellen waarin een imam, ayatollah of boerka dragende vrouw seksueel belachelijk wordt gemaakt?
Natuurlijk niet. Want dan regent het excuses, wordt de tentoonstelling afgeblazen en worden beveiligingscamera’s bijgeplaatst. Maar katholieken? Die mogen gewoon bespot worden.
Het is laf. En het is bewust.
DDS staat pal voor geloof en beschaving
Als hoofdredacteur van De Dagelijkse Standaard zeg ik dit met nadruk:
Dit soort ‘kunst’ hoort niet in een nationaal museum.
Niet omdat we het verleden willen uitwissen. Niet omdat we tegen vrije expressie zijn. Maar omdat er een grens is – en die grens heet respect.
Respect voor geloof. Voor cultuur. Voor miljoenen Nederlanders die zich christen of katholiek noemen.
Wat het Rijksmuseum hier doet, is geen geschiedschrijving.
Het is postmodern misprijzen in de vorm van een ‘kunstobject’.
📢 Teken de petitie: Geen linkse intimidatie aan Nederlandse universiteiten. Stop de Hamasprotesten!
Universiteiten worden overspoeld door geweld, antisemitisme en intimidatie door Hamasverheerlijkers.
👉 Teken vandaag nog! Slot: dit gaat niet over kunst – dit gaat over moed
The Art Newspaper mag het dan met een glimlach brengen, maar wij weten beter. Wij hebben in Nederland te maken met een cultuursector die geen enkel probleem heeft met heiligschennis – zolang het maar christelijk is.
En daarom blijven wij van De Dagelijkse Standaard onze nek uitsteken.
Tegen de hypocrisie. Tegen het selectieve lef.
Tegen de zogenaamde ‘vrijheid’ die in werkelijkheid eenzijdige haat tegen traditie is.
Wij zijn niet bang. En we danken The Art Newspaper dat ze onze boodschap wereldwijd hebben verspreid.
Laat dit museum zich diep, diep schamen.