Afbeelding gemaakt met ChatGPT van OpenAI

Autoverzekering voor jongeren volledig ontspoord: honderden euro’s per maand

Economie31 jul , 14:00
Wat jarenlang sluimerde, is nu geëxplodeerd: jongeren worden door verzekeraars financieel gesloopt. De autoverzekering, ooit een noodzakelijke kostenpost voor mobiliteit, is in 2025 voor jonge bestuurders veranderd in een vorm van financiële onderdrukking. Een 18-jarige betaalt tegenwoordig gemiddeld 253 euro per maand aan premie. Dat is bijna drie keer zo veel als het landelijke gemiddelde. En niemand die het voor deze groep opneemt.

Jongeren betalen 285% van het gemiddelde

Een gemiddelde Nederlander betaalt dit jaar 88,95 euro per maand aan autoverzekering. Voor jongeren tussen 18 en 20 jaar? 253,43 euro. Dat is een stijging van 12,8 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl het inkomen van jongeren helemaal niet zo hard stijgt – integendeel, de koopkracht daalt. Jongeren krijgen hiermee het signaal: mobiliteit is voor jullie niet weggelegd. Blijf thuis. Laat het autorijden maar over aan de elite.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij. 👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren. 💶 Of maak een bedrag over naar: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media

Leven in de stad? Dan ben je dubbel de pineut

Alsof dat nog niet genoeg is, worden jongeren in grote steden nóg harder gepakt. In Amsterdam ligt de gemiddelde maandpremie op bijna 137 euro, gevolgd door Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Combineer stad + jong = ramp. Het autobezit wordt hier niet alleen ontmoedigd, het wordt onmogelijk gemaakt. Is dit toeval? Natuurlijk niet.
De overheid jaagt jongeren het OV in – waar je wéér honderden euro’s per maand kwijt bent – of stuurt ze richting microcars en elektrische deelscooters. Niet uit duurzaamheid, maar uit controlezucht. Wie geen auto bezit, is makkelijker te controleren en afhankelijker van overheidsdiensten. En verzekeraars? Die spelen het spel mee.

Audi-bezitters het duurst uit, maar ook gewone merken zijn prijzig

Wie zich een Audi kan veroorloven, betaalt nu gemiddeld 116 euro per maand aan verzekering. BMW (105) en Mercedes (100) zijn iets gedaald in premie. Maar ook middenklassers zoals Volkswagen (90 euro), Peugeot (75 euro) of zelfs Toyota (73 euro) zitten ver boven het niveau dat voor jongeren nog haalbaar is. Alleen Citroën, Renault en Suzuki zitten onder de 70 euro, maar wie rijdt daar nu nog in met het huidige imago-gestuurde mobiliteitsbeleid?
De realiteit: zelfs met een oud koekblik en minimale dekking kom je er als jonge bestuurder niet meer onderuit. Je wordt gekort, geprofileerd én beboet op basis van leeftijd en woonplaats.

Waarom grijpt niemand in?

De premiestijgingen zijn een gevolg van “risico-inschattingen”, zeggen de verzekeraars. Maar sinds wanneer is een risico van 18 jaar oud zijn reden om je drie keer zoveel te laten betalen? En waar blijft de politiek? Het kabinet zwijgt. De EU werkt liever aan plannen om brandstofauto’s helemaal uit te faseren. Want mobiliteit is alleen voor wie braaf elektrisch rijdt, of voor wie zich peperdure leaseconstructies kan veroorloven. De rest? Die moet maar fietsen.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig. 👉 Ga naar https://dds.backme.org 💶 Of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.
De krankzinnig hoge autoverzekeringspremies voor jongeren zijn geen fout in het systeem. Ze zijn het systeem. Ze maken deel uit van een bredere aanval op de vrijheid van beweging, eigendom en zelfstandigheid. Jongeren worden zo klein gehouden, ontmoedigd om vooruit te komen. Dit moet stoppen. Mobiliteit is vrijheid – en vrijheid moet je verdedigen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten
9 Reacties