Hypocriete Correspondent (220.000 likes op Facebook) wil dat je je Facebook-account weggooit

Hypocriete Correspondent (220.000 likes op Facebook) wil dat je je Facebook-account weggooit

Het hipstermedium De Correspondent kan maar niet beslissen wat er meer hipster is: een Facebook-account gebruiken ter promotie, of lekker 'back to basic' zónder Facebook-leven. Een hilarisch nieuw stuk op het platform vraagt je om je account weg te gooien, terwijl de pagina volhangt met vragen om het artikel te delen op - jawel! - Facebook.

Only on De Correspondent... In een nieuw stuk van hun "correspondent Keuzevrijheid" Bregje Hofstede wordt de kachel aangemaakt met diverse social media. En met name Facebook moet het ontgelden: Bregje schrijft dat het haar deugd heeft gedaan om gewoon alle moderne communicatiemiddelen van haar telefoon te kieperen. Facebook, WhatsApp, en zelfs e-mail: alles moet eraan geloven, want het is allemaal verslavend en dus slecht. Ze schrijft:

"Omdat dit design zo vakkundig inspeelt op de menselijke psychologie, is een voornemen om er niet aan toe te geven, quasi kansloos tenzij je concrete en vrij drastische stappen neemt om de prikkel waarop je automatisch reageert, te veranderen. Doe je dat niet, dan blijven Facebook cum suis je aandacht binnenharken.

In mijn geval waren die stappen: e-mail, Facebook en Whatsapp van mijn telefoon gooien en mijn Facebookaccount stopzetten. De pushberichten uitzetten bleek niet genoeg. Verder gebruik ik alleen nog sms en e-mail, en heb ik e-mailvrije dagen ingesteld."

Dat is natuurlijk allemaal goed en aardig, maar het wordt uiteraard een vreemd en ongeloofwaardig verhaal als De Correspondent dan zelf wél volop gebruik blijft maken van diezelfde - kennelijk kwaadaardige - social media. Zo zien we dat hun Facebook-pagina bijna de 220.000 likes aantikt, terwijl ook op de eigen website het logo van Mark Zuckerbergs bedrijf nooit ver weg is. Teksten als "Volg De Correspondent" gevolgd door alle social media-netwerken van het westelijk halfrond zijn daar één voorbeeld van, maar ook het deelknopje bovenaan elk artikel (inclusief, ironisch genoeg, dit stuk van Bregje Hofstede) een andere.

Lekker oprecht dus, die oproep van De Correspondent om te stoppen met social media: iedereen lekker z'n account verwijderen, terwijl zij lekker likes blijven farmen! Quod licet iovi non licet bovi, toch, hoofdredacteur Rob Wijnberg?

Ik neem het overigens niemand kwalijk als hij of zij stopt met het gebruiken van het hersenspinsel uit Silicon Valley. Maar wees er dan wel consequent in, en ga niet bepleiten dat anderen hun account moeten weggooien terwijl je het wel zelf blijft gebruiken. Dat is namelijk gewoon inconsequent zwabberbeleid.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties