Wie vandaag de waarheid spreekt over
relaties, eindigt alleen. Hiermee bedoel ik dat bijna iedereen praat over
autonomie, zelfliefde en bewuste relaties – ondertussen lopen mensen massaal
vast in relationele patronen die meer van doen hebben met primitieve hormonale
schommelingen dan met doordachte keuzes.
De rol
van neolocality in onze tijd
Dit probleem ontstaat vooral omdat we
weigeren eerlijk te zijn over de biologische, sociale en economische onderlaag
van menselijke verlangens. Neem nu het concept neolocality – het idee
dat een pasgetrouwd stel op zichzelf gaat wonen, los van familie of
stamverband. Eerst een eigen woning, pas daarna sticht je een eigen gezin.
Ophokken bij ouders is taboe.
In het Westen beschouwen we neolocality als
normaal en wenselijk. Het is echter geen universeel menselijk gedrag: het komt
voort uit specifieke sociaal-economische omstandigheden. Neolocality vergt
stabiliteit, voorspelbaarheid, kapitaal. En bovenal: planning.
Warm
klimaat: korte termijn Neolocality is een concept dat goed aansluit
bij het puritanisme van een vroegmoderne, agrarische samenleving zoals bestond
in Noordwest Europa. Het past veel minder bij Latijns Amerika. Toen de
Spanjaarden hun plundertochten hadden volbracht, waren de grote beschavingen
van weleer – Maya’s, Inca’s en Azteken – ingestort. Hun nazaten hebben min of
meer in de jungle overleefd als jagers-verzamelaars, totdat zij vrij recent in
de grootstedelijke maatschappij van de informaticarevolutie werden opgenomen.
In veel delen van de wereld – met name in
warmere klimaten waar overleven minder afhangt van langetermijnstrategie – is
er geen dwingende reden om via neolocality te investeren in een toekomstig
gezin. De nadruk ligt daar op onmiddellijke behoeftebevrediging in plaats van
op kapitaalaccumulatie. Ook op sociale netwerken wordt meer ingezet en in die
context wordt voortplanting benut als sociaal bindmiddel. De biologische drift
tot zaadverspreiding krijgt daar meer ruimte en wordt minder geremd door
abstracte morele codes.
Kapitaal,
kou en controle In het Westen daarentegen heeft de
eeuwenlange noodzaak tot uitgestelde behoeftebevrediging een cultuur
voortgebracht waarin seks,
liefde en kapitaal nauw met elkaar verweven zijn
geraakt. Ook gaan we in het Westen anders met tijd om: als je woont in een
koud, schraal klimaat waar je maar ééns per jaar kunt zaaien en oogsten, in
plaats van dat er het hele jaar door overal voedsel groeit, dan wordt het een
vervelende zaak als iemand je ophoudt. Die vertraging kan immers tot gevolg
hebben dat je niet op tijd aan je eten komt.
Nu u toch aan het lezen bent –
overweeg mijn crowdfunding te steunen om mijn werk uit te brengen in Roemenië, vertaald
door de academicus Dr. Razvan Hoinaru. Nog minder dan €1500 te gaan – doe mee!
Als we het dan over financiën hebben: ook de
bruidschat is een concept dat toegang tot seksualiteit verbindt aan sociaal-economische
factoren. Preutsheid brengt echter niets op in een omgeving waar nauwelijks
kapitaal beschikbaar is: de maagdelijkheid is dan namelijk niet tegen iets van
serieuze waarde te ruilen. In die situatie kun je seks evengoed gebruiken als
genotsmiddel: hierdoor gaan armoede en seksueel hedonisme vaak samen. Of seks
wordt dan ‘geruild’ tegen iets ogenschijnlijk triviaals, zoals een sixpack
bier.
Biologie
liegt niet
We stuiten op een diep dilemma in menselijke
relaties: mannen worden biologisch gedreven om hun zaad te verspreiden. Een vrouwelijke eicel kan immers maar door één
man tegelijk worden bevrucht, en er zijn miljoenen spermacellen die om die
schaarse eicel concurreren. Daarna is het weer negen maanden wachten tot een
volgende kans op voortplanting. Deze biologische aandrift, die zéér lastig
samengaat met seksuele exclusiviteit, botst echter op de complexere behoefte
die een man heeft aan veiligheid, geborgenheid en rust – kortom de emotionele stabiliteit die hij vindt
binnen een monogame relatie.
Deze twee krachten trekken voortdurend aan de
man, en het is maar hoogst zelden dat één van die twee polen het definitief en
doorslaggevend wint van de andere. De Westerse beschaving heeft echt ontiegelijk
veel moeite moeten doen om vormen van mannelijke monogamie te normaliseren,
middels en binnen specifieke sociaaleconomische en religieuze omstandigheden.
Zoals ik in
Avondland en Identiteit uiteenzet, ontstaat een groot deel van de hedendaagse
frustraties en onbehagen, doordat die vaste basis intussen grotendeels is
weggeslagen.
Je
trekt aan wat je kent
Wat onze emoties betreft, beschikt ons lijf over
receptoren – op celniveau – die specifiek reageren op bepaalde emotionele en/of
seksuele prikkels. Die biochemie verandert niet omdat we meer boeken lezen of naar
relatiecoaches luisteren. Wel wordt de biochemie beïnvloed door stress – je
cellen raken afgestemd op hormonen die vaker voorkomen. Het aantal receptoren
voor die specifieke stoffen, neemt toe. Hierom is roken ongezond: cellen maken
receptoren aan voor nicotine, waardoor andere belangrijke stoffen, zoals
zuurstof, minder worden opgenomen, omdat voor die receptoren minder plek is.
Als iemand dus jarenlang aan conflict is
blootgesteld – zoals door een turbulente opvoeding – wordt dat hormonale
profiel de standaard. Zelfs als je vrede krijgt aangeboden, voelt dat onveilig
voor iemand die zo is geprogrammeerd. Het lichaam snakt naar wat bekend is –
zelfs als dat destructief is. Als zulke mensen je pad kruisen, treedt soms het
‘saviour complex’ in: jij denkt dan
dat jij de aangewezen persoon bent om die ander te helen. Meestal kom je
bedrogen uit.
Soms ontaardt zo’n relatie in codependency:
de ene partner vindt er een levensmissie in om de volatiliteit van de andere
partner te absorberen. De codependent verbindt de eigen identiteit aan dit
lijden, en zoekt vaak ook sociale erkenning voor dit lijden. Vrouwen die
weggaan bij een man die hen slaat en drugs gebruikt, crimineel of
alcoholverslaafd is, komen vaak uit bij een vergelijkbare man.
Waarom de waarheid geen verdienmodel is
Dit alles zul je zelden tot nooit horen van
relatiecoaches en therapeuten. Omdat het grotendeels een deterministisch verhaal is: het ligt vast in biologie op celniveau.
In de hedendaagse laat-liberale en kapitalistische samenleving draait alles om
reclame en de profilering van het individu. Je verkoopt enkel als je verkondigt
dat alles maakbaar is. Dat iedereen een ‘winnaar’, een ‘alfaman’ of een
‘powervrouw’ kan zijn.
Vrouwen, op hun beurt, dragen een selectief
mechanisme met zich mee dat hen onbewust richting mannen stuurt die al door
andere vrouwen gevalideerd zijn. Want sociale bevestiging werkt als signaal:
als hij haar kon krijgen, dan is hij blijkbaar iets waard. Dit klinkt bot, maar
is evolutionair logisch. Seksueel gedrag is grotendeels sociaal georiënteerd –
en dus per definitie onderhevig aan groepsdruk en culturele echokamers.
Op nog een aanverwante manier wordt
menselijke monogamie verzwakt. In een ultieme crisissituatie vallen vele mannen
weg. Oftewel door geweld, oftewel omdat ze niet zijn opgewassen tegen de
situatie en geestelijk instorten. Zo blijven er vele vrouwen over zonder
partners. Instinctief projecteren zij dan hun wens tot veiligheid en
bescherming op de leider van de groep, de overgebleven ‘alfaman’. Zij begrijpen
dat zij niet hét vrouwtje zijn van deze groepsleider, maar als zij in ieder
geval een beetje aandacht en waardering van hem krijgen, weten ze dat hun
overleven binnen de groep is gegarandeerd. Dit proces verklaart hoe autocraten
populairder kunnen worden tijdens oorlogen: meer dan
zestig procent
van Poetin’s kiezers is vrouw.
Maar als je intelligent bent, komt je op het
punt dat je dit alles doorziet, en deze spelletjes niet meer wil meespelen. Een
man die niet buigt voor de massa, wordt een spiegel voor iedereen die nog in de
massa zit opgesloten. Wie op dit niveau komt, is niet zozeer een ‘alfa’, noch
een ‘bèta’, maar eerder een ‘omega’.
Innerlijke
soevereiniteit
De kracht om die spelletjes, toneelstukjes en
dramapatronen te doorzien, komt neer op innerlijke
soevereiniteit. Deze vorm van soevereiniteit wordt niet beloond, maar bestraft.
Zeker in een wereld waarin het als ‘gezond’ wordt gezien om elke emotie direct
te valideren. Als je dat niet doet – als je selectief omgaat met op welke
prikkel je nog reageert omdat je weet dat het valideren van drama alleen maar
méér drama oplevert – dan word je niet gezien als wijs, maar als koud. Je zult
worden afgewezen omdat je weigert
chantabel te zijn. En dat maakt mensen bang. Ze voelen dat jij ergens staat
waar zij nog niet durven te zijn. Vroeg of laat kom je dan op een uitspraak
als:
“Ze vond me
hard, omdat ik niet reageerde op haar drama. Ik vond haar leeg, omdat ze geen
waarheid kon dragen.”
Als je bereid bent om die sociale validatie
los te laten, en recht in het oog van de storm te lopen – ook al is dat een
eenzaam pad – dan krijg je een zicht dat dwars door alles heen tuurt. Complimenten
die niet gemeend zijn. Seksuele toenadering waar hechtingsproblematiek achter
schuilt. Mensen die toneelspelen in plaats van werkelijk verbinden. Je doorziet
mensen die deugpronken omdat ze bang zijn anders niet te voldoen aan de norm. Je
ziet de delen in hun ziel waar zij bang voor zijn: delen ze voor zichzelf
proberen te bedekken. En dat maakt ze nerveus.
Authentieke verbinding vereist zuiverheid. Je
kunt geen diepe connectie maken als alles gebaseerd is op transactie,
performance en sociaal wenselijk gedrag. Om die werkelijke connectie gewaar te
kunnen zijn, heb je dus iemand nodig die ook in de waarheid staat, en alle
onzuiverheden uit de eigen ziel heeft weggebrand.
De
orbiter als uitweg
Vrouwen bereiken dat punt zelden, want hier
komen we weer op de eerder genoemde mannelijke zaadverspreidingsdrang. Wie een
relatie laat klappen, moet ook kijken naar het eigen aandeel, wat voor velen pijnlijk is en
te confronterend. Bij elke confrontatie en tegenslag hangt er wel een orbiter
rond een vrouw: een man die haar naar de mond praat en vanuit een “ik zie mijn
kans”-aandrift haar erbovenop wil helpen. Waardoor ze weer externe projecties
aangeboden krijgt en geen gewetensvol innerlijk graafwerk hoeft te doen.
De mannen die daar intrappen, worden in het
Westen geconfronteerd met nog een ander fenomeen: vrouwen die willen dat jij alle
gezamenlijke activiteiten in de relatie betaalt, maar hun eigen geld bewaren
voor zichzelf. Zij praten over ‘gelijkwaardigheid’, maar eisen dat zij worden
onderhouden. En wanneer een man daar iets van zegt, is hun antwoord:
“Respecteer mijn cultuur.” Of: “Dan zoek je beter een andere vrouw.”
Prima. Maar dat gebeurt dan ook. Westerse
mannen willen geen genoegen nemen met een relatie die puur transactioneel is,
terwijl zij zich voordoet als een romantische partner. Immers – als een vrouw
alles wil laten betalen door de man, dan moet zij niet verbaasd zijn als hij
liever kiest voor een jongere, aantrekkelijkere, meer sexy vrouw.
Spreadsheetrelaties
versus romantiek
Dat klinkt hard, maar is een logische
tegenbeweging: dit bewijst dat romantiek niet kan bloeien op onderhandelingen.
Er moet een organische verdeling zijn
van energie, zorg en verantwoordelijkheid. Geen spreadsheetrelatie.
En precies hier ligt de kern van het
probleem. We kunnen niet helen buiten de sociaal-economische context waarin we
leven. Wie dagelijks zijn ziel moet verkopen in een
bullshitbaan,
wie woont in een verknipte multiculturele samenleving zonder gedeelde waarden,
wie nergens zijn missie of identiteit in kan verankeren – die kan ook niet
werkelijk liefhebben. In ieder geval is het extreem moeilijk om een duurzame
relatie te beleven zonder steun van familie, een stabiel sociaal netwerk en een
werkomgeving die zinvolle samenhang biedt.
Het vergt
moed
om je anker te leggen in de waarheid en het sociaal wenselijke toneeltje af te
wijzen. Wees iemand die niet lacht om grappen die niet grappig zijn, die niet bevestigt
wat onwaar is, die niet meedoet met sociale rituelen waar hij niet in gelooft.
Wees, kortom,
afgrondelijk!
Want echte liefde kan pas ontstaan als de
leugens zijn afgebrand.
Tot slot:
steun mijn crowdfunding – draag bij aan het uitrollen van deze kritiek op de
laat-liberale samenleving tot een pan-Europees verhaal! Dat zou episch zijn! En
word
abonnee van mijn Telegram-kanaal en
schrijf
je in voor mijn nieuwsbrief. Veel
dank namens
Sid Lukkassen, uw auteur.