Facebook opent de aanval op 'discriminerende' Zwarte Piet

Facebook opent de aanval op 'discriminerende' Zwarte Piet

Een highfive van Zwarte Piet. Bron: Mishimoto76 / Shutterstock.com.

De kwestie rondom stereotypering, discriminatie en racisme, neemt echt obscene vormen aan. Vroeg of laat lopen Facebook en andere tech-giganten flink tegen de lamp. Dit soort beleid legt namelijk de morele kaders van één cultuur (de Angelsaksische) op aan de rest van de wereld, door een enorm populair communicatienetwerk te censureren. Twitter is daar ook al druk mee bezig.

Die discussie mondt dan vaak uit in een argument als: 'dat moeten die bedrijven toch zelf weten?' of 'gebruik het dan niet', maar dat is te makkelijk. Dit soort beleid verspreidt zich namelijk over meerdere platformen, waar haast niet meer (volledig) aan valt te ontkomen. 'De rest' gebruikt het straks namelijk nog wel.

Maar dit loopt geheid uit de hand. Bij Facebook en Instagram denken ze kennelijk dat ze de 'overduidelijke' stereotyperingen, uitlatingen en andere mogelijke oorzaken voor een 'gevoel van discriminatie of onveiligheid' er zo uit kunnen vissen. Dat gaat mis, vooral als het op basis van klachten van gebruikers gaat. Facebook kan namelijk niet bepalen of iets daadwerkelijk kwetsend is. Men kan alleen bepalen of ze actie gaan ondernemen als er genoeg mensen over (blijven) klagen dat zij het kwetsend vinden.

Heb je foto's van carnaval die zijn geliket door een Amerikaanse kennis? Als maar genoeg van zijn vrienden de foto rapporteren, dan verdwijnt 'ie gewoon! Protesteren en schreeuwen dat het niet zo was bedoeld helpt dan weinig. Gelukkig kun je de foto's nog wel laten afdrukken en per postduif naar je racistische vrienden verzenden. Bij wie Facebook binnenkort, gewoon voor de zekerheid, ook maar even een oogje in het zeil houdt.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties