Foto ter illustratie: Max Verstappen bij Mercedes? Afbeelding gemaakt met ChatGPT van OpenAI

Horner: “Red Bull verliest op rechte stuk” – Verstappen moet het nu van nieuwe vloer hebben

Formule 103 mei , 16:00
Het begint steeds meer op te vallen: Red Bull is niet meer ongenaakbaar, en dat begint zijn tol te eisen. In de sprintkwalificatie voor de Grand Prix van Miami moest Max Verstappen genoegen nemen met een vierde plaats. Een scherpe Kimi Antonelli pakte verrassend poleposition, en opnieuw bleek Red Bulls topsnelheid op rechte stukken de achilleshiel.
Voor nu draait alles om één vraag: kan Red Bull zich snel genoeg verbeteren? Want als dat niet gebeurt, lijkt het onvermijdelijk dat Verstappen zijn zinnen elders op zet.

Horner: “We verliezen het op het rechte stuk”

Na afloop gaf Red Bull-teambaas Christian Horner toe dat er duidelijke tekortkomingen zijn. In een interview met Viaplay zei hij:
“We zijn best goed in de eerste sector, oké in de tweede, maar verliezen tijd in de derde sector. We zijn simpelweg een beetje langzaam op het rechte stuk en dat maakt het verschil.”
De strategie van Red Bull in Q3 — met een reeks snelle en langzame ronden — bood weinig soelaas. Verstappen perste er alles uit, maar het was niet genoeg om de McLarens en Antonelli te verslaan.
En dat is niet alleen frustrerend voor het team, maar ook voor Max. Want terwijl hij zelf top presteert, blijft het materiaal achter.

Nieuwe vloer moet het verschil maken – in de race

Toch gloort er hoop. Verstappen rijdt dit weekend met een nieuwe, verbeterde vloer onder zijn RB20. Deze aanpassing is gericht op meer grip en stabiliteit, vooral bij hogere snelheden en in langere bochten — essentieel op een stratencircuit als Miami.
Volgens bronnen binnen het team werd vooraf al duidelijk gemaakt dat de nieuwe vloer weinig verschil zou maken in de kwalificatie, maar wel in de race zelf, wanneer bandenmanagement, balans en racepace het verschil maken.
Kortom: de echte test komt pas in de Grand Prix van zondag.

Max’ geduld is niet eindeloos

Verstappen is een winnaar. Hij tolereert tegenslag zolang hij het idee heeft dat er verbetering in zit. Maar dat geduld heeft een grens. Als Red Bull structureel tekort blijft schieten tegen McLaren, Mercedes en zelfs Ferrari, wordt het scenario dat Max elders zijn heil zoekt steeds realistischer.
Het is geen geheim dat Mercedes aast op zijn handtekening. En ook bij Aston Martin en zelfs Ferrari houdt men rekening met mogelijke verschuivingen vanaf 2026.
Als Red Bull wil dat Verstappen blijft, dan is het simpel: de auto móét sneller.

DDS zegt: het is nu of nooit voor Red Bull

De dominantie van Red Bull is geen gegeven meer. En Max Verstappen weet dat als geen ander. Het gat met de concurrentie is aan het verdwijnen — of zelfs al verdwenen.
Miami is een cruciaal moment. Als de nieuwe vloer het verschil niet maakt, is het tijd voor alarmfase 1 in Milton Keynes. Want een coureur als Verstappen blijft niet uit loyaliteit. Die blijft voor overwinningen.
📢 Bij DDS brengen we je het eerlijke Formule 1-nieuws — zonder PR-gespin. Wil je dat we dit blijven doen? Steun ons via: 👉 https://dds.backme.org
Max rijdt voor Red Bull — maar de vraag is: hoe lang nog?
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten