De CEO van Nestlé, Laurent Freixe, die bekend staat om zijn
loyaliteit, strategische inzichten en subtiele verandering is negen maanden na
zijn aanstelling abrupt ontslagen. Niet omdat hij fraude heeft gepleegd of zich
schuldig heeft gemaakt aan me too. Hij heeft een relatie met een ondergeschikte
in het bedrijf niet aan HR doorgegeven. Ik maak me grote zorgen om deze
contraproductieve ontwikkeling in integriteit. Mensen, we zitten alweer in september. Ik hoop dat het goed
met jullie gaat en dat jullie een fijne zomerperiode hebben gehad. Nog even en
we horen wat er met dit land na de verkiezingen gaat gebeuren. Nooit eerder heb
ik zo’n spanning gevoeld als nu. Hebben jullie dat ook?
Ondertussen heb ik nog zo’n dertig pagina’s van mijn
aankomende roman te bewerken, voordat het naar de agent kan. Die deadline van
begin 2026 ga ik halen. Ik kan niet wachten totdat iedereen het leest. Ik kan
er nog niks over delen, maar beloof wel dat het een glas champagne wordt. Eerst
neem ik een casus van jewelste met jullie door. Laat me gerust in de reacties weten
wat jullie ervan vinden.
Geen criminaliteit maar formele overtreding
Na bijna veertig jaar in dienst, vele producttransformaties
te hebben geleid en lang aan het roer te staan van een multinational die
consumenten dagelijks bereikt, heeft Laurent Freixe de hoogste ranken van de
hiërarchie bereikt. Maar vervolgens gaat het in dit corporate ecosysteem mis.
Geen
criminaliteit maar een formele overtreding. Eerst wat feiten.
Laurent Freixe, 63, werkte bijna vier decennia bij
Nestlé en stond bekend als loyale bouwer van merken en divisies. Hij leidde
eerder Nestlé’s activiteiten in Europa en de VS en stond sinds september 2024
aan het roer als CEO.
In 2025 kwamen er via de interne speak up-hotline meldingen
van een relatie met een directe ondergeschikte. Eerst ontkende hij, later bleek
de relatie wel degelijk te bestaan.
De raad van bestuur oordeelde dat hij de gedragscode ernstig
had geschonden en ontsloeg hem onmiddellijk, zonder ontslagvergoeding.
Zijn opvolger werd Philipp Navratil, een interne topman die
jarenlang leiding gaf bij Nespresso.
Beleggers reageerden bezorgd. Dit was namelijk de tweede
CEO-wissel in een jaar en samen met het aangekondigde vertrek van voorzitter
Paul Bulcke straalt het instabiliteit uit. De aandelen daalden.
De speak up-cultuur is belangrijk, maar zeker niet zonder gebreken
In het corporate wereldje van nu betekent ‘integriteit’ helaas
nog te vaak hetzelfde als ‘compliance’. Het is een buzzwoord geworden, gemeten
in vakjes en stapels verplichtingen. Of een leeg omhulsel als waarde om iets
uit te dragen voor het imago van het bedrijf. Maar integriteit om samen zaken
te onderzoeken en bespreken, kan wel beter.
Een topman die een relatie verzwijgt, wordt zwaarder
geëxcommuniceerd dan degene die kinderen structureel onder druk zet in de
toeleveringsketen. Zolang die laatste maar de juiste rapportages invult. Je
hoort mijn cynisme. Want de speak up-cultuur is belangrijk, maar zeker niet
zonder gebreken. De corporate wereld kan zoals andere domeinen nog altijd een
slangenkuil zijn. Vijanden kunnen gebruik maken van zo’n mogelijkheid om iemand
weg te werken.
Freixe was geen fraudeur. Zijn fout lag in zijn relatie
verzwijgen en vervolgens ontkennen. Dat laatste is inderdaad nog problematischer
dan verzwijgen. Maar goed, hij heeft zich niet schuldig gemaakt aan de
schending van de menselijke waardigheid. Een schorsing, eerlijke boete en
herstelproces met toetsmomenten zouden als oplossing proportioneel zijn geweest.
Maar bedrijven kiezen liever voor de guillotine, om zichtbaar
te maken hoe streng, gedegen, of consequent ze zijn. Alleen is dit moreel
theater steeds vaker een contraproductieve ontwikkeling. Ze schieten zichzelf
daarmee in de voet. In de praktijk betekent dit de guillotine op integriteit.
Ik ga dat uitleggen en begin eerst bij het werk van Jonathan Haidt.
Jonathan Haidt’s morele fundamenten
Jonathan Haidt’s Moral Foundations Theory leert ons
dat moreel oordelen voortkomt uit intuïtieve reflexen van mensen. De klassieke
vijf fundamenten zijn zorg, rechtvaardigheid, loyaliteit, autoriteit en heiligheid.
Later zijn die uitgebreid
met onder andere vrijheid/onderdrukking.
Laten we Freixe eens onder de loep nemen aan de hand van de Moral
Foundations Theory.
Zorg/schade: niemand was het slachtoffer. Niet echt
althans. Hooguit van vertrouwen, doordat hij niks gezegd heeft en vervolgens
ontkend.
Rechtvaardigheid/bedrog: er kan niet worden
aangetoond dat er sprake was van misbruik of oneerlijke bevoordeling.
Loyaliteit/verraad: tientallen jaren dienstverband
worden genegeerd… Met andere woorden, iemands hele leven.
Autoriteit/subversie: dit fundament overheerst.
Regels
zijn heilig, dus de sanctie moet hard zijn. In plaats van dat regels moeten
dienen.
Heiligheid/degradatie: integriteit wordt quasireligieus
opgeblazen door een bepaalde rigiditeit in plaats van maatwerk, compassie,
vergeving en herstel toe te passen.
Vrijheid/onderdrukking: me too moest vrijheid
beschermen, maar leidt hier tot intieme onderdrukking. Wat een paradox! Dat
lijkt me niet de bedoeling.
Kortom, de balans is volledig zoek. Eén fundament, namelijk
autoriteit, verdrukt de rest.
Inflatie van integriteit
Wanneer ‘integriteit’ op die manier wordt toegepast, betekent
het uiteindelijk niets omdat het terecht allergische reacties oplevert. Wat het
qua signaal voor preventie betekent binnen zo’n ecosysteem is maar de vraag. De
waarde van een echte morele daad verwatert door normerend bestuur zonder
nuance. Mensen verliezen vertrouwen, want wat is integriteit eigenlijk nog? Het
resultaat van inflatie van integriteit leidt tot moralisme én cynisme.
De echte roofdieren, de keiharde me too-plegers, corrupte
bestuurders enzovoorts weten hoe ze opereren en komen eronderuit. Ze blijven
binnen de formele regels, vullen alle vakjes correct in en verschuilen zich
achter systemen. Vooral achter mensen die hen de hand boven hun hoofd houden en
als fort tegen de slachtoffers optreden. Hun daden worden onzichtbaar.
(Ik weet zeker dat er altijd gerechtigheid komt. Soms niet
in één mensenleven. Alles, maar dan ook alles telt…)
Ondertussen wordt iemand zoals Freixe afgerekend op
formaliteit. Overigens geldt dit bijvoorbeeld ook voor de media. Genoeg journalisten
die maskers dragen en zich voordoen als het morele licht, terwijl ze
ondertussen volledig, maar dan ook volledig niet deugen. Het is een
verschrikking.
Geen ruimte voor nuance
De casus van Nestlé is niet onderscheidend. Ook andere
bedrijven gebruikten de guillotine bij relatief kleine misstappen. Ik kom met
wat voorbeelden om te laten zien hoe rigiditeit een zweem van hysterie
veroorzaakt.
McDonald’s en Steve Easterbrook (2019): ontslag na
een consensuele relatie met een werknemer. Geen misbruik of schade, maar een
formalisering van integriteit als absolute regel. Later bleek dat Easterbrook
meer had verzwegen, maar de eerste klap was symboolpolitiek.
Intel en Brian Krzanich (2018): trad af vanwege een
vroegere relatie, hoewel die volledig vrijwillig was. De no-fraternization
policy liet geen ruimte voor nuance.
Tim Hunt (2015): de Nobelprijswinnaar verloor
posities na een seksistisch klinkende grap. Een domme fout waar niemand blij
van wordt. Maar de reactie was disproportioneel en bracht niet zoveel. Correctie
was leerzamer, effectiever en beter voor het algemene belang geweest in plaats
van totale uitsluiting.
Schaduwzijde van het civilisatieproces
De Duitse socioloog Norbert Elias beschreef in Über den
Prozeß der Zivilisation hoe samenlevingen steeds verfijnder worden in hun
gedragsregels. Waar ooit alleen grove overtredingen telden, komen er steeds
fijnere normen bij. Elias sprak bijvoorbeeld over hoe we eten, spreken en onze emoties
beheersen. In onze tijd is die beschavingslogica doorgevoerd tot in de
boardroom. Regels voor hoe we liefhebben, hoe we dat melden en hoe we intiem
moeten leven.
Elias zou zeggen dat we hier de schaduwzijde van het
civilisatieproces zien. Waar regels ooit functioneel waren om samenleven
mogelijk te maken, worden ze nu een fetisj van controle. Integriteit wordt geen
innerlijke deugd, maar een gedragsregime. De ontslagzaak van Freixe is daarmee
een symptoom van een overgeciviliseerde moraal, waarin elke afwijking – hoe
menselijk dan ook – als bedreiging van het systeem geldt.
Het bedrijf negeert de diepe deugd
De Franse filosoof Félix Ravaisson schreef in 1838 zijn De
l’habitude. Een fascinerend boek waar ik even over deed, ook al is Frans
mijn moedertaal. Hij betoogde dat gewoonte niet het einde van vrijheid is, maar
juist de belichaming van deugd. Integriteit is geen checklist, maar een
ingesleten houding. Oftewel, een tweede natuur.
Wat bedrijven doen wanneer ze integriteit reduceren tot
verplichte meldingen zonder balans en maatwerk, is precies dát ondergraven. Ze tonen
impliciet aan: we vertrouwen jullie gewoonten niet. We zetten alleen in op de
checklist op dit formulier. Of wat ze daar dan ook voor inzetten. Daarmee
vernietigen ze de mogelijkheid dat werknemers integriteit werkelijk als
gewoonte belichamen.
In de casus Freixe is dat goed te zien. Veertig jaar dienst,
vermoedelijk gedragen door een zekere habitus van loyaliteit, maar niet gezien worden
als bewijs van integriteit. Een verzwegen relatie en vervolgens een ontkenning
waar hij wel degelijk zwaar voor moet worden afgestraft, overschrijft alles.
Voor Ravaisson is dat moreel absurd. Het bedrijf negeert de diepe deugd die
zich in de loop van decennia heeft gevormd, omwille van een administratieve
fout.
We beschermen onze beurswaarde en merkpositie
De Franse denker André Gorz, vaak vergeten buiten
ecologische en linkse kringen, analyseerde hoe arbeid en moraal economisch
worden geïnstrumentaliseerd. In Critique of Economic Reason stelt hij
dat waarden als eerlijkheid en solidariteit door bedrijven worden gerecupereerd
als kapitaal. Middelen om reputatie en winst veilig te stellen.
De beslissing van Nestlé om Freixe te ontslaan, illustreert
dit. Het is niet primair een morele keuze, maar een economische rationaliteit
verpakt in morele taal. Het signaal is niet: we nemen integriteit serieus. Maar:
we beschermen onze beurswaarde en merkpositie. De morele taal is façade. Mensen
voelen dat. Cynisme is dan een logische uitkomst.
