Nederland hard op weg om suikervrij te worden

Geen categoriefeb 26 2016, 15:00
Suiker: het smaakt lekker, maar is bijzonder slecht.
En daarom is dit natuurlijk geweldig nieuws:

Consumenten laten producten met veel suiker steeds vaker links liggen. Zo zag Coca-Cola de omzet in Nederlandse supermarkten vorig jaar inzakken met bijna 9 procent. Het frisdrankmerk Wicky - van de drinkpakjes, vooral populair onder de schoolgaande jeugd - zag zijn omzet met 11 procent teruglopen.

Natuurlijk betekent dit niet dat een bedrijf als Coca-Cola binnenkort bankroet gaat. Zoals een woordvoerder van dat bedrijf zegt zal men zich gewoon aanpassen:

"Ons antwoord is: producten met minder of geen suiker, of kleinere verpakkingen. Dat mensen een bewuste keuze kunnen maken en niet elke dag zo'n grote fles achterover hoeven te slaan."

Friesland Campina heeft er ook last van, maar past zich net als Coca-Cola al aan. Het enige probleem voor dat oerhollandse bedrijf is wel dat toetjes zonder suiker vaak wat flauw worden gevonden:

"Het valt echt wel mee hoeveel consumenten naar ons bellen om vragen te stellen over suiker. Weet je wat het is: zonder suiker heb je gewoon geen lekker toetje. We zijn al een jaar of zes bezig de hoeveelheden suiker terug te brengen in onze producten, maar dat doen we in kleine stapjes. Als je dat in één keer doet, vinden de mensen bijvoorbeeld vla niet meer lekker of flauw van smaak. Dan gaan ze een ander merk kopen."

Met andere woorden: je houdt dan de mensen die geen suiker willen eten, maar de andere klanten raak je dan kwijt. Daarom moet je het dus stapje voor stapje doen zodat mensen het verschil eigenlijk niet opmerken.
Met een beetje mazzel is Nederland over een paar jaar dus min of meer suikervrij. En daar kunnen we allemaal blij mee zijn: uit steeds meer onderzoek blijkt namelijk dat suiker meer kwaad dan goed doet. Vrienden en familieleden van me zijn overgegaan op een suikervrij dieet; stuk voor stuk zeggen ze dat ze zich veel beter en energieker voelen.
Binnenkort zal ik hetzelfde doen: geen suikers meer voor mij. Coca-Cola zal dat niet echt prettig vinden, maar ach, dat bedrijf past zich uiteindelijk toch wel aan.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten