Stelt u zich voor: u staat op een koud perron. U moet naar uw werk, naar school of naar een ziekenhuisafspraak. U kijkt op het bord en ziet: "Trein vervallen." De reden? Er moet een colonne tanks passeren. Het klinkt als een dystopisch scenario uit een oorlogsfilm of een situatie in de Sovjet-Unie van de jaren '80, maar als het aan demissionair VVD-staatssecretaris Thierry Aartsen ligt, wordt dit de nieuwe realiteit in Nederland. Onder het mom van "toegenomen dreiging" heeft het kabinet besloten dat militaire treinen in de toekomst voorrang krijgen op de gewone intercity en het goederenvervoer. De burger, die het hele circus betaalt, mag achteraan sluiten. Het is de zoveelste stap in de militarisering van onze samenleving. Terwijl er feitelijk geen oorlog is op Nederlands grondgebied en er geen noodtoestand is uitgeroepen, wordt de infrastructuur nu al ingericht alsof de Russen morgen bij Oldenzaal de grens over rollen.
Aartsen
zegt het ijskoud tegen de NOS:
"Je ziet dat geelblauwe NS-treinen nu de hoogste voorrang hebben op het spoor... Dat past niet meer bij deze tijd van dreiging. We hebben dit nu niet goed geregeld."
Pardon? Niet goed geregeld? Het feit dat de burger, de economie en de reiziger voorgaan in een land in vredestijd, is juist uitstekend geregeld. Dat heet beschaving. Dat heet democratie. Maar in het hoofd van de VVD-staatssecretaris moet alles wijken voor het militair-industrieel complex.
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd tegen de oorlogshitserij!
Terwijl het kabinet ons voorbereidt op een permanente staat van oorlog, blijven wij strijden voor vrede en gezond verstand. Wij laten ons niet gek maken door de angstpropaganda. Wilt u dat wij dat in 2026 kunnen blijven doen? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel)
👉
Klik hier: https://dds.backme.org OPTIE 2: Via uw eigen bank
IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media
Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!
Doel-middel omkering: Defensie als doel op zich
Filosofe en publiciste Martijntje Smits
legde op X direct de vinger op de zere plek. Haar analyse is even scherp als verontrustend.
"Waarom zou militair vervoer moeten voorgaan op mobiliteit burgers? Het is geen oorlog, er is geen nood," stelt ze terecht.
En dan komt de kern:
"Is regelrechte doel-middel omkering: defensie moet onze democratische waarden beschermen, maar wordt hier juist een doel op zich."
Dit is precies wat er misgaat.
Defensie is er om onze manier van leven - onze vrijheid, onze mobiliteit, onze welvaart - te
beschermen. Op het moment dat je die manier van leven gaat
opofferen voor defensie, zonder dat er sprake is van acute noodzaak, ben je het doel voorbijgeschoten. Dan dient de burger de staat, in plaats van andersom. We worden langzaam gekneed tot een samenleving die permanent in dienst staat van de
NAVO-agenda.
Nederland als doorvoerhaven voor de oorlog
Aartsen windt er geen doekjes om waarom dit nodig is. Nederland moet de logistieke hub worden voor de oorlog in het Oosten. Van Vlissingen tot de Eemshaven komen de "amfibische transportschepen" binnen. Tanks rijden van de boot zo de trein op, om vervolgens via Duitsland naar de "oostflank" te worden gereden.
Het gaat hier om een enorme toename van militair transport.
En dat op een spoornetwerk dat nu al een van de drukste ter wereld is en waar ProRail al in paniek raakt van drie herfstblaadjes op de rails.
Volgens Aartsen is het nu nog "passen en meten" en rijden militaire treinen vaak 's nachts.
Maar dat is straks niet meer genoeg. De oorlogsmachine heeft haast.
"Kan best zijn dat jouw trein niet rijdt"
De minachting voor de reiziger druipt van de uitspraken van Aartsen af. Hij probeert het nog te verkopen met "ik hoop dat reizigers er niet veel van merken", maar de aap komt al snel uit de mouw.
"Dus kan het best voorkomen dat een NS-trein op jouw traject straks één of twee keer niet zal rijden omdat er nu eenmaal militaire voertuigen vanuit Nederland naar het oosten van Europa moeten," zegt de staatssecretaris doodleuk.
Daar staat u dan. Met uw dure NS-abonnement, dat elk jaar in prijs stijgt. U betaalt belasting voor het spoor, u betaalt voor uw kaartje, maar u wordt uit de dienstregeling geschrapt omdat er ergens in Polen een tank nodig is.
En het excuus? "We weten niet hoe de wereld komende jaren verder verandert." Dat is de carte blanche voor alles. Omdat de wereld misschien onveiliger wordt, moeten we nu al onze vrijheden en gemakken inleveren.
Prioriteiten: Papierwerk voor tanks vs. Woningnood
Het is ook stuitend om te zien waar de staatssecretaris zich wél druk over maakt. Hij klaagt dat het nu te lang duurt om een tank van Rotterdam naar Oekraïne te krijgen (een maand!), vanwege "allemaal regels rond toestemming en vrachtpapieren".
Ach gut. De bureaucratie zit in de weg.
Als burgers vermalen worden door de toeslagenaffaire, als boeren kapotgemaakt worden door stikstofregels, als starters geen huis kunnen vinden door bestemmingsplannen, dan zegt de overheid: "Regels zijn regels."
Maar als er oorlogstuig vervoerd moet worden, dan zijn die regels ineens hinderlijk en moeten ze wijken. Dan kan er plotseling wel van alles geregeld worden.
Dit besluit is een gevaarlijk precedent. Vandaag is het de trein die wijkt voor een tank. Wat is het morgen? De snelweg die wordt afgesloten? Uw huis dat gevorderd wordt?
De waarschuwing van Martijntje Smits moet serieus genomen worden. We zijn onze democratische waarden niet aan het verdedigen; we zijn ze aan het uithollen ten gunste van een militaire logica die geen tegenspraak duldt.
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET!
Wij blijven kritisch op de oorlogshitserij en de militarisering van Nederland. De gevestigde media juichen elk wapentransport toe, wij stellen de kritische vragen. Steun de onafhankelijke pers!
🚀
Steun ons via BackMe: https://dds.backme.orgOf maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media.
PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!