Als we deze façade-analyse van Gorz combineren met enkele
beruchte schandalen, wordt het contrast schrijnend.
Boeing (737 MAX-crisis, 2018–2020): honderden doden
door softwareproblemen, veroorzaakt door een
cultuur van kostenreductie.
Topmannen werden beschermd, ontslag kwam laat en boetes waren hoog. Maar
menselijk falen werd verhuld.
Wells Fargo (2016): miljoenen neprekeningen en systematische
fraude. De CEO vertrok, maar het systeem bleef grotendeels intact.
Volkswagen Dieselgate (2015): wereldwijd sjoemelen
met uitstootcijfers. Miljardenboetes, maar de machtsstructuur bleef overeind.
Hier zien we het omgekeerde. Structurele schade en massaal
bedrog, maar de reactie blijft gematigd, gemanaged en gericht op continuïteit.
Het laat zien dat integriteit geen morele kernwaarde is, maar een instrument.
Kleine misstappen worden zwaar afgestraft als het symbolisch uitkomt. Grote
misdaden worden gedempt als de economische belangen te groot zijn.
Innerlijkheid wordt door systemen weggedrukt
De Franse fenomenoloog Michel Henry sprak in Philosophie
et phénoménologie de la vie over het innerlijke leven. De affectieve kern
van wat mens-zijn betekent. Tegenover objectiverende systemen plaatste hij de
radicale immanentie van levenservaring.
Het ontslag van Freixe toont het geweld dat systemen
bedrijven tegen dat innerlijke leven. Een relatie is bij uitstek een ervaring
van affect, intimiteit en subjectieve zin. Door dat te onderwerpen aan de
objectieve logica van meldplicht en disciplinaire sanctie, pleegt men geweld op
het leven zelf.
Henry noemde dit zelfs barbarij. Niet de regels ontbreken,
maar innerlijkheid wordt door systemen die enkel objectief willen meten
weggedrukt. In die zin is de Nestlé-casus niet alleen een HR-beslissing, maar
een kleine daad van barbarij tegen de menselijke dimensie van bestaan. Integriteit
wordt hier beoordeeld op hoe Freixe zichzelf niet bloot wilde geven aan het
systeem.
Misschien is dit tegenwoordig wel de ultieme paradox van de
neoliberale moraal. Vrijheid bestaat alleen bij gratie van totale onderwerping.
Het is een morele logica die intimiteit koloniseert. Ha! Wat vind ik dit
heerlijk. ‘Koloniseert’ mensen.
Glimmend palet aan regels
Wat slim was geweest om integriteit geloofwaardig te houden
en niet in angstmanagement te vervallen?
Een transparant herstelproces na het eerste
vermoeden.
Sanctie op basis van impact, niet op basis van
symbool.
Herstelmomenten, waarin Freixe onder toezicht zijn
fout rechtzette.
De kern
Norbert Elias leerde ons dat beschaving regels verfijnt,
maar dat verfijning kan omslaan in verstikking. Félix Ravaisson herinnerde ons
eraan dat echte deugd gewoonte is, niet procedure. André Gorz liet zien dat
waarden gerecupereerd worden als economische façade. Michel Henry toonde hoe
systemen het innerlijke leven geweld aandoen. Samen met Jonathan Haidt leren ze
ons dat integriteit in evenwicht moet zijn, geen fetisj.
Als we niet terugkeren naar een proportioneel, menselijk en
gebalanceerd, riskeren we dat de fundamenten van onze morele orde uiteen
vallen. Dat is de kern. Dan rest ons geen stevige grond meer, maar slechts een
glimmend palet aan regels waarachter barbarij van de echte daders kan doorgaan.
Zo. Dat was weer een college van hoogleraar Dina-Perla,
zonder stoel, eigenzinnig en met een eigen pad. En nou jullie. Eens? Oneens?
Waarom? The floor is yours.