Nationale ombudsman kritisch op overheid: 'Helpt mensen verder de schulden in!'

Nationale ombudsman kritisch op overheid: 'Helpt mensen verder de schulden in!'

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft felle kritiek geuit op overheidsinstanties. Weinig samenwerking, veel onduidelijkheid voor mensen met schulden en weinig persoonlijk contact met medewerkers! Via de Telegraaf.

Mensen met schulden bij overheidsinstanties komen vaak in een regelrechte hel terecht. Doordat ze vaak niet weten dat ze een betalingsregeling kunnen treffen breekt al snel de paniek uit. Het is nogal logisch dat als ze de zorgpremie niet kunnen betalen, ze dit proberen te dekken met bijvoorbeeld de huurtoeslag. En natuurlijk komt dan vroeg of laat ook nog de gemeentelijke heffing om de hoek kijken

Ze krijgen dan een brief van de zorgverzekeraar, het gemeentelijk belastingkantoor komt ook in actie en de woningbouwcorporatie zit natuurlijk ook niet stil. Zo'n schuld komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen maar komt bijvoorbeeld door ontslag of ziekte, waardoor het UWV ook zijn intrede maakt.

Dit soort situaties leiden er toe dat één iemand al snel met meerdere instanties te maken krijgt. Instanties, die ieder op eigen houtje hun geld proberen te innen, maar niet met elkaar in contact komen te staan. Dit zou hartstikke normaal zijn voor bijvoorbeeld een leverancier, die ervan uit mag gaan dat degene die normaliter netjes betaalt, nu een factuur vergeten is. Bij overheidsinstanties zou er echter wel een belletje moeten gaan rinkelen dat als een burger niet betaalt, er waarschijnlijk meer aan de hand is.

Hier moet wel bij worden vermeld dat er bij diverse overheidsinstanties al een cultuuromslag aan het plaatsvinden is. Waar eerder werd gehamerd op 'gewoon betalen!', begint men ook wel door te krijgen dat een regeling treffen effectiever is. Hierdoor voelt men zich sneller begrepen en geholpen en levert het ook de belastingdienst meer op, waar eerder nogal vaak iets als oninbaar werd verklaard. De druk opvoeren betekende namelijk dat men uiteindelijk in de schuldsanering kwam, waardoor bijna niemand het volledige openstaande bedrag kreeg.

Maar goed, als we de Nationale ombudsman mogen geloven is wat ik hier beschreef dus nog verre van de norm en is er nog een flinke inhaalslag te maken. Tamara van Ark, staatssecretaris Sociale Zaken, heeft tot 2020 om de ombudsman te laten zien dat de boel is verbeterd. Heel veel lijkt er niet voor nodig, maar het moet wel gebeuren!

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties