Champions League: SBS deelt klap uit aan belastingslurpers NOS

De publieke omroep gaat de Champions League de komende jaren níet uitzenden. SBS wél.

Oh, jongens, wat is dit goed nieuws voor de belastingbetaler: niet de NOS, maar SBS en NU.nl gaan de Champions League-uitzendingen voor de komende voetbalseizoenen (2015-2018) uitzenden. De twee onderdelen van uitgeverij Sanoma gaan beide een rol spelen in de uitzendingen, aldus de baas van de uitgever:

“Met de diverse platforms van Sanoma betekent dit dat naast de wedstrijden op TV ook op onze digitale platforms wedstrijdbeelden te zien zullen zijn. En dat de mooiste hoogtepunten uit een wedstrijd eenvoudig ‘on demand’ terug te kijken zijn.”

Wie de Champions League-wedstrijden wil zien, moet voortaan dus bij een van de SBS-zenders zijn. Natuurlijk zal er reclame te zien zijn, maar het zal niet veel meer zijn dan de reclame bij de NOS. Hoogtepunten en andere wedstrijdbeelden zijn straks bij NU.nl te zien. Het klinkt allemaal bijzonder ambitieus, en als het slaagt, hebben we de publieke omroep nooit meer nodig voor voetbal:

Onlangs werd duidelijk dat de NOS geen bod heeft gedaan op de rechten voor 2015 – 2018. “Door bezuinigen is de NOS gedwongen prioriteiten te stellen,” zei algemeen directeur Jan de Jong na het aflopen van de deadline. SBS en RTL deden wel een bod. Over de hoogte van het bod wilde SBS eerder niets kwijt.

Het zou geweldig zijn als de NOS nooit meer de voetbalrechten krijgt. Mochten de concurrentievervalsers van de NOS over een paar jaar toch nog een keer proberen de uitzendrechten te krijgen, dan moet de politiek meteen de subsidiekraan keihard dichtdraaien. Want dat betekent dat ze teveel belastinggeld krijgen.

Sowieso, waar hebben we die hele publieke omroep nou helemaal voor nodig? Zeker niet voor sport, al helemaal niet voor amusement, en nee, ook niet voor nieuws. Er zijn zat andere productiehuizen, uitgeverijen, nieuwsorganisaties etc. die al deze taken van de publieke omroep meer dan prima kunnen uitvoeren.

Dit is een mooie eerste stap naar de totale ontmanteling van de belastingslurpers in Hilversum. SBS heeft een flinke klap uitgedeeld. Wie gaat er voor de knock-out?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

5 reacties

  1. Frits B

    Marc Chavannes merkte vorige week in de NRC op dat het niet slim was van de NPO om niet de rechten van de Champions’ League te verwerven. Weiiswaar scheelde dat een dik bedrag, maar een groter bedrag werd verloren aan gemiste reclamecontracten. Kennelijk wordt daar niet beseft hoezeer de NPO concurrentievervalsend is, terwijl hij toch zeker zoveel reclame in zijn programma’s stopt als de commerciëlen – die ervan beschuldigd worden veel te vaak nodeloos een uitzending te onderbreken voor reclame. De NPO doet dat tussen twee programma’s in, maar het is bepaald niet minder. Waarom betaalt de kijker nog verplicht voor de NPO?

  2. mijn-idee

    Eindelijk maar toch……
    In het kader van bezuinigingen, en de mening van de staatssecretaris dat de publieken moeten gaan over educatie, informatie en cultuur, en dat amusement best over kan naar de commercielen ( hoe subjectief en discutabeldat ook is,…….. daar kun je de nodige discussies nog wel over voeren..) vind ik dit een verademing…….Ik vind voetbal namelijk slaapverwekkend, stom amusement dat veel te veel geld en veel te veel zendtijd opslokt……… Dus ik ben heeeeeeeeeeeeeeeel blij….Jammer van al die recalmeblokken, voor de liefhebbers dan.

    1. Frank Verhoef

      De NOS heeft net zo goed enorm lange reclameblokken gehad tijdens, voor, tijdens en na de voetbalwedstrijden… 😉

    2. Frits B

      Die reclameblokken zitten bij de publieke omroep ook, en niet zo zuinig. Het valt niet zo op omdat ze tussen twee programma’s in gestopt worden, maar het zijn wel telkens minstens 5 minuten. Ik wil wedden dat de publieke omroep zeker zoveel reclame uitzendt als de commerciëlen. En dan willen ze ook nog geld van de belastingbetaler?

  3. richard

    De nos claimt altijd bij hoog en bij laag dat ze voetballen moet uitzenden omdat dat zoveel reclame geld in het laatje brengt. En met dat geld kunnen dan weer zoveel andere programmas maken.

    Hilarisch wordt het als ze nu claimen dat ze door de bezuinigingen geen bod meer kunnen doen.

    De ironie zal ze ontgaan zijn: alleen een overheidsclubje kan glashard plus en min door elkaar halen.

    Hier een linkje naar mijn eigen webstek van even geleden:

    http://logicfreezone.wordpress.com/2014/01/26/het-gegoochel-met-de-centen-jan-de-jong-eindbaas-van-de-nos/

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.