Nationale ombudsman kritisch op overheid: 'Helpt mensen verder de schulden in!'

Geen categoriefeb 09 2019, 10:00
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft felle kritiek geuit op overheidsinstanties. Weinig samenwerking, veel onduidelijkheid voor mensen met schulden en weinig persoonlijk contact met medewerkers! Via de Telegraaf.
Mensen met schulden bij overheidsinstanties komen vaak in een regelrechte hel terecht. Doordat ze vaak niet weten dat ze een betalingsregeling kunnen treffen breekt al snel de paniek uit. Het is nogal logisch dat als ze de zorgpremie niet kunnen betalen, ze dit proberen te dekken met bijvoorbeeld de huurtoeslag. En natuurlijk komt dan vroeg of laat ook nog de gemeentelijke heffing om de hoek kijken
Ze krijgen dan een brief van de zorgverzekeraar, het gemeentelijk belastingkantoor komt ook in actie en de woningbouwcorporatie zit natuurlijk ook niet stil. Zo'n schuld komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen maar komt bijvoorbeeld door ontslag of ziekte, waardoor het UWV ook zijn intrede maakt.
Dit soort situaties leiden er toe dat één iemand al snel met meerdere instanties te maken krijgt. Instanties, die ieder op eigen houtje hun geld proberen te innen, maar niet met elkaar in contact komen te staan. Dit zou hartstikke normaal zijn voor bijvoorbeeld een leverancier, die ervan uit mag gaan dat degene die normaliter netjes betaalt, nu een factuur vergeten is. Bij overheidsinstanties zou er echter wel een belletje moeten gaan rinkelen dat als een burger niet betaalt, er waarschijnlijk meer aan de hand is.
Hier moet wel bij worden vermeld dat er bij diverse overheidsinstanties al een cultuuromslag aan het plaatsvinden is. Waar eerder werd gehamerd op 'gewoon betalen!', begint men ook wel door te krijgen dat een regeling treffen effectiever is. Hierdoor voelt men zich sneller begrepen en geholpen en levert het ook de belastingdienst meer op, waar eerder nogal vaak iets als oninbaar werd verklaard. De druk opvoeren betekende namelijk dat men uiteindelijk in de schuldsanering kwam, waardoor bijna niemand het volledige openstaande bedrag kreeg.
Maar goed, als we de Nationale ombudsman mogen geloven is wat ik hier beschreef dus nog verre van de norm en is er nog een flinke inhaalslag te maken. Tamara van Ark, staatssecretaris Sociale Zaken, heeft tot 2020 om de ombudsman te laten zien dat de boel is verbeterd. Heel veel lijkt er niet voor nodig, maar het moet wel gebeuren!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten