ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Humberto Tan geeft toe: “RTL Tonight gaat niet goed” - kijkers haken massaal af

Media10 nov , 17:30
Het lijkt erop dat RTL Tonight zijn belofte als nieuwe talkshow van RTL niet waarmaakt. Presentator Humberto Tan gaf in een interview met De Telegraaf ruiterlijk toe dat de kijkcijfers ver onder verwachting liggen.
“Tot nu toe gaat het niet goed, daar balen we ook van,” aldus Tan.
Sinds de start in september kijken dagelijks tussen de 250.000 en 400.000 mensen naar de show - cijfers die, voor een talkshow op primetime, ronduit zwak zijn. De bedoeling was dat RTL Tonight het gat zou vullen tussen het vroegere RTL Late Night en de nieuwe infotainmentaanpak van RTL 4. Maar het publiek lijkt allerminst overtuigd.

Een talkshow zonder identiteit

Het grote probleem van RTL Tonight is hetzelfde als dat van zovele andere programma’s in het huidige Hilversum: niemand weet waar het voor staat. Het is geen echte nieuws- of debatshow, geen entertainmentprogramma, geen satire - maar een beetje van alles, en dus van niets.
De zender presenteerde het programma als een “frisse mix van actualiteit, cultuur en persoonlijk gesprek”. In de praktijk is het een veilig, gepolijst format waarin alles gladgestreken wordt voordat het echt interessant kan worden. De kijker voelt dat feilloos aan.
Een talkshow zonder pit, zonder spanning, zonder echte botsing van meningen is gedoemd om te verdampen in het moeras van middelmatigheid.

De Tan-formule is uitgewerkt

Humberto Tan is een ervaren presentator, daarover geen twijfel. Maar de glans van vroeger - van zijn succesvolle jaren bij RTL Late Night - is verdwenen. De kijker is veranderd, de tijdsgeest ook. Wat in 2014 nog charmant was, voelt anno 2025 gekunsteld.
De warme glimlach, de keurige vragen, de gemoedelijke sfeer: het werkt niet meer. De moderne kijker wil scherpte, echtheid, discussie - niet de zoveelste gesponsorde feelgoodshow waarin BN’ers elkaar complimenteren.
RTL probeert Tan te verkopen als een betrouwbare anchor van de “avond van de dialoog”. Maar dat klinkt vooral als een formule die bedacht is door een marketingbureau, niet door een maker met passie.
🟦 DDS brengt de échte analyse achter het nieuws. Waar de mainstream pers zich beperkt tot kijkcijfers, kijken wij naar de inhoud. Waarom haken mensen af? Omdat ze genoeg hebben van voorspelbare praatjes. 👉 Steun ons onafhankelijke geluid via https://dds.backme.org of doneer direct: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

RTL blijft in een crisis van ideeën

RTL lijkt gevangen in een vicieuze cirkel van formuledenken. Steeds weer probeert de zender het succes van de oude tv-jaren te herhalen, met dezelfde gezichten, dezelfde toon, dezelfde veilige aanpak. Beau, Renze, Humberto - drie variaties van hetzelfde concept.
Maar kijkers willen authenticiteit. Ze willen programma’s waar echt iets op het spel staat. Niet de zoveelste “gezellige studioavond” waarin nieuws wordt omgetoverd tot human-interestverhaaltjes.
De publieke omroep doet het op dat punt nauwelijks beter, maar bij RTL is het extra pijnlijk: een commerciële zender die leeft van kijkcijfers, maar geen idee meer heeft hoe die te behalen.

De kloof met het publiek

Het falen van RTL Tonight zegt ook iets over de kloof tussen Hilversum en de gewone Nederlander. De onderwerpen, de gasten, de toon - alles ademt de bubbel van de grachtengordel. Wie buiten Amsterdam of Hilversum woont, hoort zelden iets terug van zijn eigen werkelijkheid.
De gemiddelde Nederlander wil geen gescripte gesprekken over inclusiviteit of het zoveelste BN’er-boek. Hij wil scherpe vragen over migratie, koopkracht, criminaliteit, veiligheid - onderwerpen die de gewone huiskamer bezighouden. Maar die zijn in Hilversum al snel “te beladen”.
En zolang die realiteit niet doordringt tot de redacties, zal geen enkele talkshow het publiek nog raken.

Tijd voor een nieuw soort televisie

Wat Tan en zijn collega’s vergeten, is dat het publiek inmiddels verder is dan zijzelf. De kijker hoeft RTL niet meer om op de hoogte te blijven. YouTube, podcasts en onafhankelijke nieuwsplatforms hebben de rol van het avondlijke praatprogramma grotendeels overgenomen.
Mensen zoeken authenticiteit, geen toneelstuk. Ze willen de waarheid horen, niet het zoveelste politiek correcte babbeltje tussen studio-gasten die elkaar kennen. Dat is waarom alternatieve media floreren - en waarom programma’s als RTL Tonight wegkwijnen.

De boodschap voor RTL

De cijfers van RTL Tonight zijn geen incident. Ze zijn een signaal dat het oude model van televisie op zijn laatste benen loopt. Wie vandaag nog kijkers wil trekken, moet durven prikkelen, durven botsen en durven afwijken.
Maar zolang de omroep de voorkeur geeft aan comfortabele middelmaat en veilige gespreksstof, zal de kijker blijven afhaken. Het publiek heeft het gehad met “meningen” die allemaal inwisselbaar klinken.
Het wordt tijd dat iemand dat in Hilversum eindelijk durft toe te geven.
🟥 Vind jij dat DDS moet blijven schrijven over het falen van de mediabubbel en de kloof tussen Hilversum en Nederland? Help ons dat te blijven doen - onafhankelijk, scherp en zonder angst voor de gevestigde orde. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading