Orange Pictures / Shutterstock.com

Volt-leider Dassen wil meeregeren met GroenLinks-PvdA en D66: “Wij zijn het kneiterprogressieve sluitstuk”

Politiek27 okt , 15:30
Volt-leider Laurens Dassen heeft in het RTL Ontbijtnieuws glashelder gemaakt waar zijn partij thuishoort: aan de linkerzijde van het politieke spectrum. In zijn woorden: Volt wil “het kneiterprogressieve sluitstuk” zijn van een kabinet met GroenLinks-PvdA, D66 en CDA.
“Wij willen daarin meeregeren en kunnen dan de politiek bij de les houden,” zei Dassen. Met andere woorden: Volt wil niet langer toekijken vanaf de zijlijn, maar actief de agenda bepalen in een regering die volledig naar Brusselse en klimaatextremistische maatstaven zal worden gevormd.
De droom van Dassen is daarmee niets minder dan een links technocratisch superblok - een coalitie die klimaatdwang, EU-uitbreiding en woke-beleid centraal stelt.

“Kneiterprogressief”: het nieuwe kartelwoord

Het woord “kneiterprogressief” zegt alles. Dassen wil zich profileren als de partij die nog linkser is dan GroenLinks-PvdA, nog dogmatischer dan D66, en nog trouwer aan de Brusselse lijn dan het CDA van Bontenbal.
In plaats van te luisteren naar de zorgen van gewone Nederlanders - koopkracht, veiligheid, migratie - droomt Volt van een land dat nog meer wordt bestuurd vanuit idealen, commissies en Europese plannen.
En alsof dat nog niet genoeg is, valt Dassen ook partijen aan die wél kritisch zijn op massa-immigratie. Over D66, dat voorzichtig flirt met samenwerking met JA21, zei hij:
“Dat is een partij die remigratie bepleit in hun programma. Het is onvoorstelbaar dat D66 daarnaar lonkt.”
Het zegt veel over Volt: zelfs het idee van strengere migratieregels is voor Dassen al “onvoorstelbaar”.
🟦 Ben jij het ook zat dat links Nederland steeds verder doorslaat in klimaatdwang, EU-verering en open-grenzenbeleid? Laat van je horen en zeg NEE tegen een kabinet met Timmermans en Dassen. Teken de petitie: geen Timmermans in het Torentje!

Volt: de partij van Brussel, niet van Nederland

Volt profileert zich als “nieuwe politiek”, maar in de praktijk is het de meest eurofiele partij van allemaal. Hun visie is een federale Europese Unie, meer macht naar Brussel, en minder nationale zeggenschap.
Dassen zegt dat hij “af wil van de oude partijen die het verkloot hebben.” Maar de ironie is dat Volt precies het tegenovergestelde doet: hij wil die oude lijn versterken met nog meer bestuurlijke controle, klimaatbeleid en moreel activisme.
Een kabinet met Timmermans, D66, CDA en Volt zou betekenen:
  • Meer klimaatbelasting,
  • Meer EU-invloed,
  • Nog minder ruimte voor kritische burgers,
  • En nog minder stem voor gewone Nederlanders die niet in de Randstad wonen.
Dat is geen vernieuwing - dat is de voortzetting van de Kaag-agenda, in een nieuw jasje.

CDA als excuus voor “breed draagvlak”

Interessant is dat Dassen ook het CDA in zijn droomcoalitie noemt. Dat is niet uit overtuiging, maar uit strategie. Het CDA fungeert in zijn plan als schaamlap - een zogenaamd “middenblok” dat moet verhullen dat het hele kabinet feitelijk uit progressieve partijen bestaat.
Bontenbal zal zich in zo’n formatie voegen, net als bij het stikstofdossier: wat Brussel vraagt, voert Den Haag uit. En Volt mag dan roepen dat het “vernieuwing” brengt, in werkelijkheid voegt het alleen extra dogmatiek toe.
🟥 Een kabinet met Dassen, Timmermans en D66 betekent: dwang, belastingen en bureaucratie. Wil jij dat Nederland z’n eigen koers houdt, in plaats van verder op te gaan in Brussel? Laat je horen! Teken nu de petitie tegen Timmermans in het Torentje.

Dassen zegt het hardop - Volt hoort bij het linkse blok

De uitspraak van Laurens Dassen is geen verspreking, maar een openlijke positionering. Volt kiest voor de linkse lijn, voor meer Europese bemoeienis en voor een kabinet waarin Frans Timmermans de toon zet.
Het zogenaamde “nieuwe geluid” blijkt gewoon het oude kartel in een frisse verpakking. De slogans klinken anders, maar de koers is dezelfde:
  • méér overheid,
  • méér Brussel,
  • minder vrijheid.
Voor wie dacht dat Volt een frisse wind zou zijn in Den Haag, is dit het bewijs: het is gewoon D66 2.0 - maar dan zonder rem.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading