Het is werkelijk van een gitzware, rabiate gekte hoe de klimaatbureaucratie in Den Haag de economie stap voor stap richting de afgrond duwt onder het mom van de 'verduurzaming'. Terwijl ondernemers al kreunen onder torenhoge loonkosten en onbetaalbare brandstofprijzen door de aanhoudende geopolitieke chaos in het Midden-Oosten, introduceert het kabinet-Jetten per 1 juli een gloednieuwe, peperdure melkkoe: de vrachtwagenheffing. Het is niets minder dan rekeningrijden via de achterdeur, specifiek ontworpen om de transportsector te terroriseren met dwingende klimaatdoelen. Vrijwel elke vrachtwagen boven de 3.500 kilo wordt verplicht uitgerust met een overheidstolkastje dat elke gereden kilometer genadeloos belast. Het resultaat? Een kostenstijging van duizenden euro's per vrachtwagen die uiteindelijk rechtstreeks op het bordje van de burger belandt! 10.000 euro extra boete per dieselvrachtwagen
De cijfers die naar buiten komen via een analyse van de Rabobank en ING, waarover de
NOS bericht, tonen de genadeloze impact van deze groene plandemocratie. Voor de meest voorkomende dieselvrachtwagen eist de staat vanaf 1 juli maar liefst 20,1 cent per kilometer.
Onder de streep betekent dit dat transporteurs het komende jaar gemiddeld 10.000 euro méér kwijt zijn per vrachtwagen. Hoewel het kabinet de transporteurs probeert te sussen met de belofte dat de motorrijtuigenbelasting omlaaggaat en het Eurovignet vervalt, blijft het een ordinaire sigaar uit eigen doos.
De transportsector werkt traditioneel met flinterdunne marges van maximaal 2 tot 3 procent. Het is dan ook een volslagen utopie om te denken dat zij deze ambtelijke diefstal zelf kunnen ophoesten. Sectoreconomen voorspellen dat de vervoersprijzen direct met 7 tot 8 procent omhoogschieten omdat de kosten één-op-één worden doorberekend aan de opdrachtgevers.
Iris Lafeber, mede-eigenaar van een gespecialiseerd transportbedrijf, trekt aan de bel en meldt dat zij haar tarieven noodgedwongen al met 20 procent heeft moeten verhogen in vergelijking met het begin van het jaar. De burger gaat deze deugtax dus simpelweg terugzien aan de kassa van de supermarkt.
VECHT MEE TEGEN HET PARTIJKARTEL: STEUN DE DAGELIJKSE STANDAARD EN DONEER NU! (Artikel gaat verder onder deze oproep)
De gevestigde orde en het linkse partijkartel doen er alles aan om onafhankelijke rechtse stemmen te smoren, te censureren en monddood te maken. Wij buigen niet voor de Hilversumse mores, weigeren ons te conformeren aan de deugcodes en blijven de rauwe, ongecensureerde waarheid opschrijven. Maar om deze frontale strijd vol te kunnen houden tegen de met miljoenen gesubsidieerde staatspers, hebben we jóuW hulp keihard nodig!
⭐ Laat het kartel niet winnen en steun onze onafhankelijke journalistiek met een directe financiële donatie. Elke euro is een rechtstreekse klap in het gezicht van de deugelite en helpt ons om de barricaden op te blijven gaan.
🔗 Doneren kan veilig en rechtstreeks via bankoverschrijving:
IBAN: NL95RABO0159098327
T.n.v.: Liberty Media
Samen trekken we de grens tegen de totale hypocrisie!
Chantage met onbetaalbare elektrische vrachtwagens
De ware, achterbakse aard van deze maatregel is chantage: dieselrijden moet door de overheid zo onbetaalbaar worden gemaakt, dat ondernemers gedwongen worden om over te stappen op elektrische trucks. Terwijl een dieselkilometer zwaar wordt belast, kost een elektrische kilometer via het tolkastje slechts 3,8 cent. Maar er is een gigantische addertje onder het gras: een elektrische vrachtwagen is op dit moment maar liefst 2,5 keer zo duur in aanschaf als een normale dieselversie. Het is een kapitaalvernietigende hap uit de portemonnee van de ondernemer.
Het kabinet belooft weliswaar dat een deel van de miljardenopbrengst via subsidies wordt teruggegeven voor oplaadpunten en aanschafsteun, maar dat is de ultieme planeconomie. Eerst rooft de staat uw geld leeg, om vervolgens te bepalen onder welke strikte deugvoorwaarden u een fractie mag terugvragen. Ondertussen staat het stroomnet in Nederland op knappen en is er op veel bedrijventerreinen niet eens genoeg capaciteit om die zware elektrische
vrachtwagens fatsoenlijk op te laden. Maar de D66-trein dendert blind voort.
De Europese strop hangt al klaar voor 2028
Om de feestvreugde voor de hardwerkende transporteur nog groter te maken, heeft de overheid een tijdelijk doofpot-kortinkje van 22,3 procent ingebouwd tussen 1 september en het einde van het jaar om de ergste brandstofpijn te maskeren. Maar dat is louter verdoving voor de naderende slacht. In 2028 hangt de volgende Europese strop immers al klaar: de invoering van de ETS 2-brandstofheffing, waarmee Brussel nog eens een extra miljardenbelasting over de sector uitstort.
Deze vrachtwagenheffing is een ranzige aanval op het logistieke hart van ons land. Het kabinet-Jetten offert de concurrentiepositie van Nederlandse transporteurs op voor hun eigen dogmatische klimaatreligie
. Stop met deze destructieve kilometerbureaucratie, breek de tolkastjes uit de cabines en laat onze transporteurs gewoon in vrijheid en zonder overheidsboetes de schappen in de winkels vullen. Het is de hoogste tijd dat het gezonde verstand terugkeert op de snelweg!
ELKE DAG RECHTS EN ONAFHANKELIJK NIEUWS: RECHTSTREEKS STEUNEN MET EEN DONATIE!
Als u wilt dat er in Nederland een vlijmscherp, rechts en onafhankelijk geluid blijft klinken dat de naïviteit van de politieke klasse en de valstrikken van het partijkartel genadeloos blootlegt, help ons dan om terug te vechten. Zonder uw directe financiële betrokkenheid worden we weggesmoord door de reguliere mediamafia. Laat ons rechtse geluid niet kapotgaan!
⭐ Maak het verschil en doe vandaag nog een donatie op onze officiële bankrekening:
- Rekeningnummer (IBAN): NL95RABO0159098327
- Ten name van: Liberty Media