Medewerkers aanmeldcentra worden stelselmatig lastiggevallen door agressieve vluchtelingen

Medewerkers aanmeldcentra worden stelselmatig lastiggevallen door agressieve vluchtelingen

Medewerkers van vier aanmeldcentra voor asielzoekers worden met enige regelmaat geconfronteerd met agressieve vluchtelingen die hen het leven schier onmogelijk maken.

Dat meldt de Volkskrant vandaag. De krant is er, met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (wob), in geslaagd om verslagen van het interne meldsysteem voor veiligheidsincidenten de resultaten liegen er niet om.

Zo blijkt dat medewerkers van aanmeldcentra in Den Bosch, Zevenaar, Ter Apel en Apeldoorn tussen 2012 en 2015 maar liefst 300 keer melding hebben gemaakt van agressieve incidenten. Dat is indrukwekkend - schrijnend zelfs - maar de kans is groot dat de echte cijfers veel hoger uitvallen. Schiphol heeft namelijk een eigen aanmeldcentrum, waar veel vluchtelingen terechtkomen. De Volkskrant heeft die cijfers niet ingezien. Daar komt bij dat lange niet alle IND'ers dit soort incidenten melden. In veel gevallen negeren zij ze gewoon en gaan ze verder waar ze mee bezig waren.

Hoewel Vluchtelingenwerk Nederland deze cijfers alleszins vindt meevallen ("Het gaat om ongeveer 100 meldingen per jaar, op 22 duizend mensen die in 2014 asiel vroegen is dat een heel klein percentage") denkt de politiek daar net een beetje anders over. Met name de VVD vindt dit niet kunnen. De partij laat weten in een schriftelijke verklaring:

"Handen af van onze medewerkers die een publieke taak uitvoeren! Veiligheid moet de hoogste prioriteit hebben. Standaard moet aangifte worden gedaan, hetgeen consequenties kan hebben voor de asielprocedure."

Ook zegt de partij dat het volkomen ontoelaatbaar is dat "mensen die stellen vluchteling te zijn en juist hun land hebben verlaten vanwege geweld, hier onveilige situaties creëren voor anderen."

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer