Amsterdam was diep verweven met slavernij. Of toch niet? Martin van Rossum van het Internationaal Instituut voor de Sociale Geschiedenis, IISG, onderzocht het Amsterdamse slavernijverleden en komt tot de conclusie dat het belang van de stad groot en langdurig was. Frits Bosch gaat op onderzoek uit.
Wat zegt het Historisch Nieuwsblad over ons bewustzijn over kolonialisme en slavernij op 29 september 2020? āAl met al wordt de kritiek dat Nederlandse schoolmethoden weinig doen aan kolonialisme en slavernij door ons onderzoek weerlegd. In kwantitatieve zin hebben deze onderwerpen een prominente plek in de boeken. De meeste auteurs onderkennen het maatschappelijk belang om jongeren met deze geschiedenis te confronteren. Ze grijpen de lessen over slavernij en kolonialisme dikwijls aan om leerlingen te wapenen tegen hedendaags racisme. Over de manier waarop sommige methoden de themaās inhoudelijk uitwerken kun je discussiĆ«ren. Maar daarvoor kijken de schrijvers van schoolboeken naar de academici, die het zelf op veel punten ook nog niet met elkaar eens zijn.ā
Auteur Orville Breedveld schreef het artikel āSlavenhandel was niet een exclusief wit bedrijfā in het NRC op 29 augustus. Slavenhandel was een samenwerking tussen blank, zwart en zandkleurig. En ook Breedveld: slavenhandel stamt van duizenden jaren. West-Europa deed slechts kort mee en was het eerste gebied om slavernij af te schaffen. Simon Schama: "Tegenwoordig acht men het een misverstand dat geschiedenis over het verleden gaat." De bestudering van de Nederlandse geschiedenis lijkt niet langer een beschrijving van hoe het 'toen' was, onder erkenning van de normen en waarden die toen golden. We vinden tegenwoordig dat onze geschiedenis oproept tot een morele therapie voor het heden. Kwalijk. Geschiedenis is geschiedenis en dat moet het blijven.
Vindt Sowell dat herstelbetalingen aan nabestaanden moeten plaatsvinden? Nee, hij vindt dat een belachelijke gedachte, het slaat volgens hem nergens op, zie zijn YouTubevideoās. Moeten we excuses maken? Nee! Excuses veronderstellen eigen schuld. Maar bloedschuld bestaat niet, dus excuses zijn niet op zān plaats. Wij kunnen geen excuses maken, omdat wij in het heden het niet deden. Excusare betekent in het latijn schuld weghalen. Dat is onmogelijk, want de daders leven niet meer. Causa = oorzaak, de oorzaak nemen wij niet weg. Om excuses uit te spreken ā en vermeende slachtoffers en politiek correcten moedigen ertoe aan ā hoeft niet en moet niet. Het huidige Nederlandse volk het slavernijverleden aanrekenen is historisch incorrect.
Komen er herstelbetalingen en excuses? Ja natuurlijk! Er komt een officiƫle bijeenkomst. Er zal geknield worden en de vuist wordt in de lucht gestoken! We wentelen ons in deze schuldhype. Heerlijk!