Het moment waarop landen niet meer functioneren als
samenleving, maar als schaduwtheaters van wat ooit gedeelde werkelijkheden
waren, is nu aangebroken. Nederland bevindt zich op een kantelpunt met een
zichtbare breuklijn. Een natie met twee persoonlijkheden. De ene
persoonlijkheid bestaat uit twee subpersoonlijkheden. De andere bestaat uit een
tiental subpersoonlijkheden. Gezamenlijk stuiten ze op grofweg twee
toekomstbeelden en twee uiteindes van het publieke waardesysteem.
Goed, dit is hartstikke generaliserend, maar dat werkt nu even
wel. Sinds VVD PVV definitief uitsluit en GroenLinks/PvdA rechts uitsluit, is
de brug namelijk ingestort. We hebben geen oor voor wat er wél waar is aan alle
uiterste zijdes van het spectrum. Oftewel, welkom in de gruwel status quo.
Nu moeten we toch eens bloedeerlijk zijn over hoe die
ontstaan is. Nederland is in de schaduw van het Midden-Oosten terecht gekomen. In
niets anders dan een ideologische en religieuze oorlog vermomd als bevrijding
en politiek bedrijven. Alles wat daarvoor tientallen jaren al woekerde, deels
onder de oppervlak, is door de huidige geopolitiek opnieuw herverdeeld in
kampen.
De verkiezingen in oktober van dit jaar komen in dit klimaat
niet aan als een feest van de democratie, maar als heilige machtsstrijd. Goed,
er kan nog van alles in de tussentijd veranderen. Maar dit ziet er niet goed
uit. De verkiezingen worden niet alleen een volksstemming tussen partijen, maar
tussen werkelijkheden die elkaar niet meer raken.
Progressieve en Conservatieve kerk
Aan de ene kant hebben we de Progressieve
Kerk van
GroenLinks/PvdA, eigenlijk versplinterd links. Een machtsblok dat onder de vlag
van gelijkheid het eigen absolutisme heeft gevestigd en een aantal zeer
gevaarlijke blokken in eigen kamp behelst. Blokken die oproepen tot geweld en
tot van alles in staat zijn. Wat aan deze kant voor miljoenen mensen perspectief
biedt, breekt de rest van het land af.
Aan de andere kant hebben we de Conservatieve Kerk,
eigenlijk tweedelig rechts, waar miljoenen mensen tijdens de laatste
verkiezingen hun hoop op hadden geprojecteerd. Wat in de lijn helder moest zijn,
werd in de uitvoer een nachtmerrie. Ego’s, systeemfouten en vooral niet kunnen
laveren in een rechtstaat, wat een voorwaarde is om door te pakken, laten de
rechtse kiezers van de afgelopen verkiezingen nu in de kou staan. Oftewel, op
dit moment in de tijd kunnen we concluderen dat we de Liberale Kerk met diens
vertakkingen wel kunnen vergeten.
Het winnende lot
Eén politicus kan in theorie een antwoord bieden op wat er verloren
lijkt. Ik pleit voor Mona Keijzer en haar redelijkheid, vastberadenheid en nabijheid.
Nederland snakt naar een klassiek en gedegen rechts geluid. Een vrouw met
gezag, potentie en resonantie. Ze kan daadwerkelijk de eerste, vrouwelijke
minister president van Nederland worden en de brug slaan tussen kampen.
Maar Mona Keijzer, hoe krachtig ook, zit nu niet vooraan in
de race. Ze is enkel het fictieve, winnende lot, mits de partijleden dat
toelaten. En na de besluiten in de afgelopen 24 uur zakt de moed me bovendien
in de schoenen. Haar bestaan heeft op dit moment in de tijd niet genoeg
zwaarte, omdat alles ineens draait om Geert Wilders of Frans Timmermans.
In dat binair theater is de kans van slagen voor anderen verkleind.
In dat binair spel gaan nog veel meer kleinere spelers wegvallen. Het gevecht
tussen Timmermans en Wilders is zo hevig, dat kiezers zich verplicht gaan
voelen om te kiezen uit twee kwaden. Omdat een stem op anderen de nek-aan-nek
race tussen Timmermans en Wilders niet verder gaat helpen.
Het einde van consensusrealiteit
Wat betekent het wanneer de spelers niet genoeg worden opgemerkt?
Mona Keijzer vertegenwoordigt geen woede, wrok, of heilige oorlog. Ze
vertegenwoordigt de hunkering van een land naar rust, richting en
betrouwbaarheid. Maar haar kalmte past niet bij de heilige oorlog van dit
moment. De media, het politieke midden en de culturele elite willen het conflict
in stand houden. Ze zitten in een alles-of-niets modus in de ratrace.
We bevinden ons op het punt dat Bruno Latour beschreef als
het einde van consensusrealiteit. Waar ooit instituties borg stonden voor een
gedeelde waarheid, regeert nu de wantrouwenepidemie. In dat vacuüm groeien de fabeltjes.
Die regeren zoals nooit tevoren als wapens, beleid, frame en beschuldigingen.
We zeggen dat Nederland is verdeeld. Maar verdeeldheid
suggereert nog communicatie tussen de ‘gewone’ burgers onderling (voor een deel
lukt dat en voor een deel niet) en de volksvertegenwoordigers. De
links-progressieve zuil wijst met theatrale vanzelfsprekendheid naar het zelfverklaarde
kwaad van rechts, racisme en fascisme. De hel is dat niemand meer luistert. Rechts
daarentegen weet zich belasterd, gedemoniseerd en gecanceld. Wie dat aan de
rechterflank al jaren voelt, radicaliseert vanzelf. Niet perse in daden, maar
in wereldbeeld.
Waarheid heeft helderheid
James Baldwin schreef: “De gevaarlijkste schepping van elke
samenleving is de mens die niets te verliezen heeft.” Dat is waar we nu naar
afglijden. Niet met één zo’n individu, maar met miljoenen. Teveel mensen lijken
niet bereid om elkaars menselijkheid te erkennen en teveel mensen vertrekken.
Simone Weil, scherp en genadeloos, schreef dat de kracht van
waarheid ligt in haar kwetsbaarheid. Waarheid heeft geen macht. Ze overtuigt
niet met geweld en overname, maar met helderheid. Maar in een tijd van
ideologische oorlogsvoering wordt die helderheid gezien als zwakte. Vooral
wordt de helderheid gebruikt om de andere kant uit te spiegelen en exact
hetzelfde terug te geven. Wat de andere kant kan, kunnen wij ook, is het idee.
Oftewel, vaarwel zuiverheid.
Dat is op dit moment het tragische lot van politici zoals
Mona Keijzer en diens achterban. Ze is geen radicale oorlogsvoerder (bewuste tautologie).
Ze is een voorbeeld van wat ooit een startpunt was om elkaar te verstaan in dit
land. Maar lokale bescheidenheid wordt momenteel uitgesloten, genegeerd en gemarginaliseerd.
En dan zitten er nog directieleden die naar de chaos in onze
klaslokalen kijken en ons een richting uit willen wijzen. Waar ongetwijfeld klasgenoten
elkaar in kunnen vinden om samen op te trekken... Maar we glijden af naar de
klaslokalen van de Nederlandse Tweestatenoplossing. In een stand tussen
waarheid en verdwijning.
Collectivistische en totalitaire ideologieën
GroenLinks/PvdA is niet zomaar links. Het is een
post-religieuze beweging die religie imiteert met dogma’s, ketterjachten en een
diep geloof in de eigen onfeilbaarheid. Die theocratie omarmt. Onder de
oppervlakte van de tot op zekere hoogte wel degelijk nobele agenda van
gelijkheid, inclusie en klimaat schuilen elementen die diep destructief kunnen
zijn. Ideologische wortels die teruggrijpen op de collectivistische en
totalitaire ideologieën van de twintigste eeuw, met nieuw religieus extremisme
die onuitgesproken getolereerd wordt. Dat komt immers politiek strategisch uit.
De recente oproepen tot zogenaamd ‘actie’ tegen politieke
tegenstanders, de normalisering van geweld als politiek instrument en
stilzwijgende acceptatie van de dreiging vanuit de heilige oorlog zolang ze
ideologisch nuttig is, is geen toeval. Zadie Smith noemde dat ooit “de
corruptie van de morele ijdelheid”. Dit treedt op wanneer mensen hun goedheid
zo intens geloven dat ze geen ander mens meer kunnen verdragen. Mensen, dat is
seculier
totalitarisme als verpakking en heilige oorlogvoering als uitvoering.
Het gekke is dat juíst in het rustige, rechtse vaarwater de
omkering zichtbaar is. Het is nu klassiek rechts dat pleit voor orde, grenzen,
veiligheid en erkenning van de realiteit. De import van normen en waarden die
botsen met fundamentele vrijheden, de erosie van veiligheid in buurten en
scholen: het mag niet benoemd worden. Want benoemen is zogenaamd vrijheid
inperken.
Bruno Latour zou zeggen dat we de wereld pas kunnen veranderen
als we haar opnieuw fenomenologisch leren te beschrijven. Wat gebeurt er
werkelijk? Schijnbaar kunnen we dit op dit moment in de tijd realistisch van
rechts verwachten. Niet om te haten of overheersen, maar om de werkelijkheid
terug te halen met taal en uitvoer.
Vrouwelijk, vastberaden en verzoenend
Het besef moet indalen dat als we zo doorgaan, er lang geen
synthese meer komt. Geen compromis en coalitie van redelijkheid. We leven in
een tijd waarin we moeten kiezen. Niet uit haat, maar uit overleving. Voor onze
vrijheid en veiligheid. Waarbij fundamentalisme op rechts het niet zou moeten
winnen van nuchtere weerbaarheid op rechts.
Simone Weil geloofde dat een samenleving alleen standhoudt
wanneer ze een transcendente bron van zin behoudt. Iets groters buiten onszelf
waarmee we elkaar weer kunnen verstaan. Waarmee we vooral nooit wennen aan alle
vormen van dwang, waaronder geweld. Wat die transcendente bron ook is voor het
individu, voor Nederland betekent dat de herontdekking van de natiestaat vanuit
noodzaak en bestaansvoorwaarde voor vrijheid. En iedere vorm van theocratie nu
uitsluiten.
We hebben nu een alternatief blok nodig dat vrouwelijk,
vastberaden en verzoenend kan optreden. Dat gesprekken zonder camera’s en aandacht
kan terugbrengen tot de essentie van wat er nodig is. Vooral een moreel minimum.
Een gedeelde code van fatsoen, waarin oproepen tot geweld, van welke kant ook, consequent
worden veroordeeld.
Herbouw ons onderwijs nooit rond theocratische wereldbeelden,
maar rond waarheidsvinding en vooral verlichting. Leer kinderen kritisch denken
en vanuit hun ziel voelen. Vier de pracht en kracht van de natuur en zachtheid
van de wereld op scholen. Versterk de rechtsstaat niet alleen in wetten, maar
in geest. Voorkom dat het OM politiek wordt en dat wat voor openbare functie
dan ook ideologisch wordt in handelen.
Bouw aan lokale en rechtvaardige samenlevingsvormen. Herstel
het dorp in de stad. Stimuleer buren, verbanden en sociale structuren. Erken
dat we momenteel in een crisis zitten en dat we moeten terugvallen op
herbronning, filosofie, literatuur, spiritualiteit, sport en meer dat ons kan
voeden. En boven alles, probeer nu die tweestatenoplossing als eindpunt tegen
te gaan. Zie dit als waarschuwing. Geeneens als dreiging van buitenaf, maar als
symptoom van een falen binnenin.
James Baldwin schreef: “Niet alles wat je tegenkomt kan
veranderd worden, maar niets kan veranderd worden totdat je het tegenkomt.” Dat
is de taak nu. Die tweestatenoplossing is nabij. Maar misschien, heel
misschien, is er nog tijd voor iets anders. Iets beters. Iets dat waard is.
Nog eens op persoonlijke titel mijn aandringen: stem niet op
Geert of Frans. Stem op weldenkendheid. Stem bovendien buiten het wegdrukken en
wegwerken van een marginale minderheid in eigen land, genaamd de Neder-Joden.
Ook dat moet gezegd worden. Buiten religieuze en ideologische aspiraties
vermomd in talloze vormen. Milde of hardnekkige varianten, zo simpel zou het moeten
zijn.
PS, aan de lezers: bedankt voor jullie mooie e-mails via
mijn website. Echt hartelijk dank! Heel, heel fijn.