6 tips voor het kiezen van het juiste promotiemateriaal

6 tips voor het kiezen van het juiste promotiemateriaal

Het draaien van een onderneming gaat niet vanzelf; goede marketing en promotietechnieken zijn van groot belang. Prikkelende en welgekozen promotiematerialen kunnen de naamsbekendheid en top of mind awareness van je onderneming dan ook op meerdere manieren onderteunen en doen groeien. Met deze tips kies je makkelijk de juiste promotiematerialen voor jouw onderneming.

De keuze in promotiematerialen is in grote mate afhankelijk van de branche waarin je onderneming zich begeeft. Iedere branche heeft passende, en minder goed passende materialen die gebruikt kunnen worden. Werk je bijvoorbeeld in de kledingindustrie, dan hebben leuke tassen met bedrukking meer waarde dan bijvoorbeeld bedrukte pennen, terwijl een horeca onderneming weer meer heeft aan bedrukte bierviltjes, dan aan tassen met bedrukking.

De promotiematerialen moeten niet alleen bij de branche, maar natuurlijk ook bij de onderneming passen. Welke kernwaarden heeft de onderneming, en welke missie en visie zijn reeds uitgeschreven? Onderneem je in het duurzame segment, dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat de promotiematerialen middels duurzame processen en materialen geproduceerd worden.

Welke functie moet het promotiemateriaal hebben? Is het een leuke give-away om klantrelaties te onderhouden, of is het een tool om nieuwe klanten aan de onderneming te binden? Zo zijn bedrukte kerstballen bijvoorbeeld erg leuk als kerstgeschenk, maar zijn visitekaartjes en posters of flyers weer uitermate geschikt voor de werving van nieuwe klanten.

Deze posters, flyers en visitekaartjes zijn daarbij ook een basis voor de onderneming. Zodra een huisstijl ontwikkeld is kan deze direct doorgevoerd worden op deze basis materialen. Deze basis materialen zorgen ervoor dat de onderneming ten alle tijden gepromoot kan worden. Een visitekaartje kan natuurlijk uitgedeeld worden tijdens een zakelijke lunch, en een flyer kan als standaard promotiemateriaal op de toonbank liggen.

Door gebruik te maken van een combinatie van externe en interne promotiematerialen vergroot je het mogelijke bereik, en hiermee de impact die de promotiematerialen zullen hebben op de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een intern magazine, dat zowel door medewerkers als bezoekende (potentiele) klanten gelezen en meegenomen kan / mag worden. Maar ook bedrukte pennen, aanstekers of andere handige ‘meenemers’ kunnen voor een onverwacht groot bereik zorgen.

Daarnaast zijn er ook nog promotiematerialen voor speciale gelegenheden aan te schaffen. Denk hierbij aan posters en flyers voor een beurs, of leuke give-aways voor een relatie evenement.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties