De ironie is compleet. John Leerdam – voormalig PvdA-Kamerlid en tegenwoordig directeur van het nog op te richten Slavernijmuseum – kwam er deze week achter dat zijn eigen voorouders plantage-eigenaren waren. Niet slachtoffer dus. Daders.
En toch gaat hij dóór met het verheffen van de slavernijgeschiedenis tot nationale zondebok, en toch wil hij dat Nederland in 2030 een “inclusief slavernijmuseum” opent waar “iedereen zich bij betrokken voelt.” Maar waarom? Voor wiens schuld precies?
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Eigen voorouders waren plantage-eigenaren
In
een interview op NPO Radio 1 vertelt Leerdam openhartig dat hij onderzoek deed naar zijn familiegeschiedenis, en tot de conclusie kwam dat zijn overgrootouders op Saint Kitts en Nevis plantage-eigenaren waren. In zijn woorden:
“Mijn vaders familie is zwart, en mijn moeders familie is deels wit. Ik kwam erachter dat mijn overgrootouders plantage-eigenaren waren.”
En daar staat hij dan. De man die Nederland structureel koloniale schuldgevoelens aanpraat, blijkt zelf af te stammen van degenen die hij ons land dagelijks verwijt te zijn: uitbuiters.
Het gevolg? Een momentje van introspectie, zegt hij. Het maakt hem “nederig en bescheiden.” Maar vervolgens gaat hij gewoon verder met zijn missie: het oprichten van een museum waarin Nederland nog dieper boete moet doen voor zonden van eeuwen geleden.
De obsessie met "reparaties" is geschift – en hypocriet
Dit is dus precies waarom de hele
slavernij- en reparatiehysterie zo compleet van de rails is gelopen. Want wie is nu precies schuldig? De witte Nederlander op de Veluwe? De boer uit Friesland? Of toch de moederlijn van John Leerdam zelf?
Als we werkelijk alle "schuld" willen aanwijzen, gaan we een hellend vlak op. In álle bevolkingsgroepen blijken voorouders te zitten die ooit
slaven hielden, handelden of gebruikten. Dus hoe gaan we dat oplossen?
Gaan we straks ook herstelbetalingen eisen van Leerdam zelf?
Het laat vooral zien hoe zinloos en gevaarlijk dit soort collectieve schuldpolitiek is. Het verdeelt mensen langs lijnen waar niemand zelf voor gekozen heeft. Het herschrijft geschiedenis in zwart-wit. En het zet groepen op tegen elkaar in plaats van te zoeken naar gedeelde toekomst.
Een museum vol politiek beladen propaganda
En dan komt de volgende vraag: wat voor museum krijgen we in 2030 eigenlijk? Leerdam is al druk bezig met personeel, zegt hij, én met de “vraag welke boodschap we willen overbrengen.”
Maar als de boodschap is dat Nederland collectief schuldig is – terwijl de directeur zelf de kleinzoon van slaveneigenaren blijkt – dan is dat geen geschiedenisles.
Dat is ideologische indoctrinatie.
Het is opnieuw het frame van “wit = dader, zwart = slachtoffer,” zelfs als dat historisch niet eens klopt. En daar moet dan belastinggeld naartoe? Naar een moreel beladen museum dat schaamte aanpraat in plaats van context biedt?
Tijd om het slavernijdebat af te sluiten
Laten we eerlijk zijn: iedereen met gezond verstand is dit zat. De excuses van Rutte, de slavernijgesprekken, de herdenkingen, de eisen voor “reparaties,” de onderwijshervormingen, de toespraken in Suriname. Wanneer is het genoeg?
Wat Leerdam’s eigen ontdekking laat zien, is dat de wereld complexer is dan slachtofferschap en schuld. Dat in elke familiegeschiedenis licht en duister zit. En dat het hoog tijd wordt om daarmee op volwassen wijze om te gaan – zonder het land constant op te zadelen met valse schuldgevoelens en politieke kapitaal.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.