Politici als social media acteurs: PVV en Forum voor Democratie bereiken de meeste mensen

Geen categoriedec 02 2017, 16:00
Dat afgelopen verkiezingen vooral een strijd op social media zouden worden, dat was menig persoon bekend. Donald Trump wist al via social media de meeste mensen te bereiken en daardoor de verkiezingen te winnen. Het is een makkelijke manier om mensen te bereiken en te binden. Toch stoppen veel partijen ermee na de verkiezingen.

Vooral in de twee weken voor de verkiezingen waren de partijen actief. Per dag zetten zij toen in totaal 68 berichten op hun websites, zeker 5 posts per partij. "Voor de verkiezingen streden PVV en GroenLinks de strijd vooral op Facebook. Ook investeerde de VVD de laatste weken veel in Facebook en Twitter. In die weken was nieuwkomer Forum voor Democratie zeker geen winnaar op sociale media - die deed het toen aanzienlijk minder goed dan de andere partijen."

Dat is toch vrij raar, want partijen zijn in het algemeen hard aan het verjongen en steeds meer partijen nemen social media serieus in hun campagne. Dat partijen dan er maar mee blijken te stoppen als de race gelopen is, is niet alleen raar, maar vooral dom. De politieke arena wordt steeds meer een lifestyle catwalk. Mensen willen zich ergens mee identificeren en ook in politiek opzicht willen mensen dat steeds duidelijker doen.
De objectivering van elkaar en jezelf heeft door social media proporties aangenomen waar men bang van zou moeten worden, maar voor het politieke spel is het een geweldig middel en manier om mensen aan je te binden en in contact te blijven. Politici van vandaag de dag moeten continu hun achterban onderhouden en informeren over alles wat er gaande is. Verantwoording is niet meer iets van één keer in de vier jaar bij de verkiezingen, maar een lopend proces.
Via social media heb je als burger visie en inzicht in heel veel dingen en de kleinste fouten of keuzes worden uitvergroot. Dat is een benauwend fenomeen, dat ten zeerste, maar voor politici is het al helemaal verschrikkelijk, want die moeten veel vaster in hun rol blijven zitten. Het is niet alleen handig om social media te gebruiken, het is ook een politieke vereiste te worden om iets te worden en kiezers voor een langere tijd te verbinden.
Thierry Baudet, Jesse Klaver, en Geert Wilders laten zien hoe je het moet doen en hoe je in deze nieuwe politieke context moet opereren. Het is aanpassen, of politiek gezien de consequenties aanvaarden.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten