shutterstock 2246971435

Kijkers kraken nieuwe Marvel-serie, media wijzen op vermeend racisme: "huidskleur is irrelevant!"

Media25 jun , 19:00
De nieuwe Marvel-serie Ironheart is vandaag gelanceerd op Disney+ met een driedubbele aflevering. De ontvangst is echter allesbehalve positief. Met een bedroevende debuutscore van 32% op Rotten Tomatoes staat de serie nu al symbool voor de groeiende kloof tussen studio’s die inclusie als prioriteit hanteren en een publiek dat juist inhoud en kwaliteit verlangt. Hoewel de score inmiddels stijgt, blijft het feit overeind: kritiek op series met een hoog inclusiviteitsgehalte? Dan ben je een racist!
De serie volgt Riri Williams (Dominique Thorne), een jonge zwarte wetenschapper die na de gebeurtenissen van Black Panther: Wakanda Forever terugkeert naar MIT. Ze werkt daar aan een geavanceerd Iron Man-pak dat volledig uit eigen hand is gebouwd. Haar technologie trekt echter al snel de aandacht van duistere krachten, waaronder The Hood (Anthony Ramos), een villain die magie en geweld met elkaar combineert.
Het plot klinkt ambitieus, typisch Marvel, maar wordt volgens verschillende critici ronduit slecht uitgewerkt. Het verhaal is oppervlakkig, doet niets nieuws en bepaalde personages zijn zo over-de-top woke dat het een verschrikking is om naar te kijken.

Inhoud versus ideologie

Een terugkerend patroon bij recente Marvel-producties is dat inhoudelijke kritiek wordt weggewuifd onder het mom van racisme of seksisme. Ook bij Ironheart lijkt dit het geval. In plaats van te reflecteren op zwakke storytelling of slechte character development, wijzen verschillende media direct naar vermeend racistische motieven bij critici. Het resultaat is voorspelbaar: een polariserend debat waarin inhoudelijke evaluatie plaatsmaakt voor morele etikettering.
Dat de serie expliciet inzet op een progressieve agenda is zichtbaar: de cast is vrijwel volledig niet-blank en er zijn flamboyante queer-personages. Uiteraard is representatie op zich geen probleem. Het wordt pas een probleem als deze stijlkeuzes bovenop een leeg script worden gestapeld en dienen als afleidingsmanoeuvre voor een gebrek aan verhaal.

Review bombing of legitieme kritiek?

Sommige media suggereren dat de lage Rotten Tomatoes-score te wijten is aan “review bombing”: georganiseerde, negatieve beoordelingen nog vóór de officiële release. Ja, de publiekscore was in eerste instantie opvallend laag, terwijl alleen pers toegang had tot vroege afleveringen. Maar dat verklaart niet waarom ook de eerste reacties van geaccrediteerde reviewers op platforms als X en YouTube overwegend negatief zijn. De trailer op YouTube werd al 317.000 keer gedisliket tegenover 178.000 likes. Dat is 64% negatieve feedback, nog vóór de lancering.
In plaats van die signalen serieus te nemen, proberen liberale media, net als bij eerdere series (She-Hulk, Ms. Marvel, The Acolyte), het verhaal om te draaien: het ligt niet aan het product, het ligt aan jou.

Wat leren we hiervan?

Ironheart lijkt niet alleen slachtoffer van zijn eigen slechte script, maar vooral van een trend binnen grote studio’s waarin ideologische marketing belangrijker is dan inhoudelijke kwaliteit. Serie na serie wordt volgepropt met woke, zonder dat er werkelijk geïnvesteerd wordt in sterk geschreven verhalen of meeslepende personages. Wanneer het publiek zijn teleurstelling uit, wordt dat afgedaan als haat.
👉 Steun DDS in de strijd voor een écht rechts Nederland! Rekeningnummer: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media ✅ Doneer direct via BackMe en ontvang elke dag een gratis column in je inbox (die we niet op DDS konden publiceren omdat die te controversieel was) Link: https://dds.backme.org
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten