De discussie rond Marco Borsato en zijn opvallende opmars
in de Top 2000 heeft opnieuw een fel randje gekregen. Niet alleen vanwege de
cijfers, maar vooral door de morele duiding die er direct aan wordt gekoppeld.
In het NPO Radio 1-programma Spraakmakers kreeg Omroep Zwart-presentatrice Mandy Woelkens alle ruimte om haar ongemak te uiten. Woelkens reageerde op het nieuws dat Marco Borsato is
vrijgesproken en dat het Openbaar Ministerie geen hoger beroep instelt. Dat is
juridisch correct. Toch volgt direct een nuancering die schuurt met datzelfde
rechtsprincipe.
Volgens Woelkens
betekent de vrijspraak niet dat “er niks is gebeurd of dat het helemaal
onschuldig is”. Daarmee suggereert ze alsnog schuld, zonder dat daar een
rechterlijke uitspraak aan ten grondslag ligt.
Morele duiding van muziek en context
Die suggestie vormt de kern van haar betoog. Woelkens erkent
dat Borsato’s muziek gedraaid mag worden, omdat het om kunst gaat. Tegelijk
noemt ze het pijnlijk en zelfs een “middelvinger” richting vrouwen die nare
dingen hebben meegemaakt. Met name de hoge notering van het nummer Vrij zijn
stoort haar. Ze citeert expliciet een regel: “Amper 18 jaar, maar zoveel ouder
in dit licht.” In haar woorden voelt dat “in deze context toch een beetje
goor”.
Die context is echter geen objectief gegeven, maar een
interpretatie. Het nummer dateert van jaren vóór de zaak en heeft geen
aantoonbare relatie met de beschuldigingen.
De cijfers: een uitzonderlijke stijging
Feitelijk is wel duidelijk dat Marco Borsato dit jaar
uitzonderlijk hard is gestegen in de Top 2000. Zes nummers staan in de top 100.
De Waarheid eindigde op plek 35 en was de hoogste nieuwe binnenkomer. De
laatste keer dat hij zo hoog stond, was in 2019, vóór de beschuldigingen.
Volgens de NPO is het de eerste keer dat een artiest met
zoveel nummers zoveel plekken stijgt. Op sociale media riepen fans na de
vrijspraak actief op om te stemmen. De NPO doet geen uitspraken over
stemgedrag, maar dat er een verband is tussen de vrijspraak en de stemmen ligt
voor de hand.
Stemmen als ‘statement’?
Woelkens noemt dat een statement. Ze zegt letterlijk: “Dat
is niet omdat ze nu opeens hebben ontdekt dat ze die muziek zo mooi vinden. Het
is een statement.” Ook dat is een aanname. Stemmen op muziek kan van alles
betekenen: opluchting over een vrijspraak, afkeer van trial by media, of
simpelweg waardering voor liedjes die jarenlang bij de Top 2000 hoorden.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De overheid probeert kritische stemmen het zwijgen op te leggen, online en offline. Wij laten ons niet blokkeren! Help ons om de macht te blijven controleren. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Van feiten naar moraal
Opvallend is dat in de uitzending wordt erkend dat deze
redenering consequenties zou hebben. “Sterker nog, ik denk dat we dan de helft
van de Top 2000 niet meer kunnen uitzenden.” Toch lijkt dat voor Woelkens geen
probleem te zijn. “Dat zou misschien toch verfrissend zijn.” Daarmee schuift de
discussie van feiten naar smaak en moraal.
Ongemak is geen argument
Het ongemak dat Woelkens beschrijft, is begrijpelijk.
Slachtoffers van misbruik bestaan en verdienen erkenning. Maar publieke
omroepen hebben ook de taak om zorgvuldig met vrijspraken om te gaan. Door te
blijven suggereren dat er wel iets zal zijn gebeurd, wordt het juridische
oordeel uitgehold. De Top 2000 laat zien wat mensen stemmen. Dat mag
ongemakkelijk zijn. Maar ongemak is geen argument om feiten te negeren.