Het is werkelijk om rillingen van te krijgen hoe de Nederlandse overheid en haar ijverige toezichthouders de vrije markt en het bedrijfsleven telkens weer op de knieën dwingen. Ditmaal heeft telecomreus KPN onder zware druk van de waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten om de banden met externe callcenters per direct te verbreken. De reden? Er zouden "illegale" verkooptelefoontjes zijn gepleegd waarbij consumenten en kleine ondernemers ongevraagd werden benaderd voor abonnementen. Wat een hysterische overreactie en wat een betutteling van de bovenste plank! Natuurlijk kunnen ongevraagde telefoontjes soms een tikkeltje irritant zijn, maar laten we wel wezen: het is voor bedrijven simpelweg een uitstekende en effectieve manier om klanten te bereiken en mensen te informeren over betere deals. Waarom moeten we in dit land altijd succesvolle bedrijven dwarszitten? Als je geen zin hebt in een gesprek, dan hang je toch lekker de telefoon op? Wat een onzin!
Bedrijven verantwoordelijk voor de hele keten
Het zogenaamde 'onderzoek' van de ACM
bracht aan het licht dat KPN de strenger wordende regels rondom telemarketing niet goed zou hebben nageleefd. Volgens bestuurslid Martijn Ridderbos van de waakhond heeft KPN gedurende het traject 'constructief meegewerkt' en direct harde maatregelen genomen door afscheid te nemen van samenwerkingspartners die buiten de lijntjes kleurden. Ridderbos stelt belerend:
„Bedrijven blijven verantwoordelijk voor de manier waarop consumenten namens hen worden benaderd, ook als zij dit uitbesteden aan een ander bedrijf.”
De ACM prijst KPN nu braaf omdat het telecombedrijf laat zien dat het haar verantwoordelijkheid voor de hele keten ‘serieus neemt’. Het is de omgekeerde wereld. KPN wordt hier effectief gedwongen om nuttige verkoopkanalen op te doeken, puur om een clubje professionele klagers tevreden te houden. alsof een volwassen Nederlander niet zelf kan beslissen of hij een aanbod wil aanhoren of niet!
VECHT MEE TEGEN HET PARTIJKARTEL: STEUN DE DAGELIJKSE STANDAARD EN DONEER NU! (Artikel gaat verder onder deze oproep)
De gevestigde orde en het linkse partijkartel doen er alles aan om onafhankelijke rechtse stemmen te smoren, te censureren en monddood te maken. Wij buigen niet voor de Hilversumse mores, weigeren ons te conformeren aan de deugcodes en blijven de rauwe, ongecensureerde waarheid opschrijven. Maar om deze frontale strijd vol te kunnen houden tegen de met miljoenen gesubsidieerde staatspers, hebben we jóuW hulp keihard nodig!
⭐ Laat het kartel niet winnen en steun onze onafhankelijke journalistiek met een directe financiële donatie. Elke euro is een rechtstreekse klap in het gezicht van de deugelite en helpt ons om de barricaden op te blijven gaan.
🔗 Doneren kan veilig en rechtstreeks via bankoverschrijving:
IBAN: NL95RABO0159098327
T.n.v.: Liberty Media
Samen trekken we de grens tegen de totale hypocrisie!
Hoezo 'hardnekkig probleem'? Het is gewoon klantenwerving!
De ACM maakt er een heuse heksenjacht van. Bestuurslid Manon Leijten jammert in de media dat telemarketing al jarenlang ‘een hardnekkig probleem’ is en dat meldingen hierover steevast tot de top vijf van klachten behoren. Naast KPN lopen er momenteel ook onderzoeken naar twee energieleveranciers, en eerder werd VodafoneZiggo al op de vingers getikt.
Om de sector definitief de nek om te draaien, hebben bedrijven tot 1 juli de tijd gekregen om hun werkwijze drastisch aan te passen. Vanaf die datum mag er uitsluitend nog worden gebeld als de ontvanger vooraf expliciet en aantoonbaar toestemming heeft gegeven. Gebeurt dat niet, dan dreigt de ACM met torenhoge boetes.
Dit is een fatale klap voor de economische dynamiek. Heel veel mensen hebben in het dagelijks leven namelijk helemaal geen tijd of zin om continu tarieven te vergelijken. Dankzij zo'n proactief telefoontje worden zij tenminste rechtstreeks geïnformeerd over scherpere tarieven of betere voorwaarden.
Heel veel Nederlanders zouden anders niet eens wéten dat ze veel beter en goedkoper naar een andere provider of energieleverancier zouden kunnen overstappen! Telemarketing is simpelweg een legitieme manier van actieve klantenwerving waar de consument uiteindelijk financieel van profiteert.
De Tweede Kamer bemoeit zich nu ook al met de voordeur
De betuttelingsdrift stopt bovendien niet bij de telefoonlijn. De linkse waan in de Tweede Kamer heeft onlangs ook geleid tot een aangenomen motie om commerciële colportage aan de voordeur - de zogenaamde ‘deurtijgers’ - maximaal aan banden te leggen. Dit volgde na een paniekerig onderzoek naar deurverkopers van Delta Fiber.
Gelukkig verzetten de betrokken branches zich fel en terecht tegen zo’n totaalverbod. Branchevereniging NLconnect (telecom) slaat de spijker op de kop door te benadrukken dat zo'n verbod Europeesrechtelijk gezien helemaal niet mogelijk is, omdat colportage in de EU simpelweg geldt als vrij verkeer van diensten.
Volgens de branchevereniging gaat het bij de verkoop voor de aanleg van glasvezel in maar liefst 99 procent van de gevallen uitstekend. Dat er af en toe een exces tussen zit, is inherent aan zakendoen, maar om daarvoor direct een hele sector te criminaliseren is volslagen idioot.
De burger is geen klein kind en kan prima voor zichzelf opkomen. Ben je niet geïnteresseerd aan de telefoon? Druk op de rode knop. Heb je geen zin in iemand aan de deur? Doe de deur dicht. Stop met het kapotreguleren van onze bedrijven en laat de markt gewoon haar werk doen!
ELKE DAG RECHTS EN ONAFHANKELIJK NIEUWS: RECHTSTREEKS STEUNEN MET EEN DONATIE!
Als u wilt dat er in Nederland een vlijmscherp, rechts en onafhankelijk geluid blijft klinken dat de naïviteit van de politieke klasse en de valstrikken van het partijkartel genadeloos blootlegt, help ons dan om terug te vechten. Zonder uw directe financiële betrokkenheid worden we weggesmoord door de reguliere mediamafia. Laat ons rechtse geluid niet kapotgaan!
⭐ Maak het verschil en doe vandaag nog een donatie op onze officiële bankrekening:
- Rekeningnummer (IBAN): NL95RABO0159098327
- Ten name van: Liberty Media