Vanaf maart 2026 hebben Nederlanders meer mogelijkheden om vanuit eigen land naar Duitsland te reizen. Dat is te danken aan GoVolta, een Nederlands spoorbedrijf dat zich vanaf begin volgend jaar toelegt op het vereenvoudigen van transport naar steden als Berlijn en Hamburg. Op de planning staat ook een verbinding met Parijs, maar dat is nog toekomstmuziek.
Vertrek vanuit Amsterdam
Hoewel er al lang treinen rijden tussen Amsterdam en Berlijn voegt spoorbedrijf GoVolta daar nog meer mogelijkheden aan toe. De nieuwe verbinding, die vanaf maart 2026 in werking treedt, vervoert passagiers drie keer per week vanuit de Nederlandse hoofdstad naar verschillende Duitse steden.
Vanaf zomer 2026 zouden die treinen zelfs elke dag rijden, althans volgens persbureau ANP. Om alvast een tipje van de sluier te lichten: de tussenstops zijn Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Hannover. Als alles volgens plan verloopt, rijdt de nieuwe trein voor het eerst op 19 maart.
Goed voorbereid reizen naar Duitsland
Met de extra mogelijkheden van de nieuwe verbinding komen ook meer verantwoordelijkheden. Amsterdammers die hun buurland willen bezoeken, bereiden zich het beste goed voor op de vakantie, bijvoorbeeld met een goede
reisverzekering.
In Nederland heb je de keuze tussen een doorlopende of kortlopende reisverzekering. Een doorlopende reisverzekering is het hele jaar door actief, terwijl je een kortlopende verzekering voor elke afzonderlijke vakantie moet afsluiten. Wie van plan is regelmatig de trein naar Duitsland te nemen met het gezin of zelfs voor zaken heeft dus meer baat bij de eerste optie.
Wat kost een doorlopende reisverzekering? Dat hangt af van de dekking, de maximale reisduur, het aantal personen, et cetera.
Reizigers doen er goed aan advies te vragen bij hun verzekeraar of bank om financieel zo veel mogelijk uit hun verzekering te halen. Zelfs voor een korte trip naar Duitsland is dat immers de moeite waard.
Internationale steun voor GoVolta
De plannen van GoVolta, een spoorbedrijf dat gevestigd is in Breda, zijn al lang in ontwikkeling. Het bedrijf gaf eind 2023 al aan goedkope treinverbindingen te willen opzetten in heel Europa. Hoewel dit project initieel niet bepaald veelbelovend was (onder andere door een gebrek aan financiers voor het aankopen van tweedehandstreinen) komt er uiteindelijk dus toch beweging in. Dat heeft GoVolta grotendeels aan de steun van Keolis te danken, een dochteronderneming van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.