Racistische witte scholen stoten vmbo af

Wat zijn het ook een stel racisten, die Nederlandse rotscholen!

Trouw bericht dat steeds meer middelbare scholen hun mavo- of vmbo-afdelingen afstoten “om aantrekkelijk te blijven voor witte leerlingen en vwo’ers.” Het blijkt namelijk dat zogenaamde ‘zwarte scholen’ niet bijzonder populair zijn onder dat soort leerlingen.

“Voor schoolbestuurders is dat een belangrijke overweging”, zegt de voormalige rector van het Aloysius College in Den Haag, Rola Hulsbergen. “Al belemmert het afkoppelen van de mavo de sociale mobiliteit.” “Scholen die de laatste jaren wel verkleurd zijn, willen hun traditionele, zeg maar witte, cultuur zo veel mogelijk behouden”, aldus Hulsbergen. “Dat gaat vaak ten koste van de vmbo-afdeling. Het is een trend die zich in stilte voltrekt.”

Het vervelende hiervan is dat de betrokkenen en Trouw net doen alsof dit allemaal voortkomt uit racisme. U weet, wij blanken zijn geboren racisten, daar kunnen we niets aan doen, het zit in onze genen. Emeritus- hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers (dat zijn van die hoogleraarschappen die door activisten zijn opgezet, en ook alleen voor hen bedoeld zijn) zegt daarover: “Meestal neemt men die maatregelen pas als het ‘te laat’ is: de witte vlucht is op het vwo al gestart en ook de havo begint een kleurtje te krijgen.” Hier nog een voorbeeld:

Het Aloysius daarentegen maakte onlangs bekend de deuren te moeten sluiten. Volgens de huidige rector Henk Kempink heeft die sluiting alles te maken met de ‘witte vlucht’ op het Aloysius. Naarmate de school, met dertig nationaliteiten, zwarter werd, kwamen er minder leerlingen uit de omliggende, chique wijk Benoordenhout.

Kortom: scholen doen het echt om ‘wit’ te blijven en maar niet ‘te verkleuren.’ Dat moet wel racisme zijn, toch?

Het is natuurlijk je reinste onzin. Het gaat scholen, leerlingen en hun ouders er niet om dat een school ‘een kleurtje’ krijgt, maar dat de schoolcultuur ten slechte verandert door allochtone vmbo’ers. Lang niet al dat soort leerlingen doen daar aan mee, maar een ieder die een middelbare schooldiploma heeft gehaald weet dat er onder hun leiding een cultuur ontstaat die macho- en playersgedrag hoog in het vaandel heeft staan, terwijl er wordt neergekeken op scholieren die daadwerkelijk het beste uit zichzelf proberen te halen. 

Kinderen die een hogere opleiding genieten – zoals vwo’ers – hebben daar over het algemeen niet zoveel behoefte aan. Zij willen in een andere cultuur leven; één waarin goede academische resultaten prioriteit nummer één zijn, zowel voor leerlingen als leraren. En als zij zich daar persoonlijk niet druk om maken dan doen hun ouders dat wel.

Onderhand wordt het nogal vermoeiend dat linkse media en academici bij het minste of geringste “racisme!!!11!” roepen. Door die pavlovreactie zorgen ze ervoor dat serieuze problemen nooit écht besproken, laat staan opgelost kunnen worden. Wie daar iets aan heeft is mij een raadsel.

Volg Michael op Twitter: @MichaelvdGalien.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

25 reacties

  1. Pietje Precies

    Marcel4x4, die zijn er. Denk aan De Driestar in Gouda. Zwaar gereformeerde scholengemeenschap. Meisjes moeten rok aan enzo ( en niet te kort).
    Mijn oudste zit godzijdank op een categoraal Gymnasium, maar de tweede gaat dat niet redden. Die pushen we naar een gewone christelijke scholengemeenschap VWO. Daar heb je een realistischere afspiegeling van de maatschappij dan bij openbare.

  2. Gielah

    Een mens moet inderdaad goed weten wie er wel en wie er niet in staat zijn aan een discussie van enig niveau deel te nemen.

     

    U bent nu al een paar keer dérmate infantiel en pesterig-dommig uit de bocht gevlogen… dat ik u hierna gaarne overlaat aan mensen, die nog wél vinden dat u iets zinnigs te melden hebt.

     

    P.S.  Bij u vergeleken zal zonder enige twijfel het merendeel der mensheid als in intellectueel opzicht superieur aan u overkomen… dus bevind ik mij in dit opzicht in een uitermate tálrijk gezelschap.

    O ja… en het is Heilige Schrift… met twee hoofdletters.

     

    Het ga u overigens goed, in de jaren die komen.

     

  3. Thor

    @Gielah @ Makker,

     

    Zullen wij ons proberen niet te verlagen tot VMBO niveau en en ruzie gaan maken op het DDS schoolplein? 😉

  4. Makker

    Nou nou nou, ga eens even uw mond spoelen zeg, met zeep en bleekwater.
    Dat is toch geen taal meer!

  5. Gielah

    Wat we dóen met al dat gajus… goede vraag.

     

    Kijk:  ik heb al die jaren in het onderwijs gezegd:  pak ze de eerste drie maanden in de brugklas consequent en stevig aan… niet gemeen… maar wel grenzen stellen!

    Dat mócht niet… van de schoolleiding, welteverstaan.

    Alles moest leuk en gemakkelijk en gemoedelijk zijn voor de kids.

    Dat docenten werden gebrutaliseerd en soms zelfs het onderwijs vaarwel zeiden… dat interesseerde de schoolleiding niet, zéker niet nadat een of andere zweefmolen van een door de regering gesteund onderwijsinstituut ons, docenten, was komen inprenten dat we de leerlingen voortaan als klánten dienden te zien… en niet als kinderen, die nog een hoop leiding nodig hadden eer dat ze volwassen waren.

    Klanten!

    En wij… wij waren het personéél van die klanten.

    Wij dienden altijd geduldig en vriendelijk te blijven en als we al eens een darm van een leerling corrigeerden, dan was de directie daar hélemaal niet altijd blij mee.

    Kwamen er ouders klagen… de tegenwoordige ouders stellen zich écht anders op dan decennia geleden… dan stond de directie onmiddellijk aan hún kant.

     

    Zelfs op rapportvergaderingen, als er rapporten langskwamen met alle cijfers daarop onvoldoende… zei zo’n conrector, die de vergadering voorzat, soms doodleuk: ‘Het is jullie taak om te maken, dat deze leerling het wél kan!’

     

    Een docent wordt dus van twee, eigenlijk drie kanten onder druk gezet:  door de leerlingen, de ouders en de schoolleiding.

     

    Dat leerlingen op die manier helemaal niet opgevoed en ingetoomd worden op een school… dat kan een ieder wel aanvoelen.

    Ze groeien in feite in het wild op.

    Terwijl ze zelf de hele dag vloeken en schuttingtaal uitbraken… zitten de leerlingen onmiddellijk bij de schoolleiding als er eens een docent… tot het uiterste getergd, dingen roept als: ‘Sodemieter mijn lokaal uit!’

    Oooooh….. sodemieter…. een lelijk woord… en hij is een léraar!

    En dan werd die docent op het matje geroepen.

    Vinden we het gek dat leerlingen zo geen respect voor hun docenten hebben?

     

    Kijk:  en dat pesten van ambulancebroeders en politieagenten en conducteurs is daar een regelrecht uitvloeisel van.

    Een kind, dat geen respect meekrijgt voor ouderen en docenten… dat zal nérgens meer respect voor hebben.

    Die gaat bij elke echte of vermeende krenking door het lint, bijvoorbeeld ook in het verkeer.

    Dan krijg je burgers, die zich als ongeleide projectielen gedragen.

     

    En waarom de scholleidingen van de scholen dat corrigeren van leerlingen niet meer willen?

    Omdat ze vooral willen dat hun school populair is en hoog scoort op die jaarlijkse prestatielijsten van Elsevier en Trouw… die hebben echt een wéreld van kwaad gedaan.

    Dat zo’n school leerlingen met een recht-van-de-sterkste mentaliteit aflevert… dat boeit hen niet… de leerling zelf én het onderwijs boeit hen niet… de WINST… die doet er alleen maar toe.

  6. halo1

    Goed idee.. terug naar de ambachtsschool.. maar wat doe je met al  dat gajes??…m.a.w.. de ramp heeft zich allang voltrokken.. en de zaak is onherstelbaar vernield..

  7. Henk

    We krijgen steeds meer een gesegregeerde maatschappij net zoals in de VS. Ieder zijn eigen wijk, scholen etc. Ik ben daar wel voor. Ik woon liever in een witte wijk, dan een multiculturele wijk.

  8. mijn-idee

    Hoorde vanochtend vroeg nog een grappige opmerking tijdens het nieuwsitem over vermeend racisme…

     

    Er werd gesteld dat autochtonen meer naar Havo VWO gaan en dat allochtonen eerder voor het VMBO kiezen….

    Volgens mij zit het zo dat je een achtjarige basisschool volgt, dat aan de hand van die resultaten i.c.m. de cito-toetsde

    een passende vervolgopleiding wordt geadviseerd……….dus wat is daar de conclusie van……….

     

    En dat terwijl uit een onderzoek ( kort geleden nog langs zien komen ergens..,)al was gebleken dat het gemiddelde IQ van autochtone Nederlanders  hoger is  dan die van onze nederlandse marokkanen, turken en andere nieuwe medelanders…….

     

     

     

  9. Makker

    U kunt het toch niet laten…

    De geest van de wijze keert zich naar links, maar de geest van de dwaas naar rechts” – Prediker 10:2 in de NBG 1959 vertaling)

  10. toetssteen

    Sinds wanneer valt elke allochtoon onder de noemer ‘zwart’? Marokkanen zijn niet zwart, Berbers net zomin, kinderen wiens ouders van Turkse afkomst zijn ook niet. Chinees dan? O wacht die gaan vaak wel naar het VWO enzovoort.

     

    In dit ‘onderzoek’ is alles bij elkaar gegooid en je kunt er naar wens alles uit opmaken.

     

     

  11. chris2

    Gielah schets gewoon de realiteit. En deze realiteit zien we ook al terug in het MBO: pappen en nathouden. Docenten maken afspraken (bv. volgende week woensdag uiterste inleverdatum) en komen daar twee, drie keer op terug. Met het gevolg dat (goedwillende) kleindochter zich afvraagt waarom ze tot ’s avonds laat is door gegaan om haar opdracht op tijd in  te leveren. En zo kunnen we doorgaan… Bang om de consequent te zijn, en dan met name tegenover allochtonen. Maar zien we dat niet in heel de maatschappij terug?

  12. Marcel4x4

    Zijn er ook nog witte VMBMO scholen? Of ben je genoodzaakt om als je als Nederlander je kinderen naar VMBO moet sturen om ze naar een school met bontkraagjes en ander tuig te sturen?

     

    Probleem in het onderwijs is dat iedereen het maar verplicht af moet maken. Ook mensen die de boel terroriseren. Aso’s blijven op school. Pestkoppen worden niet aangepakt.
    Trap de onruststokers van school af, ongeacht afkomst.

    In de praktijk worden de gepeste leerlingen maar naar een andere school gestuurd of ze durven niet meer naar school.

  13. Makker

    het staat er toch echt!

  14. toetssteen

    En u heeft nooit leren lezen. U leest dingen die niet zijn geschreven.

  15. Makker

    U heeft toch maar mooi leren schrijven dank zij dat “linkse tuig”

  16. halo1

    U verwoordt de onderwijs-problematiek prima… lijkt me.. maar wat dan te doen met dat  gajes.. daar bent u wellicht nog wat te naief..vandaar dat ik de situatie als “onherstelbaar vernield ” kenschets… dergelijke mensen hier toegelaten te hebben is de grootste ramp die NL ooit heeft getroffen….met “dank” aan links…

  17. Gielah

    Afgezien van het wel of niet orde kunnen houden van docenten… de een heeft daar meer talent voor dan de ander…. de directie wenst dat de kids niet als in ontwikkeling zijnde jonge mensen, maar als volwassen klanten worden behandeld… en de docent dan dus als een knechtje ván die klanten.

    Dat is een situatie waarin geen docent kan gedijen of iets goeds kan bereiken… zelfs de kénnisoverdracht lukt dan nauwelijks of helemaal niet meer, als de persoon voor de klas met een zekere minachting – en dat gedoogd en/of aangezet door de directie – gezien wordt en bejegend mag worden.

     

    Zelfs in primitieve samenlevingen hebben leraren gezag!

    Hier niet meer… omdat dit van die irritante en nergens goed voor zijnde managers niet mag!

  18. toetssteen

    Zelf nooit de les uitgezet, maar ook in het verleden kwam het natuurlijk wel voor dat de leraar ‘buiten’ zei. Krachtterm was onnodig. En tegen je ouders klagen…… Dat was niet zo slim om het mild uit te drukken.

     

    Toch is er wel verschil in het al dan niet kunnen handhaven van de orde. Leerlingen weten haarfijn met welke leraar de kachel is aan te maken. Tja en als dan treitergedrag komend van leerlingen wordt gezien als normaal, dan leert geen enkele leerling iets van de gegeven lesstof.

  19. Gielah

    De kwestie van ons achteruit tuinende onderwijs zit mij tamelijk hoog.

    Ik weet namelijk dat…als je op de juiste ‘knoppen’ weet te drukken… leerlingen heel gráág en heel góed leren.

    Ze zijn in feite niet slechter of dommer dan in andere tijden.

    Ze leven alleen in een tijd, waarin volwassenen hen massaal – vanwege eigen belangen – massaal in de steek laten.

    De scholen geven meer om hun eigen reputatie en geld dan om de leerlingen en de ouders willen zó graag modern en eeuwig jong en de beste vrienden ( zo niet… de slaafjes) van hun opgroeiende kinderen zijn.. dat de jongeren in feite zichzelf en elkaar op moeten voeden.

    Dat is onbarmhartig…. daarmee geef je de jeugd nauwelijks een stevig fundament mee… want zoals de wetenschap al aangetoond heeft:  menselijke hersenen zijn pas met 23(!) volgroeid… en voor die tijd heeft de jeugd dus sturing en hulp en begeleiding nodig.

    Krijgt het die niet… dan worden het straks zelf ook weer ouders, die in feite bang zijn voor hun eigen kinderen… die daarom veel te veel kleren en snoep en clubjes organiseren… ( gedrein en gezanik afkopen is dat…) en veel te weinig steun geven… want die hebben ze zelf namelijk óók onvoldoende gehad… en hoe en wanneer zou je die dan aan jóuw kinderen kunnen geven?

     

    Geef ons een páár degelijke, fijne, goede scholen in dit land… van een behoorlijk niveau met een éérlijke becijfering van toetsen…. en zonder er de ballen van snappende managers die zich overal hinderlijk mee bemoeien… en het succes daarvan zal zó overweldigend zijn… dat andere scholen wel zullen móeten volgen.

     

    Het is bést te doen, hoor…. het onderwijs terugbrengen naar de kwaliteit, die het eens had.

    En meer geld is daar niet eens voor nodig… alleen een andere mentaliteit en wat vrijheid voor het docentenkorps.

  20. toetssteen

    http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-11-2014/scholen-stoten-vmbo-af-om-wit-te-blijven-oud-rector-aloysius-vindt-dat-immoreel

     

    Het gaat feitelijk om een rancuneus oud rector die wraak wenst te nemen. Ze heeft er een potje van gemaakt en haar opvolger zit met de problemen.

    Mevrouw Hulsbergen is de oud rector.

  21. jjvdberg

    Dag Gielah,

     

    Bedankt voor je goed geschreven reactie. Ik ben geen docent geweest maar ken de “klantjes ook wel een beetje”

     

    Dat van   # Makker. Daarvan dacht ik dat het zo te lezen zoals het het schreef en naar mijn mening bedoelde als een voorwaarde:

    ” en als die vol zit met briljante Marokkanen en slimme Turken zit enz”

  22. Gielah

    Is het racistisch om niet de godganse dag; ‘kanker óp´, ‘kut’ , ‘smerige slet’, ‘je moeder is een hoer’ of ´fuck you, gore homo’….. te willen horen in de gangen van je school?

    Ja… en tot in de lokalen toe… en dat dan doorgaans gebruld met een volume, alsof ze een záál moeten kunnen bereiken met hun stem?

     

    Vertel me niets… ik gaf les aan VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium… dus ik heb het voortgezet onderwijs in al zijn vormen en varianten meegemaakt.

     

    Laat ik om te beginnen de VMBO-leerlingen noemen, die gezellig, hartelijk, hulp bij het studeren behoevend en niét overmatig weerbaar zijn.

    Prima kinderen, zonder meer!

    Maar je kunt het je kind niet… de hele dag omringd te moeten zijn door die ándere VMBO-ers, wier taalgebruik ik in de bovenste regels schetste.

    Je gunt het niemand… uitgekotst te worden door vuilgebekte dombo’s, alleen maar omdat je af en toe een 7 of een 8 haalt… hetgeen dan niet STOER gevonden wordt door de oversekste grootwaffels om je heen.

     

    Liever bijles, van ouders en desnoods professionele hulptroepen, en dan met 1 of 2 keer doubleren de HAVO alsnóg halen… dan vier jaar in zo’n groep dolgedraaide negativo’s te moeten verkeren.

     

    Scholen die ook HAVO, VWO en misschien Gymnasium aanbieden, zullen… als er tevens een VMBO-afdeling aan hun gemeenschap s verbonden, altijd merken dat 60% van wat de basisscholen verlaat op het VMBO komt.. en vaak ook thuishoort.

    In de gangen van zo’n schoolgebouw kun je elke rust en beschaving dus wel vergeten.

    Het pesten gebeurt dan niet alleen maar naar mede-VMBO-ers toe, maar zeker óók naar kinderen van die andere schooltypes, die soms wat jonger en kinderlijker ogen, niet naar de laatste mode gekleed gaan, of gewoon wat introverter zijn.

    Zij zijn al heel snel het doelwit van groepen VMBO-ers, die zichzelf temidden van hun makkers graag als ‘allesdurver’ wensen te profileren.

     

    Het VMBO, dat zeg ik zonder enige aarzeling, is een onding.

    Kinderen die ook maar enige studiezin of – vaardigheden bezitten, horen er gewoon niet thuis… want je kúnt daar niet studeren… vaak genoeg kun je in zo’n klas nauwelijks de docenten verstaan.

     

    Op het VMBO zitten leerlingen, die het wellicht héél goed zouden doen op een gerichte beroepsopleiding, want ieder mens heeft zijn kwaliteiten, ook al zijn dat dan geen theorethische kwaliteiten, zich 4 jaar of langer ostentatief te vervelen… en daar wórden ze inderdaad ook vervelend van!

    Er zijn er die zelfs geen pen of agenda meebrengen!

    Ze hangen, ze praten (= schreeuwen), ze protesteren tegen alles en ze zijn er vooral met elkáár bezig.

    Het is in feite een soort babysit-centrale.

     

    Breng onmiddellijk de oude Ambachtsschool weer terug… onder welke naam dan ook… zeg ik met de meeste klem…. voor jongens én meisjes.

    Ons land heeft héél hard vakkundige mensen nodig:  loodgieters, timmerlieden, mensen in de zorg, winkelpersoneel enz. enz.

    Als zo’n Ambachtsschool het spul streng bij de les houdt, geen flauwekul en vuilbekkerij tolereert en het lesniveau hoog houdt ( dus mét doubleren)… dan kan dat een zegen voor het land en voor niet-theorethisch begaafde tieners zijn.

     

    Dan worden onze middelbare scholen ook weer instituten, waar écht gestudeerd kan worden en waar men opgroeit tot een nette, beschaafde burger.

     

    Wat dit met racisme te maken zou hebben… is mij ten enen male NIET duidelijk… een quátsch-etikettering, dus.

     

  23. Makker

    Zucht…heeft niets met racisme te maken.

    In mijn lelieblanke dorpje hebben we ook zo’n reflex hoor.
    Niet met allochtone kindjes, maar met kindjes uit de wat “zwakkere” buurten.

    Je kiest natuurlijk altijd de best aangeschreven school, als het kon
    stopte ik mijn kids ook bij Amalia in de klas en daarna naar het beste gymnasium.

    En als die vol met briljante Marokkanen en slimme Turken zit, maakt mij dat niks uit.

  24. Gielah

     

    Nooit éérder iemand hier de suggestie gedaan om de hoofdletter ‘M’ maar liever door ‘St’  te vervangen?

     

    Maar… voor wie de echte VMBO-mentaliteit weleens wat beter wil bestuderen, bent u natuurlijk een godsgeschenk.

  25. Makker

    toch wel fijn Gielah, dat u met uw superieure intellect en met de waarheid van de heilige schrift in uw achterzak toch altijd even tijd voor mij weet vrij te maken.

    nee, ik vind dat echt heel fijn.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.