Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

'Peilingen De Hond zijn onbetrouwbaar'

Geplaatst door Michael van der Galien op 26 augustus, 2012 - 11:29

De peilingen van Maurice de Hond zijn volstrekt onbetrouwbaar. Dat schrijft  politicoloog André Krouwel, maker van het Kieskompas, in het septembernummer van HP/De Tijd.

Krouwel verwijt De Hond, aldus HP de Site, dat hij deelnemers aan zijn peilingen niet selecteert door een willekeurige steekproef, maar dat hij ze zichzelf laat aanmelden op peil.nl. 

"Het grote probleem van zo’n self-selected sample is dat sommige groepen – bijvoorbeeld jonge meisjes, hoogbejaarden of niet-westerse allochtonen – er niet of nauwelijks in voorkomen, terwijl politiek geïnteresseerde internetgebruikers zwaar zijn oververtegenwoordigd".

Dom, maar het kan nog erger: zo geeft hij deelnemers veel te weinig tijd om zijn vragen te beantwoorden én maakt hij zich schuldig "aan sturing van antwoorden, door mensen eerst over allerlei politieke onderwerpen aan de tand te voelen en ze vervolgens naar hun stemintentie te vragen".

Nu is het aparte dat De Hond graag opschept dat hij de uitslagen van de PVV en de SP "beter kan voorspellen" dan andere peilers. Krouwel: "Dat komt waarschijnlijk omdat Peil.nl populair is onder lager opgeleiden, die vaker PVV en SP stemmen en dat ook eerlijk zeggen. Over zaken die hij slechter voorspelt doordat zijn respondenten een bonte verzameling vormen van mensen die verre van representatief zijn voor de Nederlandse bevolking, zwijgt Maurice natuurlijk".

Het zal wel. Als ik naar De Honds inschatting van de PVV kijk zie ik dat hij er óók altijd naastzit, en dat hij zijn favoriete linkse partijen over het algemeen teveel zetels toebedeeld. Ik vraag me af hoe dat toch komt... Het zou er toch niets mee te maken hebben dat hij zelf links is?

Afijn, hoe dan ook, hierbij de meest recente peiling van De Hond:

SP 35 (-1), VVD 32 (-), PvdA 18 (+2), PVV 18 (-), CDA 14 (-), D66 14 (-1), CU 7 (-), GL 5 (+1), SGP 2 (-1), PvdD 2 (-), 50Plus 2 (-), PiratenPartij 1 (-).

Wat valt u op? Juist, de PvdA zit opeens weer in de lift, én de PiratenPartij kan zowaar op een zetel rekenen (wat mij zou verbazen). Ondertussen blijft de VVD steken op 32 zetels. Ondertussen is de SP ruim de grootste (drie zetels is ruim, tegenwoordig).

Als we Krouwels kritiek in gedachten houden is de kans groot dat de SP feitelijk op veel minder zetels kan rekenen, de VVD op meer, de PvdA waarschijnlijk op iets meer, en de PP mag dankbaar zijn als ze ook maar in de buurt komen van een zetel (PP-kiezers zijn ongetwijfeld buitengewoon actief op het Internet, waardoor De Hond weleens een verkeerde indruk kon hebben van hun aantallen). 

Wat vindt u ervan, zullen we De Hond de komende weken maar gewoon links laten liggen?

Reacties

Ian op 26 augustus, 2012 - 11:41

Onbetrouwbare Hond

Je moet geen slapende honden wakker maken...

louis-portugal op 26 augustus, 2012 - 11:46

De vorige keer zat hij er

De vorige keer zat hij er ingeveer 30 % naast 

.

Hopelijk is het nu nog een beetje meer.

Die kans om zichzelf weer belachelijk te maken moeten we hem gunnen.

Kees E op 26 augustus, 2012 - 11:55

De peil.nl vragen van deze week waren:

1) Op welke partij of partijen heeft u bij de 10 Tweede Kamerverkiezingen sinds 1981 wel eens gestemd?

2) Er zijn mensen die al zeker weten op welke partij ze op 12 september gaan stemmen. En er zijn mensen die meerdere partijen een kans geven. En er zijn mensen die twijfelen of ze op 12 september gaan stemmen?
Denkt u dat u op 12 september gaat stemmen?

3) Weet u zeker welke partij u gaat stemmen als u opkomt, of geeft u op dit moment meerdere partijen een kans?

4) Er is blijkbaar maar één partij waarop u op 12 september zou kunnen gaan stemmen. Welke partij is dat?

5) Stel dat u bij een keuze voor premier, alleen Mark Rutte of Emile Roemer zou mogen kiezen, naar wie gaat uw voorkeur uit?

Mark Rutte
Emile Roemer
Geen voorkeur
Weet niet/geen antwoord

6) De afgelopen week is de campagne voor de verkiezingen echt begonnen.
Hoeveel invloed denkt u dat de campagne nog op de uiteindelijke uitslag zal hebben?

7) Woensdagavond was er een debat op Nederland 1 met 8 lijsttrekkers.
Heeft u ernaar gekeken?

8) Wie vond u de winnaar van het debat?

9) Hebt u afgelopen zondag naar Zomergasten gekeken met als gast Ben Verwaaijen al was het maar ten dele?

10) Hoe vaak keek u in het verleden naar Zomergasten?

Inderdaad doet de Hond aan sturing en selecteert hij helemaal niet op representativiteit. Maar zoals velen weten is het allemaal manipulatie en propaganda.

Je kunt zoveel accounts maken als je wilt en je wordt op meerdere accounts nog uitgenodigd ook om mee te doen. Stel nu dat ik links denk en thuis in de uitkering op de bank zit. Nu maak ik 10 accounts aan en hopla op 5 accounts krijg ik ook nog eens tegelijkertijd de uitnodiging. In mijn eentje ben ik dus al verantwoordelijk voor 5/2500 oftewel 0,2% van de einduitslag. Terwijl dit eigenlijk maar 0,04% had mogen zijn. En we weten ook allemaal dat juist linkse mensen heel snel bereid zijn om mee te doen, meer dan midden en rechtse mensen. Je krijgt op deze wijze gewoon een ZEER VERTEKEND beeld.

Dat Krouwel hiermee komt is prima, maar waarom nu pas. Had het al eerder bekend gemaakt. Jou gelooft men, en als wij iets zeggen dan zijn we natuurlijk gek en dom en paranoide o.i.d.

Fijne zondag iedereen nog toegewenst ondanks het mindere weer!

Marcel op 26 augustus, 2012 - 11:55

Wat ik ervan vind ?

Ik let echt helemaal nooit op peilingen in het algemeen en die van de Hond in het bijzonder. Dit in de wetenschap dat statistiek altijd te manipuleren valt en dat er met dat gemanipuleer nog wat valt te sturen ook, er zijn altijd van die strategische slimmerikken die zich hierdoor laten leiden, en daarmee worden die peilingen verwerpelijk voor mij.

Er is maar 1 peiling die ertoe doet, en die word gehouden op 12 september.

Koning Ludwig op 26 augustus, 2012 - 11:56

opgedrongen

waarom wordt die de Hond ons toch telkens weer opgedrongen. Niet alleen als maurice de manipulator maar ook ik talkshows zit hij er regelmatig bij. Bovendien wordt hij betaald met ons belastinggeld. 

Gielah op 26 augustus, 2012 - 11:56

De vijfde al.

Ik heb die peilingvragen ook zelf beantwoord.

Maar dit was zeker al de vijfde.... met precies dezelfde vragen!

Henk op 26 augustus, 2012 - 11:59

Karlsruhe

Ik ben een beetje peilingen moe. Als Maurice er langs zit, zitten de andere peilingboeren er ook flink naast, want zo groot zijn de verschillen tussen de peilingen niet meer. Het enige wat nog onduidelijk is, wie de grootste wordt VVD of SP. Alle peilingen wijzen echter één richting uit: een regering van VVD/PvdA/CDA/D66. Een soort paars-plus dus. Deze verkiezingen zullen me verder worst wezen en ik denk dat ik deze ronde oversla. Op dezelfde dag doet het Hof van Karlsruhe uitspraak over het voortbestaan van de €. Dat heeft een veel grotere impact dan die Nederlandse verkiezingen.    

Richard_ op 26 augustus, 2012 - 11:59

Krouwel, wannabe politicoloog

Die Krouwel heeft zeker niks nuttigs te doen. Een politicoloog hoort objectief te zijn en boven de partijen te staan. Maar niet Krouwel. Zijn voorkeur en persoonlijke afkeer druipt er van af. Waarschijnlijk wel eens ruzie gehad met de Hond en het onderspit moeten delven. Beetje een rancuneus mannetje. Kom nog maar eens terug als je als mens en als politicoloog wat volwassener bent geworden.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 12:03

De VVD kost ons véél te veel!

´Wát u ook stemt.... stem in elk geval géén VVD.

Met de VVD en wat die allemaal wil, worden we heel erg arm en kwetsbaar. 

Stem op een partij, die de zorg in elk geval betaalbaar houdt.

Iedereen kan ziek worden.

Iedereen wordt ouder... en oud.

Niemand kan zich de VVD veroorloven.... behalve dan als men héél erg rijk is.

Beukman op 26 augustus, 2012 - 12:11

Michael stelt voor:

"Wat vindt u ervan, zullen we De Hond de komende weken maar gewoon links laten liggen?"

Goed idee, Michael. Ga jij nou eens 17 dagen lang geen woord over Maurice de Hond schrijven. Ben benieuwd hoe lang je dat volhoudt.
Hetzelfde geldt uiteraard voor al degenen op DDS die De Hond onbetrouwbaar vinden, menen dat hij met cijfers sjoemelt, denken dat hij een lakei is van de linkse MSM, en ingehuurd door Bilderberg met de opdracht om ons een links kabinet door de strot te douwen. Gewoon 17 dagen zijn naam niet noemen.

Jan Van op 26 augustus, 2012 - 12:14

Peil.nl

Euh? 

Weer hetzelfde verhaal dat de simpelen van geest Peil.nl opzoeken?

Kijk eens op div fora, ook hier......

PVV-ers worden overal "geband"!

Zo ook bij de Hond.

Vele PVV-ers, die eerder regelmatig werden gevraagd naar hun mening.... worden niet meer uitgenodigd om mee te doen met het "onderzoek"......

shrimpocat op 26 augustus, 2012 - 12:16

Maak je niet druk over self-selected samples

Kijk naar het resultaat. Hoe betrouwbaar De Hond is, kan eenvoudig vastgesteld worden adh van peilingen en verkiezingsuitslagen uit het verleden. Ook kan worden gemeten welke peiler wèl betrouwbaar was. Het verbaast me dat kennelijk niemand dit al eens heeft gedaan.

CDlogo op 26 augustus, 2012 - 12:20

manipulatie

De hond die beweert dat hij de uitslag van de PVV beter kan voorspellen dan anderen, hoe krijgt hij het over zijn lippen ?
In de peiling van de TK verkiezing 2010 voorspelde hij, ook de andere peilers overigens, max. 17 zetels voor de PVV het werden er 24.
Dergelijke peilingen met een marge van meer dan 30% zijn niet alleen onbetrouwbaar maar rieken bovendien stevig naar manipulatie.

Bas op 26 augustus, 2012 - 12:26

Lager opgeleiden stemmen PVV

Lager opgeleiden stemmen PVV of SP. Dat zijn ontevreden Nederlanders. De èèn is miskent talent, de ander tegen immigratie van mo echt gelovige mensen. De hoogopgeleide landgenoot is daar in het algemeen voor.

Hoogopgeleide vorige generaties, neem die van voor 1940, zagen de Duitsers en leiding wel zitten. Motief was het fel anti communisme. Begrijpelijk. Die tijd was kritiek op, neem de SS, een belediging van buren. Hun vlucht in 1940 naar veiliger oorden was uniek in de wereld geschiedenis. Nooit bleek het voordeel van een hoger opleiding, niet IQ, zo duidelijk. Bij dieren zijn het ratten die hetzelfde gedrag vertonen als het schip zinkt.

BigLjohn op 26 augustus, 2012 - 13:05

Veel te lange aanloop naar de verkiezingen

Er is een veel te lange aanloop naar de verkiezingen geweest, waardoor onbetrouwbare bronnen zoals van De Hond, alle kans kregen om de uitslag te manipuleren. Voor mij was dit alles allang een klare zaak. Ik schreef hierover al een artikel in het Brabants Dagblad van maandag 13 Augustus 2012. Het viel mij veel mee dat ze dat artikel van mij wilden plaatsen. Ik had al een alternatieve krant in gedachten voor plaatsing. Het lijkt er wel op, dat de linkse - Hond - een overeenkomst gesloten had met de VVD en SP, om het erop te doen lijken die zoveel mogelijk zetels zouden halen. Het is voor mij ook volslagen onbegrijpelijk dat, na het ineenklappen van het kabinet, alle politieke partijen het overeen kwamen de verkiezingen zowat een half jaar na dato pas te laten plaatsvinden. Ik had er toen al een hard hoofd in dat - links - nu alle ruimte zou krijgen zich op de voorgrond te doen plaatsen. De VVD 32 zetels ???? Deze partij die de mensen nota bene vernaggeld heeft ! Met zijn allen naar de SP ??? Nederland zou van de ene op de andere dag Marxistisch worden ! terwijl een volslagen rood kabinet onmogelijk is, zou dat volgens de prognoses van De Hond zeer wel mogelijk zijn. SP 35 zetels, PvdA 18 zetels, Groen Links 5 zetels, en bijvoorbeeld D66 14 zetels en het CDA 14 zetels erbij, en De Hond rekent ons rijk dat we in deze zelfs over de vereiste 75 kamerzetels heenkomen ! Hoeveel kiezers zouden er door dat gemanipuleer al niet naar rood zijn overgelopen ? Die De Hond is een klein soort van Dr, Goebels. Het volk gek maken met onbetrouwbare informatie. U weet wel, Duitsland wint op alle fronten. Ja, ja, de SP ook. Maar niet heus ! Een ander groot peilingburo, ik ben de naam even kwijt, geeft de PVV als grootste partij op met 35 zetels ! Geef ons maar Geert Wilders en de PVV. What you see is what you get !

Theefeest op 26 augustus, 2012 - 13:42

Herinnert u zich deze nog

Ik moet een beetje denken aan deze mijnheer, als ik denk aan mijnh. de Hond met zijn onbetrouwbare peilingen.

Het is onbetrouwbaar, omdat dat uit het verleden is gebleken.

En wie zegt niet dat mijnh. de Hond om een "representatief beeld" te krijgen van te voren de respondenten selecteert.
Let wel representatief zoals hij dat dunkt.
Waarschijnlijk geheel legaal volgens statische regels.

Als u wilt weten hoe het met die andere mijnheer is afgelopen,... dat kunt u hier lezen.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 13:48

Rare cijfers.

Kijk.... ik zie daarnet bij de Hond dat er maar 4% hoogopgeleide mensen op de PVV (zouden)  stemmen.

Bij D'66 is dat bijvoorbeeld 17%.

Maar ik doe al járen mee met de peilingen van De Hond en nog nooit heeft hij mij naar mijn opleidingsniveau gevraagd.

Als hij dat bij niemand doet (en ik mag aannemen, dat ik geen afwijkende behandeling krijg) dan is dit cijfer dus volkomen uit de lucht gegrepen.

Overigens - als die 4% wél op waarheid berust, dan démotiveert dit mij niet om PVV te blijven stemmen.

Ik zou niet graag bij die groep van zogenaamd wél hoog opgeleide D'66ers behoren!

Als enkel en alleen dómbo's maar de waarheid kunnen onderkennen... laat mij dan maar fijn bij die dombo's horen!  

Dick Kraaij op 26 augustus, 2012 - 14:01

Even advocaat van de hond spelen

Ook André Krouwels werk is niet altijd betrouwbaar gebleken. Heel interessant vind ik echter deze beschuldiging van hem aan het adres van De Hond:

>> [De Hond] geeft [hij] deelnemers veel te weinig tijd
om zijn vragen te beantwoorden én maakt [hij] zich schuldig "aan sturing
van antwoorden, door mensen eerst over allerlei politieke onderwerpen
aan de tand te voelen en ze vervolgens naar hun stemintentie te vragen".

Maar dat kan ook juist een zuiverder peiling opleveren. Let op: een peiling is per definitie een momentopname (ik zeg het maar even, anders krijg ik op mijn beurt kritiek).

Stel, in de afgelopen week is uitgebreid in het nieuws geweest dat er van alles mis is met ontwikkelingssamenwerking. De Hond vraagt naar uw mening en informeert vervolgens naar uw politieke voorkeur. Nu zijn er nog steeds vrij veel kiezers die op het CDA of een andere linkse partij zouden stemmen op hun totaaloordeel of hun indruk van die partij, of uit traditie (het laatste is niet slim, maar helaas kan ik daar in mijn eentje ook weinig aan veranderen).

Door de actuele vraag van De Hond kan de peilng worden beïnvloed ten gunste van VVD en PVV, die de OS geheel of grotendeels willen afschaffen.

In het algemeen heeft De Hond er de afgelopen jaren toe bijgedragen dat meer kiezers zich realiseren dat een flink aantal politieke partijen standpunten huldigt waar tot wel 80 procent van de bevolking tegen is, zoals die OS. Het is mede zijn verdienste geweest dat mensen beter over deze kloof zijn gaan nadenken, zeker in de tijd dat er nog helemaal geen kieshulpsoftware bestond.

Ik zou graag willen dat De Hond betrouwbaarder was (een deel van de kritiek op zijn werk snijdt hout). Wel vind ik dat zijn manier van onderzoeken een  toegevoegde waarde heeft.

JWR op 26 augustus, 2012 - 14:05

http://wekelijksepeiling.nl/

Op bovenstaande link kan iedereen, eenmaal per week stemmen.

Dus je hoeft niet te wachten tot de Hond je belt.

Hoe meer stemmen des te betrouwbaarder wordt

http://wekelijksepeiling.nl/

Dick Kraaij op 26 augustus, 2012 - 14:30

Wekelijkse Peiling ook niet betrouwbaar

@JWR

Ook wekelijksepeiling.nl zal gedeeltelijk onbetrouwbaar zijn, om de door Krouwel genoemde reden. De peiling wordt alleen ingevuld door sterk politiek geïnteresseerden, die bovendien veel op internet zitten.

Jukommerce op 26 augustus, 2012 - 14:32

Een "Weg met Kieskompas!"-campagne... ik zeg doen!

Krouwel (PvdA) en zijn Kieskompas hebben Ipsos als partner. De opdrachtgever van de Politieke Barometer van Ipsos is Nieuwsuur (NOS/NTR).

Dit is niet de eerste keer dat Krouwel naar iemand uithaalt. Eerder gebruikte hij HP-de Tijd (HP de Tijd is "liberaal, "gematigd progressief" (bron Wikipedia)) om uit te halen naar Stemwijzer: http://www.hpdetijd.nl/2012-07-27/de-stemwijzer-is-bagger/. Kennelijk is het beledigen van concurrenten een onderdeel van Krouwel zijn communicatiestrategie. Overigens is HP de Tijd ook partner van Kieskompas!

O ja, Krouwel was vergeten om de Piraten Partij op te nemen in het kieskompas. Dat heeft hij inmiddels gecorrigeerd. Erg slordig! Nog steeds sluit Kieskompas partijen uit van deelname.

Krouwel heeft zich ook gemengd in de Breivik-discussie. Een erg intelectuele discussie, aangezwengeld door Dibi. Moet Wilders zijn excuus nog aanbieden aan Noorwegen? :-)

Bekijk de video: http://nos.nl/audio/259312-politicoloog-krouwel-over-wilders-en-breivik....

Ik hoop dat De Hond terugbijt! Hij is wel wat negatief campagnevoeren gewend. Een "Weg met Kieskompas!"-campagne... ik zeg doen!

Johan T op 26 augustus, 2012 - 14:49

een plus een is

De uitslag van de hond is vast niet domweg het percentage van de steekproef. Doordat hij alle vorige keren ook weet van iedere respondent, weet hij de verschuivingen van partij naar partij in zijn sample. Door die te vergelijken met bekende uitslagen (percentage SGP) kun je uitrekenen wat het totaal moet zijn.

En Krouwel is van de de PvdA maar als dat hem niet uitkomt zeg hij altijd 'wetenschapper'.

peterdeRuyter op 26 augustus, 2012 - 14:57

Merkwaardig stuk toch

Merkwaardig stuk toch wel.Krouwel is zelf ook een sturend politicoloog,ik meen uit de VU sferen.Op zijn eerste stemwijzers was ook wel het een en ander aan te merken.Maar als een linkserige pc-figuur als Krouwel al vindt,dat de Hond (ik zwijg maar over trash als policolor Synovate) het te bond maakt,hoe zal een niet link-sroerend mens dan wel niet de wekelijkse sturing van de Hond in samenwerking met de gretige MSM ervaren? Ik doe wel mee.Heb me ooit aangemeld en wordt de laatste tijd regelmatig opgeroepen.Het belangrijkste bezwaar blijft,dat de Hond de voorkeuren kent van de deelnemers.Bij de vraag: 'welke partij stemt u' heeft hij bij mij al PVV ingevuld. Geen andere partij heeft bij mij  een kans,en ook die vraag komt voor-beantwoord tot me. Hier ligt,naast de sturende vraagstelling mbt  een virtuele neprace tussen Rutte en Roemer,het meest oncontroleerbare en meest manipulatieve deel van deze peilingen.Niemand kan controleren hoe de Hond stuurt en in een week zijn kandidaten selecteert.Hij kent de voorkeuren reeds, kan daardoor nog beter aan sturing en manipulatie doen.Omdat hij  links politiek betrokken is en intolerantie in die tak van denken de standaardnorm is,weet ik zeker dat die verleiding te groot is.Nimmer zal hij een tegenvoeter als Wilders naar de huidige Roemer positie toepeilen.Een stijging van de PVV vindt bij de Hond dan plaats,wanneer hij de partij van die piek des te dieper kan laten kelderen en als verliezer kan neerzetten.

Naast de creatie van een fictieve strijd tussen Roemer en Rutte onder verzwijging van Wilders,vreesde ik al,dat het begrip 'stategisch stemmen' ook weer komt opduiken.Die RR-race is mede verzonnen,om rechtserige kiezers bij de PVV weg te houden en nu over te halen op de VVD te gaan stemmen,want zie het gevaar Roemer.Dan blijft de stem binnen het multiculti eurofiele blok.Aan de andere kan hij delen van Links hiermee via de SP in zijn peilgreep houden en sturen.

Een opmerking in  het aritikel,dat de Hond erover opschept dat hij de PVV beter peilt dan wie ook,mag het hoogste Noord Korea gehalte hebben van al zijn gescharrel.Hij peilde de PVV volgens mij bij de laatste verkiezingen 30% te laag;ook hier was hij op dezelfde wijze sturend bezig geweest.Door de samenwerking met de eveneens  links-pc sturende MSM/PO,is er in ons land een erg ongezonde situatie ontstaan vwb desinformatie,peilingen  en sturing vóór de verkiezingen.In een zindelijk politiek klimaat zou niemand dit moeten willen of accepteren,en het gevaar hiervan kunnen inschatten.Maar het politiek klimaat hier ademt al jaren de nogal giftige dampen van een politiek correcte geestelijke terreur,juichend door de MSM /Publieke Omroep/RTL begeleid,waar figuren als Pechtold,Sap Samson en meer kwestieus bevoordeelden hun bed lijken te hebben staan.

Superwurm op 26 augustus, 2012 - 15:00

zou helemaal lachen zijn als

zou helemaal lachen zijn als op 12 september in ene keer al die kleine onbekende partijtjes met enorm veel zetels de kamer binnen komen en alle grote partijen in ene keer gehalveerd zijn.

weg met die peiligen! Ik vorm mijn eigen mening wel. heb ik geen hond voor nodig

vanhetgoor op 26 augustus, 2012 - 15:09

De doelgroep

Hoogbejaarden halen doorgaans de volgende verkiezing niet, het maakt dus niet uit wat ze zouden hebben gestemd, de kans dat hun stem echt mee gaat tellen is zeer klein. Allochtone meisjes zelfde laken een pak, maar dan anders, het maakt niet uit wat deze meisjes denken, zodra zij een oproepkaart voor de verkiezingen krijgen gaat vader of haar oudere broer met haar mee om op de allochtonenpartijen te stemmen, het CDA of de PvdA. 

Methode de Hond is onbetrouwbaar omdat het een peiling is, het zijn niet de verkiezingen, het zijn maar prognoses, veronderstellingen met betrekking over wat iemand gestemd zou hebben als er vandaag verkiezingen zouden zijn geweest. Een week na de feitelijke verkiezingen is de hele situatie al weer anders. Dan heeft men spijt, dan ziet men de fout die men gemaakt heeft.

Het probleem is niet de manier waarop Maurice de Hond werkt, het probleem is de parlementaire democratie, en dat er maar een keer in de vier jaar gestemd mag worden. Maar bovenal is het probleem dat men een mandaat geeft aan incapabele kletsmajoors. Er moet echte democratie komen, elke probleem en elke oplossing moet worden voorgelegd en beoordeeld door het volk. Dan krijgt iedereen een ja-knop, een nee-knop en een knop om aan te geven dat men geen mening heeft. Nu bepaalt de partij waarop men vanwege de hypotheekrente gekozen heeft de uitslag van de stemming over Griekenland. Maar het kan zijn dat ik het eens ben met Wilders op het punt van Griekenland en het standpunt van de Partij voor de Dieren met betrekking tot de megastallen verkies.

De beperking van de parlementaire democratie heeft raakt met niet kwijt met peilingen en raadplegingen. De enige oplossing is iedere Nederlander drie knopjes geven, pas dan is er echte democratie, dit wat we nu hebben is een heleboel geklets in de lucht! 

Princenvlag op 26 augustus, 2012 - 15:11

Wenspeilers zijn onbetrouwbaar bij TK 2012

De wenspeilers doen er alles aan om de kiezers te beïnvloeden. Dit alles om met name de PVV en PvdA kleiner te maken. In werkelijkheid zullen VVD en SP veel minder zetels gaan krijgen en wordt het nog maar de vraag welk van de 4 partijen (VVD, SP, PvdA, PVV) het grootste gaat worden.

Als Geert Wilders het goed aanpakt bij het premierdebat bij RTL hedenavond en verder bij de andere beslissende TV-debatten en bovendien meer "goed nieuws" uit Brussel of Frankfurt, zou ook de de PVV de groptste politieke familie van het land kunnen worden.

Als de PVV bij de wenspeilers Synavate 19 + Peil.nl 18 zetels staat, dan staat de PVV nu (inclusief de gordijnbonus) al rond de 25 zetels. Dus het is een kwestie van een goede en stevige campagne. Gewoon de werkelijkheid vertelen met feiten en cijfers over de EU en Euro en dan moet 30 zetels mogelijk zijn.

NB. Gisteren de verkiezingspoll op startpagina gevolgd. Vandaag is ie weer verdwenen. Maar ik hen een printscreen bewaard na 13.613 uitgebrachte stemmen stond op 1. de PVV met 24,7% op 2. de SP met 22,6% en 3. de VVD.

Tenslotte ben ik benieuwd naar de uitslag van de middelbare scholieren en studentenverkiezingen een dag voor 12 september. IIn 2010 was de PVV ook bij deze groep nieuwe "tokkies" de grootste partij! Gek he?

Bas op 26 augustus, 2012 - 15:38

Aardige man, Maurice. Een

Aardige man, Maurice. Een schoolvoorbeeld van eerlijkheid en bewogenheid. Die moord en schuldige als voorbeeld. Met eerlijk zijn komt er geen brood op tafel. Bij twijfel lees de laatste 2000 jaar geschiedenis. Maar, wat hem betreft, daar kwam redding. Geen blackmail, gewoon overleven instinct. Hèt fundament van religie. Twijfel je, dan is niet een hemelse hel uw voorland maar de aardse. Een soort zendelingen methode.

abcd op 26 augustus, 2012 - 15:43

De Hond

Geen hond die De Hond meer vertrouwd!

sprx op 26 augustus, 2012 - 15:45

Wat d'Hondt meet is partij discipline

Wat d'Hondt meet is partij discipline, die is het hoogst en het trouwst bij de SP.
Ik heb gewoon geen zin in al die vragen, wel wat beters te doen.
Er bestaat kennelijk een partij oekaze die SP leden oproept zich bij peil aan te melden.
Ten aanzien van de PVV zat d'hondt er altijd dichterbij dan de concurrentie, hij 35% en de anderen 55% te weinig voor de PVV.
Dan is een peiling van 18 zetels erg goed, ergens tussen de 27 en de 38 zetels dus, en dat in mindering bij andere partijen.
Dan is de vraag nog steeds niet beantwoord of euro niet al onderuit is gegaan, 12 september doet het hof in karlsruehe uitspraak, overtuig twijfelaars ervan vooral laat te gaan stemmen, dan kunnen ze de afwijzing van EMS en de definitieve euro ramp meenemen in hun stem.
Spanje en Italië kunnen in de laatste week ook nog onderuit, en met de euro afpersing en chantage heeft de PVV een gulden thema gekozen.
Bij de regenten partijen gaat het eigenlijk nergens over.

François op 26 augustus, 2012 - 15:52

Bandwagon

"zullen we De Hond de komende weken maar gewoon links laten liggen"

Dan zou u alle peilers links moeten laten liggen. Wat geen onverstandige beslissing zou zijn. Synovate bijvoorbeeld maakt er nog veel meer een potje van.

Peilen is een heel belangrijk politiek instrument. Cohen bijv. is er succesvol mee gewipt, en het opdrijven van de SP (=max. aandacht) en onderwaarderen van de PVV (=min. of neg. aandacht) past in de strategem om er een Roemer-Rutte verkiezing van te maken. Want stel je voor dat de PVV nummer 1 wordt! Dat is een ware nachtmerrie voor de uitbuitende euroklase (de 'elite').

Stap twee is om de PvdA ineens op te stuwen, ten koste van de SP, voor een bandwagon-effect. Dus heel links 'dan maar' achter de PvdA, zogenaamd om Rutte de pas af te snijden, en de rest achter Rutte voor het omgekeerde. Ach ja, peiligen...

nick op 26 augustus, 2012 - 18:30

Beste krant

Deze is ook wel aardig, net van de telgraaf geplukt;

Poll: Polletje dan maar? De beste Verkiezingskrantpagina morgen in de krant zal komen van: Mark Rutte (VVD) (23%)
Diederik Samsom (PvdA) (9%)
Sybrand Buma (CDA) (4%)
Geert Wilders (PVV) (40%)
Emile Roemer (SP) (16%)
Alexander Pechtold (D66) (7%)
by Marco van der Laan 4:36 PM
jovano op 26 augustus, 2012 - 18:42

@Nick

En ook dat was geen representatieve steekproef. Dus het zal meer zeggen over de Telegraaf en de PVV dan over de Nederlandse bevolking. 

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:43

@Michael vd Galiën: waarom

@Michael vd Galiën: waarom geen poll op DDS? Leuke barometer!

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:46

@Kees E op 26 augustus, 2012

@Kees E op 26 augustus, 2012 - 11:55

Misschien ben ik wel gek, maar ik heb afgelopen vrijdag aan de peiling meegedaan, maar een aantal vragen waren verschillend. Over zomergasten kreeg ik geen vraag. Was die van u ook op vrijdag?

@Gielah, mij is ook nog nooit om mijn opleidingsniveau gevraagd.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 18:46

Poll.... please!

Inderdaad... goed idee!

Laat de DDS-ers hier eens aangeven, op welke partij zij straks hun stem gaan uitbrengen.

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:49

Aan veel van de vragen gaan

Aan veel van de vragen gaan idd enkele premisses vooraf, onbewezen en gekleurde meningen, en aan de hand daarvan worden vragen gesteld. Dat zijn geen objectieve vragen, maar eerder een meting hoeveel van zijn gepeilden zijn mening ondersteunen. Allemaal.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 18:50

@D.G.Neree.

@D.G. Neree:  ja... ik heb ook vrijdag meegedaan.

En er wás een vraag bij over Zomergasten, waarbij ik geantwoord heb dat ik daar ( tegenwoordig)  niet (meer)  naar kijk.

Maar het meeste was in de stijl van:

'Moet, als de SP het grootst wordt, Roemer volgens u premier worden?'

'Moet, als de VVD straks het grootst wordt, Rutte volgens u premier worden?'

'Welke drie politici vertrouwt u het meest?'

( Hier kwam mijn echtgenoot in de problemen, want hij wéét geen drie personen onder de politici, in wie hij enig vertrouwen heeft.... dus heeft hij de enquête verder maar gelaten voor wat die was...).

Jasterke op 26 augustus, 2012 - 18:53

.   Hij is de Amsterdamse

.

Hij is de Amsterdamse zoon van Sam en Jannie

van achteren…ja, aangenaam…de Hond

maar wat hij meent te peilen vrienden kan nie

want ballen peil je van z’n leven mooi niet rond !

vandaar dat hij met argwaan wordt bekeken

zo van :  je zegt dat wel, maar is dat ook écht waar ?

en geloof ’t of niet, maar meestal is gebleken:

hij gooide er maar met ’n Linkse peilpet naar !

daarom, (je moet het zelf maar weten…)

is mijn advies : geloof van dat peilen niets

hij slaakt wel wekelijks wat quasi-slimme kreten

maar die zijn minder waard..haha..dan opa’s ouwe fiets…

.

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:53

Is dit de Dehonddraad die een

Is dit de Dehonddraad die een einde maakt aan alle Dehonddraden? De Moeder der Dehonddraden?

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:54

@Gielah, ik heb wel door die

@Gielah, ik heb wel door die laatste peiling mijn vertrouwen in de politiek van 4 naar 3 teruggebracht. Dank je wel, De Hond :p

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 18:57

Het was oorspronkelijk ook

Het was oorspronkelijk ook een 3. Na het gedoogakkoord heb ik het op een 6 gezet, maar na het kunduz-accord heb ik het op 4 gezet.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 18:59

Nooit hoger dan een 3.

Ja.... bij mij is het al máánden een 3.

Dat staat trouwens al vóóraf in de enquête neergezet.... evenals dat ik op de PVV denk te gaan stemmen en dat ik daarnaast éventueel nog de SGP zóu overwegen ( dan zou de PVV eerst spontaan moeten verdwijnen... bijvoorbeeld...).  

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 19:05

@Gielah, ik heb ook voor het

@Gielah, ik heb ook voor het eerst aangegeven dat ik misschien ook wel eens op een andere partij zou kunnen stemmen dan de PVV. "Anders" aangevinkt, aangezien de Libertarische Partij niet op de lijst stond. De Piratenpartij heb ik niet opgemerkt, maar het is meer een partij voor jonge honden (Hoop dat ze blijven blaffen en bijten).

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 19:08

@Gelah, dat het vooraf al is

@Gelah, dat het vooraf al is ingevuld is wel tijdbesparend. Het is immers je eerdere keuze.

Gielah op 26 augustus, 2012 - 19:15

Ik blijf invullen!

Zo is dat.

Maar ik verbaas me er nogal eens over, dan anderen hier, die ook als PVV-stemmers bekend staan, worden overgeslagen bij de enquêtes van de Hond.

Ik krijg er zéker één per week in te vullen.

Soms meerdere.... en die moeten dan dezelfde dag nog beantwoord zijn.

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 19:18

Misschien leidt De Hond het

Misschien leidt De Hond het opleidingsniveau af van degenen die 5 of meerdere accounts kunnen aanmaken? Daar is toch wat denkwerk voor nodig. Proxy's... Tor... 

Misschien tijd voor een Geenstijl Pollfucq?

D. G. Neree op 26 augustus, 2012 - 19:22

@Gielah, ik doe langer dan

@Gielah, ik doe langer dan een jaar mee en ik word zelden gevraagd. ik denk niet:wel = 5:1. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik ook wel eens te laat  ben om de poll nog in te vullen

Gielah op 26 augustus, 2012 - 19:31

@ 19.22 uur.

Misschien zit het hem dan daar in.

Overigens krijgt mijn echtgenoot ook minder enquêtes dan ik.

Dat vinden wij ook altijd een beetje vreemd.

EenVandaag krijgen we allebei wél even regelmatig.

Je kunt dan in een kadertje je mening geven over het een of ander en als je je telefoonnummer erbij zet, kúnnen ze je bellen om een toelichting, of je vragen in de uitzending te komen.

Nu.... hoewel mijn man altijd een heel verhaal neerzet, wordt hij nooit gebeld.

Maar ja... hij heeft zijn feiten dan ook érg goed op een rijtje.... en daar zit EenVandaag niet op te wachten.

Sléuren ze in dat programma eens een PVV-stemmer voor de camera.... dan moeten ze er zéker van zijn dat dat een hoogblonde dame in een tijgerprint-jurk met daaronder een legging is... met opgespoten lippen liefst..... of een duivenhouder met een geruit overhemd die niet uit zijn woorden kan komen en die -duidelijk zichtbaar -  de Story op de salontafel met pluchekleedje heeft liggen.

Dat bevestigt een dierbaar dogma..... dat alle PVV-ers tokkies en laag-opgeleiden zijn.

Piet Klont op 26 augustus, 2012 - 21:05

Onbetrouwbare Hond!!

De betrouwbaarheid van Maurice de Hond ?????

In één oogopslag:

http://ejbron.files.wordpress.com/2012/08/screenshot_267.png

Theefeest op 27 augustus, 2012 - 12:00

@ Piet klont

hahahaha, wat een geweldige spotprent.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.