De nieuwe Marvel-serie Ironheart is vandaag
gelanceerd op Disney+ met een driedubbele aflevering. De ontvangst is echter
allesbehalve positief. Met een bedroevende debuutscore van 32% op Rotten Tomatoes
staat de serie nu al symbool voor de groeiende kloof tussen studio’s die
inclusie als prioriteit hanteren en een publiek dat juist inhoud en kwaliteit
verlangt. Hoewel de score inmiddels stijgt, blijft het feit overeind:
kritiek op series met een hoog inclusiviteitsgehalte? Dan ben je een racist! De serie volgt Riri Williams (Dominique Thorne), een jonge
zwarte wetenschapper die na de gebeurtenissen van Black Panther: Wakanda
Forever terugkeert naar MIT. Ze werkt daar aan een geavanceerd Iron Man-pak
dat volledig uit eigen hand is gebouwd. Haar technologie trekt echter al snel
de aandacht van duistere krachten, waaronder The Hood (Anthony Ramos), een
villain die magie en geweld met elkaar combineert.
Het plot klinkt ambitieus, typisch Marvel, maar wordt
volgens verschillende critici ronduit slecht uitgewerkt. Het verhaal is
oppervlakkig, doet niets nieuws en bepaalde personages zijn zo over-de-top
woke
dat het een verschrikking is om naar te kijken.
Inhoud versus ideologie
Een terugkerend patroon bij recente Marvel-producties is dat
inhoudelijke kritiek wordt weggewuifd onder het mom van racisme of seksisme.
Ook bij
Ironheart lijkt dit het geval. In plaats van te reflecteren op
zwakke storytelling of slechte character development, wijzen verschillende
media direct naar vermeend racistische motieven bij critici. Het resultaat is
voorspelbaar: een polariserend debat waarin inhoudelijke evaluatie plaatsmaakt
voor morele etikettering.
Dat de serie expliciet inzet op een progressieve agenda is
zichtbaar: de cast is vrijwel volledig niet-blank en er zijn flamboyante
queer-personages. Uiteraard is representatie op zich geen probleem. Het wordt
pas een probleem als deze stijlkeuzes bovenop een leeg script worden gestapeld
en dienen als afleidingsmanoeuvre voor een gebrek aan verhaal.
Review
bombing of legitieme kritiek?
Sommige media suggereren dat de lage Rotten Tomatoes-score
te wijten is aan “review bombing”: georganiseerde, negatieve beoordelingen nog
vóór de officiële release. Ja, de publiekscore was in eerste instantie
opvallend laag, terwijl alleen pers toegang had tot vroege afleveringen. Maar
dat verklaart niet waarom ook de eerste reacties van geaccrediteerde reviewers
op platforms als X en YouTube overwegend negatief zijn. De trailer op YouTube
werd al 317.000 keer gedisliket tegenover 178.000 likes. Dat is 64% negatieve
feedback, nog vóór de lancering.
In plaats van die signalen serieus te nemen, proberen
liberale media, net als bij eerdere series (She-Hulk, Ms. Marvel,
The Acolyte), het verhaal om te draaien: het ligt niet aan het product,
het ligt aan jou.
Wat leren we hiervan?
Ironheart lijkt niet alleen slachtoffer van zijn
eigen slechte script, maar vooral van een trend binnen grote studio’s waarin
ideologische marketing belangrijker is dan inhoudelijke kwaliteit. Serie na
serie wordt volgepropt met woke, zonder dat er werkelijk geïnvesteerd wordt in
sterk geschreven verhalen of meeslepende personages. Wanneer het publiek zijn
teleurstelling uit, wordt dat afgedaan als haat.
👉 Steun DDS in de strijd voor een écht rechts Nederland!
Rekeningnummer: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
✅ Doneer direct via BackMe en ontvang elke dag een gratis column in je inbox (die we niet op DDS konden publiceren omdat die te controversieel was)
Link: https://dds.backme.org