Afbeelding gemaakt met ChatGPT van OpenAI

Nieuwe ‘solidariteitsheffing’ jaagt prijs vliegtickets opnieuw omhoog

Economie25 jul , 14:15
Het houdt niet op: wéér een nieuwe belasting op vliegen. Onder het mom van “solidariteit” steunt de Europese Commissie een internationaal plan om een extra heffing op vliegtickets in te voeren. Niet voor het milieu, niet voor veiligheid, niet eens voor de luchtvaart zelf – maar voor een vaag internationaal herverdelingsfonds waar geen enkele transparantie over bestaat. Reizigers mogen tot wel 120 euro extra per ticket ophoesten.
De luchtvaartsector slaat alarm. “De luchtvaart wordt misbruikt als grabbelton,” zegt luchtvaartkoepel Barin. En terecht. Wat hier gebeurt is niets minder dan ordinaire plundering van de reiziger – onder het mom van “klimaat” of “ontwikkelingshulp”, maar in werkelijkheid gewoon een ordinaire staatskasvuller. Zonder enige controle waar het geld terechtkomt.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij. 👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren. 💶 Of maak een bedrag over naar: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media

Meer belastingen dan ticketprijs

Een ticket van Amsterdam naar Madrid? Ruim 62 procent van de prijs is nu al belasting. En dan moet deze nieuwe “solidariteitsheffing” er nog bovenop komen. In Frankrijk bestaat die al: van 7 euro voor economy binnen Europa tot 120 euro extra in business class op lange afstanden. Air France betaalt hierdoor jaarlijks tot 170 miljoen euro aan extra lasten.
Voor KLM en andere maatschappijen betekent dit: nog hogere kosten, nog minder concurrentiepositie, en nog duurdere tickets. De gewone reiziger wordt gestraft, terwijl politici met privéjets vrolijk doorgaan. Vliegen wordt zo een luxeproduct voor de elite – precies zoals de groene ideologen het willen.

Geen transparantie, geen effect

Wat gebeurt er met die miljarden die worden opgehaald? Geen idee. Er is geen onderzoek gedaan naar de besteding van de heffing. Geen controle, geen garanties. Alleen de belofte dat het “ontwikkelingslanden” zou helpen – een excuus dat ook in Frankrijk nergens wordt waargemaakt.
Luchtvaartexpert Gerben Broekema zegt het glashelder: “Dit beperkt de bereikbaarheid van armere landen en verrijkt de staatskas van rijkere landen.” De solidariteitsheffing klinkt mooi, maar werkt in de praktijk als antihulp: het blokkeert toerisme, belemmert handel en ontneemt armere regio’s kansen.

De luchtvaart als melkkoe

De sector betaalt zich ondertussen blauw. CO₂-heffing via Corsia. Europese ETS-heffing. Nationale vliegtaks. Straks ook nog verplichte schonere kerosine. En nu dus ook deze extra “solidariteitstaks”. Maar vraag het niet aan de burger, want die krijgt ondertussen te maken met boterhammen van 6 euro aan boord, en tickets die per maand tientallen euro’s duurder worden.
En dat allemaal terwijl de luchtvaart essentieel is voor de economie, werkgelegenheid en internationale verbindingen. Zonder betaalbare tickets vallen routes weg, verdwijnen banen, en worden toeristische en handelsrelaties geschaad – precies wat IATA en Airports Council International (ACI) waarschuwen.

De ware agenda: beperking, controle, herverdeling

Wat zich hier afspeelt is symptomatisch voor de nieuwe bestuurscultuur in Europa: burgers straffen, mobiliteit beperken, middenklasse uitknijpen, en tegelijk geld doorsluizen naar oncontroleerbare internationale fondsen.
Dát is wat de EU “solidariteit” noemt. Niet samenwerken, maar afromen. Niet verduurzamen, maar belasten. Niet stimuleren, maar remmen.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: 💶 NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten
6 Reacties