Het is een triest beeld van ons land anno 2025: de autoverzekering is zó duur geworden dat Nederlanders bereid zijn hun volledige rijgedrag te laten volgen door verzekeraars – alleen maar om wat korting te krijgen. Geen luxevoordeeltje, geen leuk extraatje, maar voor velen pure noodzaak.
Uit onderzoek van Independer
blijkt dat bijna vier op de tien automobilisten hun
privacy opzij schuiven om via een zogeheten rijgedragverzekering tientallen procenten korting te krijgen. Onder jongeren tussen 18 en 29 jaar is dat zelfs bijna de helft. En dat is geen wonder: starters betalen al het meest, hebben geen schadevrije jaren, en zien hun premie jaarlijks verder oplopen.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Je auto als spionagekast
Verzekeraars als ANWB en Univé plaatsen een kastje in je auto dat alles meet: je snelheid, remgedrag, bochtenwerk, acceleratie. Daar rolt een “rijscore” uit, op basis waarvan je korting krijgt – maximaal 30% bij de ANWB, maximaal 10% bij Univé.
Rijd je netjes, dan kan dat honderden euro’s schelen. Maar rijd je slecht, dan verdwijnt de korting als sneeuw voor de zon. Bij ANWB kan je zelfs je polis kwijtraken en teruggezet worden naar een standaardverzekering.
De boodschap is duidelijk: je bent goedkoper uit, maar je geeft je vrijheid op en laat een verzekeraar meekijken over je schouder – elke kilometer die je rijdt.
Geen keuze, maar noodzaak
Ja, sommige mensen vinden het misschien prima om alles te laten tracken. Maar voor een grote groep automobilisten is dit helemaal geen keuze meer. De premies zijn zo hoog dat ze het volle pond simpelweg niet meer kunnen betalen. Het is óf korting scoren via deze digitale enkelband, óf je auto de deur uit.
En dat is het perverse aan deze situatie: de verzekeringsmarkt drijft mensen door absurde premies willens en wetens richting het inleveren van hun privacy. Niet omdat ze dat willen, maar omdat het moet.
Armoede dwingt tot meekijkmaatschappij
Dit is geen innovatie. Dit is geen modern gemak. Dit is een armoedeteken: mensen die uit geldnood akkoord gaan met structurele surveillance.
Een auto is voor veel Nederlanders geen luxe maar noodzaak: voor werk, gezin, mantelzorg. Dat je anno 2025 moet kiezen tussen betaalbaarheid en privacy, is het zoveelste bewijs dat dit land compleet de verkeerde kant op gaat.
De vraag is niet of verzekeraars dit mogen doen – de vraag is waarom we in een situatie zijn beland waarin mensen er wel voor móeten kiezen.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.